fossiele brandstoffen

Toch historische koerswijziging op Klimaatconferentie COP 28

Titelfoto bij artikel Toch historische koerswijziging op Klimaatconferentie COP 28 Guus Berkhout OpinieZ
Ook al willen politiek en media ons doen geloven dat op de klimaattop COP 28 in Dubai historische vooruitgang is geboekt op weg naar een 'fossielvrije' wereld, het tegendeel is het geval. Er heeft namelijk een historische koerswijziging plaatsgevonden: fossiele brandstoffen zijn als 'transitie-brandstof' weer in ere hersteld. Het ging op deze klimaatconferentie dan ook vooral over het veel urgentere energievraagstuk. Deze koerswijziging heeft eveneens grote gevolgen voor Nederland. ...Lees verder

COP28 Dubai: begin van het einde van klimaatalarmisme

Titelfoto bij artikel COP28 Dubai: begin van het einde van klimaatalarmisme Ferdinand meeus opiniez
Wopke Hoekstra, de stem van de EU op de net beëindigde klimaatconferentie COP28, vindt dat er een 'historische overwinning' is behaald. Maar klimaat-alarmist Al Gore noemde deze top een volledige mislukking en hij heeft vanuit zijn perspectief gelijk. Het beoogde uitfaseren van fossiel is niet in de slottekst opgenomen en verder wordt elk land toegestaan om 'transitiebrandstoffen' te (blijven) gebruiken. Bovendien is kernenergie gelijkgesteld aan energie uit zon en wind. Maar met alle klimaatextremisten en activistische rechters blijft het oppassen geblazen. ...Lees verder

Overbelasting van elektriciteitsnetwerk leidt tot energiecrisis

Titelfoto bij artikel Overbelasting van elektriciteitsnetwerk leidt tot energiecrisis peter moerland opiniez
Peter Moerland De 'klimaatcrisis' mondt uit in een gigantische energietransitie naar zon- en windenergie. Over de noodzaak daartoe, de haalbaarheid en de gevolgen is nooit goed nagedacht. Nu ons elektriciteitsnetwerk zoals al jaren geleden voorspeld overbelast raakt, dreigt een energiecrisis. Daarom gaat demissionair minister Jetten nu pas nadenken over onorthodoxe maatregelen. Dat is natuurlijk een brevet van onvermogen. ...Lees verder

Terug van nooit weggeweest: Degrowth

Titelfoto bij artikel Terug van nooit weggeweest: Degrowth Raymond peil opiniez
Raymond Peil Vooral op links, bij natuur- en milieuclubs en dierenrechtenorganisaties wordt Degrowth gezien als tovermiddel. Het gaat de aanhangers om het toewerken naar een ecologische economie en het indammen van economische groei en kapitalisme. Vanwege milieu, klimaat, biodiversiteit en om ‘de aarde te redden’. U hoort onmiskenbaar een echo uit het verleden: het rapport van de Club van Rome (1968). Minder groei of zelfs krimp is de beste weg naar armoede en achteruitgang. ...Lees verder

Roomijs is héééél slecht voor het klimaat

Titelfoto bij artikel Roomijs is héééél slecht voor het klimaat Alma van hees opiniez
Alma van Hees De 'klimaatcrisis' of 'klimaatnoodtoestand' eist van de overheid 'klimaatbeleid' en een totale transformatie van onze samenleving. Helaas werkt dat klimaatbeleid niet of zelfs averechts en dat weet onze overheid ook. Ondertussen wordt de burger bestookt met allerlei geboden en verboden over de gewenste nieuwe klimaatvriendelijke levensstijl. Zelfs roomijs eten is taboe verklaard. Maar een debat over de wetenschappelijke basis voor dat klimaatalarm wordt nog steeds angstvallig uit de weg gegaan, schrijft Alma van Hees. ...Lees verder

Waarom is er geen open debat over het klimaat mogelijk?

Guus Berkhout In het Financieel Dagblad van 13 mei j.l. schetst de hoofdredacteur (Jasper Lukkezen) van het prestigieuze tijdschrift voor Nederlandse economen en beleidsmakers – Economische Statistische Berichten – het beeld dat hij heeft van een klimaatscepticus. Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, meneer Lukkezen, dat beeld rammelt aan alle kanten. Heeft u ooit wel eens met zo’n kritische klimaatwetenschapper gesproken? Heeft u wel eens écht naar zo’n andersdenkende persoon geluisterd?. ...Lees verder

Ik houd van benzineauto’s, vlees en verre vakanties. Nou èn?

Titelfoto bij artikel Ik houd van benzineauto's, vlees en verre vakanties. Nou èn? Robert raupach opiniez
Robert Raupach De stikstofcrisis in Nederland is momenteel het speerpunt van de klimaatalarmisten. Maar daarachter schuilt natuurlijk het grotere issue van natuur en klimaat. Na opnieuw een alarmerend IPCC-rapport met een hoop geroep om urgente actie levert Robert Raupach een nuchtere kijk op dit polariserende vraagstuk. Overtuig mensen in plaats van ze te bestoken met klimaatgedram. ...Lees verder

Huidige klimaatbeleid betekent economische zelfmoord

Titelfoto bij artikel Huidige klimaatbeleid betekent economische zelfmoord Ferdinand Meeus Opiniez
Ferdinand Meeus Ook al is de gemiddelde wereldtemperatuur de afgelopen honderdvijftig jaar maar met 1°C gestegen en neemt het aantal klimaatcatastrofen gestadig af, toch moeten we geloven in een desastreuze klimaatverandering op basis van extreme en betwistbare klimaatmodellen. Dus moet de CO2-uitstoot tegen 2050 naar nul worden teruggebracht. Maar om dat te bereiken zou elke dag een kerncentrale moeten worden bijgebouwd of 1500 windmolens. De groene energietransitie is een sprookje en het afzweren van fossiele energie betekent economische zelfmoord, schrijft dr. Ferdinand Meeus. ...Lees verder

Falend klimaatbeleid jaagt energieprijzen op

Falend klimaatbeleid jaagt energieprijzen op Alma van hees opiniez, gasprijzen, klimaatbeleid
Alma van Hees Voor veel mensen wordt het een dure winter, omdat de energierekening steeds verder oploopt. Het resultaat van overspannen beleid dat uitgaat van een ‘klimaatnoodtoestand’. Jesse Klaver wil meer dwang, de NPO wil een Klimaatjournaal en op Prinsjesdag wordt er bijna zeven miljard euro uitgetrokken voor het klimaatbeleid. Bestaat er geen realiteitsbesef meer? Een column van Alma van Hees. ...Lees verder

Requiem voor Forum voor Democratie?

Titelfoto bij artikel Requiem voor Forum voor Democratie? Henk strating opiniez thierry baudet
Henk Strating De derde afsplitsing van Forum voor Democratie in twee jaar wordt door sommigen gezien als de politieke doodverklaring van de partij. Henk Strating vindt dat het nog lang niet zover is. Hij verplaatst zich als gedachte-experiment in de huid van Baudet en probeert onder woorden te brengen waardoor hij wordt gedreven. ...Lees verder

EU keurt curieuze Klimaatwet Frans Timmermans goed

Titelfoto bij artikel EU keurt Klimaatwet Frans Timmermans goed Ferdinand Meeus Opiniez
Ferdinand Meeus Klimaatneutraal in 2050. Europa gaat het doen met de onzinnige en onhaalbare klimaatwet die net is goedgekeurd. China, India en de USA, de top drie CO2-producenten, zien niets in dit streven dus van de planeet redden kan geen sprake zijn. Klimaatneutraal is een 'groene' leugen met nul kans op slagen en met catastrofale gevolgen voor onze economie en welvaart, stelt dr. Ferdinand Meeus. ...Lees verder

Het Valse Duurzaamheidsevangelie

Alma van Hees The Great Reset na de Covid-crisis wordt het onheilspellende thema van het World Economic Forum (WEF) in 2021. In die bijeenkomst van de groten der aarde staan duurzaamheidsscenario’s centraal en een versnelde energietransitie van fossiele naar hernieuwbare energie. Het duurzaamheidsevangelie is inmiddels gretig overgenomen door politici en de media. Maar wat heeft dat ons opgeleverd? Bitter weinig, vooral veel destructie en miljarden kostende plannen en projecten, stelt Alma van Hees. ...Lees verder

Het is de hoogste tijd voor kernenergie

Kees de Lange In deze bijdrage betoog ik dat de inzet van kernenergie de enig realistische optie is om op wereldschaal de energievoorziening van een nog steeds sterk groeiende wereldbevolking veilig te stellen. Althans, als ons doel is om niet terug te vallen in de pikzwarte Middeleeuwen van zeer beperkte beschikbaarheid van energie. ...Lees verder

Europese ‘Green Deal’: een duur sprookje

Ferdinand Meeus Het paradepaardje van EU-Klimaatpaus Frans Timmermans, de Europese Green Deal, wil dat Europa tegen 2050 klimaatneutraal wordt. Dit betekent dat er dan netto geen CO2-uitstoot meer mag zijn. Ook houdt dit in dat onze energievoorziening tegen 2050 uitsluitend kan komen van energie zonder directe CO2-uitstoot, zoals zon-, wind- en kernenergie. ...Lees verder

Het grote ongelijk van de klimaatdrammers

Windmolenpark
Robert Bor Stel, de overheid verplicht u opeens tot het kopen van een extra huis. Daarvoor moet u ook verplichte hypotheek afsluiten. Krankzinnig, nietwaar? Dat is in feite toch wat er dreigt te gebeuren als gevolg van de klimaatplannen. U gaat flinke kosten maken voor beleid dat niet werkt. ...Lees verder

Iedere staat zijn eigen klimaat

Ieder staat zijn eigen klimaat kees de lange opiniez
Kees de Lange Het klimaat van de aarde is een dynamisch fysisch-chemisch systeem dat geen andere keus heeft dan te veranderen onder invloed van allerlei externe impulsen. Klimaatverandering is dus onvermijdelijk, al 4.5 miljard jaar. Zo, daar hoort u het maar weer eens van een notoire ‘klimaatontkenner’. ...Lees verder

We hebben fossiele brandstoffen nog lang hard nodig

Voormalige kolencentrale Nijmegen
Kees de Lange Zodra het woord ‘fossiele brandstof’ valt, schiet links Nederland in een emotionele kramp. Als je de media mag geloven - ik zou daar overigens voorzichtig mee zijn - schijnt het gebruik van fossiele brandstoffen tot het hoofdprobleem van het tijdvak waarin wij leven gegroeid te zijn. Alles wat fossiel is dient met spoed uit onze samenleving verwijderd te worden en vervangen door vormen van energieopwekking die weliswaar niet kunnen werken, maar die men graag ‘duurzaam’ noemt. ...Lees verder

Klimaatwet: triomf van de politieke ‘natuurkunde’

PR-film van de PvdA over de Klimaatwet
Kees de Lange Nederland doet het toch maar weer. Broederlijk verenigd in onwetendheid hebben zeven politieke partijen besloten bij wet het weerspannige klimaat van onze planeet tot de orde te roepen en onder controle te brengen. Dat was na vierenhalf miljard jaar van natuurwetten die in onze aardatmosfeer maar wat aan rotzooien dan ook hoog nodig. De politieke euforie na deze baanbrekende stap is dan ook van ongekende proporties. ...Lees verder
×