besmettingen

Het einde van de pandemie: valse hoop?

Titelfoto bij Het einde van de pandemie: valse hoop? Alma van Hees opiniez
Alma van Hees Eén zwaluw maakt nog geen zomer, luidt een oud gezegde. Toch zijn velen al van mening dat de corona-pandemie op zijn einde loopt, nu zich de ‘mildere’ variant Omicron heeft aangediend. Wordt er te vroeg gejuicht of hebben we redenen voor optimisme? Een beschouwing van Alma van Hees. ...Lees verder

Over de discriminatie van ongevaccineerden

Titelfoto artikel Over de discriminatie van ongevaccineerden Ines van bokhoven opiniez
Ines van Bokhoven Is het niet zo dat we van de media al heel lang moeten aannemen dat als iemand zich gediscrimineerd voelt, dat gewoon zo is? Maar voelen ongevaccineerden zich door de coronamaatregelen gediscrimineerd, dan worden hun gevoelens ontkend, zo bleek bij Jinek. Sterker nog: ze worden vernederd en op hun zorgen, vragen en bezwaren volgt geen discussie, laat staan een antwoord. Ik heb geen enkel vertrouwen meer in mijn overheid en dat spijt me meer dan ik zeggen kan, schrijft Ines van Bokhoven. ...Lees verder

Coronamaatregelen zijn al weer bijna terug van weggeweest

Titelfoto bij artikel Coronamaatregelen zijn al weer bijna terug van weggeweest Robert raupach opiniez
Robert Raupach De opnames van coronapatiënten lopen weer op. Kuipers, Gommers, andere ziekenhuisbazen en OMT-leden duiken weer in de media op om te pleiten voor nieuwe maatregelen. Nu de Kamer terug is van herfstreces lijkt het proces in een stroomversnelling te komen. Robert Raupach over hoe we op dit punt zijn beland en zijn vermoedens over wat ons te wachten staat. ...Lees verder

Overheid, ga terug in je mand!

Titelfoto bij artikel Overheid ga terug in je mand Jan gajentaan opiniez
Jan Gajentaan"Ik maak me nog steeds zorgen over Covid19, schreef ik op Twitter. Daarmee bedoelde ik niet dat ik in een constante staat van paniek verkeer, talloze malen mijn handen reinig met gel, in de supermarkt loop met een mondkapje of mezelf thuis isoleer. Maar ik maak me zorgen om politici met totalitaire trekjes." Jan Gajentaan over hoe het zo ver heeft kunnen komen. ...Lees verder

Alweer een tenenkrommend toneelstukje met Hugo (en Mark)

Hugo de Jonge, Mark Rutte, persconferentie, corona, Ines van Bokhoven, OpinieZ
Ines van Bokhoven Nou, Hugo, daar ben ik weer. Ja, ’t is wat snel na de vorige, maar die persconferentie van vrijdagavond kon ik niet zomaar voorbij laten gaan, sorry. Ik kijk doorgaans niet naar jullie toneelstukjes, die van jou en Mark, maar ik had begrepen dat er een journalist eens een keertje lastig was geweest en zomaar scherpe vragen had gesteld. Dat had ik al zó lang niet meer meegemaakt, dat ik er maar even goed voor ben gaan zitten. ...Lees verder

#NooitMeerLockdown – Alles blijvend open!

#NooitMeerLockdown - Alles blijvend open hans van tellingen opiniez Corona lockdown vrijheid COVID-19
Hans van Tellingen Hoera! Versoepelingen. Er waart een golf van optimisme door het land. Want veel maatregelen zijn opgeheven. Maar blijft dat zo? Velen vrezen dat er in het najaar toch weer een nieuwe coronagolf komt. Zodat we wéér op slot moeten. Dat mag niet gebeuren. Lees hier het pleidooi van Hans van Tellingen om nooit meer van een lockdown gebruik te maken. Om wat voor reden dan ook. ...Lees verder

Covid19 – hoe gaan we straks verder?

Titelfoto bij artikel Covid19 - hoe gaan we straks verder? Jan gajentaan opiniez
Jan Gajentaan Gelukkig neemt het aantal coronavirusbesmettingen de laatste weken in rap tempo af. Veel van de dwangmaatregelen, die vaak toch al disproportioneel of zelfs contraproductief waren, zijn inmiddels ingetrokken. Laten we hopen dat we binnenkort ook van de mondkapjesplicht afkomen. Maar hoe gaat het straks, in het najaar? Zijn we voorgoed bevrijd dankzij de vaccins, of blijft Covid19 terugkomen als een draak met vele koppen? De zienswijze van Jan Gajentaan. ...Lees verder

Coronacrisis: verstrikt in een web van chaos

Titelfoto OpinieZ-artikel Robert raupach : Coronacrisis: verstrikt in een web van chaos -
Robert Raupach Maanden verder, maar niets opgeschoten. We zitten nog steeds in een lockdown met een avondklok. De uitweg uit deze crisis lijkt nog ver weg. De zoveelste routekaart en beloftes zijn op ons afgevuurd. Als zoethoudertje mogen we een middagje naar de dierentuin, nou ja, een paar van ons dan. Hoe gaan de mensen die ons in deze situatie hebben gerommeld ons hier ooit uit halen? vraagt Robert Raupach zich af. ...Lees verder

Mark Rutte, benut de lente!

Mark Rutte, benut de lente! Jan Gajentaan coronacrisis OpinieZ vaccinatie
Jan Gajentaan Op dit moment wordt West-Europa geconfronteerd met wat lijkt op een derde coronagolf of golfje. Na een daling van twee maanden in het aantal besmettingen en ook van ziekenhuis- en IC-opnames, zien we sinds een week of twee een zijwaartse of licht stijgende beweging in de cijfers. Niet zo raar, als je bedenkt dat het een koude maand maart was, waarin de besmettelijke Britse variant dominant werd. Maar is de paniek bij het OMT ("alles nog twee maanden op slot!") gerechtvaardigd, of is een andere aanpak mogelijk? Jan Gajentaan geeft zijn visie. ...Lees verder

De 20 kapitale coronablunders van ons kabinet

De 20 kapitale coronablunders van ons kabinet Hans van tellingen opiniez Rutte corona coronacrisis verkiezingen
Hans van Tellingen Het is 17 maart 2021. Precies een jaar en een dag geleden werd de ‘intelligente lockdown’ afgekondigd. Deze zou een paar weken duren. ‘To flatten the curve’. Inmiddels kent ons land een van de zwaarste lockdowns ter wereld. Die nog steeds voortduurt. Hans van Tellingen over de twintig grootste blunders van het kabinet bij de bestrijding van de coronacrisis. ...Lees verder

Het Coronaspookhuis

Patricia de Boer Soms geloof je niet wat je leest in overheidsdocumenten. In een door of namens Hugo de Jonge gegeven presentatie van 1 november 2020 voor de ministerraad is te lezen hoe de overheid de angst voor het coronavirus bewust heeft aangewakkerd via een ‘teneur van golven en alarmerende cijfers’. Hierdoor zou de acceptatie van de bevolking voor strengere coronamaatregelen worden vergroot. Patricia de Boer over de statistische angstzaaierij in het coronabeleid. ...Lees verder

En de lockdown, zij duurde voort….

Alma van Hees Als we één ding hebben geleerd in 2020 is het wel dat ‘onze’ aanpak van de coronapandemie niet het beoogde effect heeft opgeleverd. Weer zitten we in een lockdown en tellen we verlies aan mensenlevens, langdurig zieken en economische schade. Leidt dit tot een wijziging van het beleid? Het ziet er gezien de recente cijfers voorlopig niet naar uit. Ondanks het van start gaan van de vaccinatie zal het waarschijnlijk niet de laatste lockdown zijn, betoogt Alma van Hees. ...Lees verder

De zes grove fouten van de corona-aanpak

Robert Raupach Nederland gaat vijf weken op slot. Dat heeft premier Mark Rutte vanavond nog geen week na de vorige persconferentie vanuit het torentje aan het volk medegedeeld. Er worden opnieuw ongekend harde klappen aan de sowieso al fors geraakte economie en samenleving uitgedeeld. Robert Raupach geeft zijn oordeel over de fouten in de aanpak van de coronacrisis. ...Lees verder

Het sprookje van de groepsimmuniteit

Alma van Hees Was het maar zo simpel: het coronavirus zijn gang laten gaan en wachten op groepsimmuniteit. Even door de zure appel heen bijten maar dat is op langere termijn veel beter, vooral voor de economie. Zweden wordt als lichtend voorbeeld gebruikt. Maar hoe gaat het in Zweden en is daar of ergens anders al 'groepsimmuniteit' bereikt? En wat is de prijs die ervoor betaald moet worden? ...Lees verder

Chaos en polarisatie in coronatijd

Alma van Hees De 'intelligente lockdown' in ons land loopt aan alle kanten averij op. Het aantal positief getesten stijgt alarmerend. Studenten en horeca liggen onder vuur, maar snotterende kinderen mogen weer naar school - een versoepeling. Wie begrijpt dit nog? De meningen over Rutte's coronabeleid vliegen alle kanten op. En zo ontstaan er groepen die corona een hoax noemen. Anderen voelen zich onveilig en moeten zich beschermen: polarisatie ten top. ...Lees verder
×