Varia

Gezondheidscijfers in plaats van sterftecijfers

door Ger Baron

✅ Op het altijd buitengewoon lezenswaardige blog van Sander de Hosson las ik hoe hij als longarts de kwaliteitscontrole in de gezondheidszorg beleeft. In het bijzonder het sterftecijfer dat gehanteerd wordt bij de bepaling van de kwaliteit van ziekenhuizen. Hij heeft natuurlijk volslagen gelijk dat dit mechanisme knettergek is: er gaan inderdaad niet minder mensen dood als je ze thuis of elders laat sterven.

...Lees verder

Het doorgedraaide feminisme van Stellingdames

door Quita Muis

✅ Zo nu en dan komt in gesprekken aan bod dat ik een feminist ben, of dat ik een Research Master doe in Social and Behavioral Sciences. Steeds vaker bekruipt me dan de drang om in die gesprekken nuances aan te brengen zoals “maar je zal me nooit ongesteld de marathon van Londen zien rennen zonder tampon hoor, of verkleed als vagina een Women’s March zien lopen”.

...Lees verder

De comateuze mening

No Picture

door Peter van Duyvenvoorde

✅ Opiniestukken schrijven is iets vinden van de wereld. Wat doe je nu als je even niets vindt van de wereld en als je er achter komt dat al die meningen alleen maar bijdragen aan de hysterie. Peter van Duyvenvoorde geeft een kijkje in zijn ziel.

...Lees verder

Amsterdam, Bevrijdingsdag 1945

Jan Gajentaan Na de sombere tonen van gisteren bij Dodenherdenking, mag ik vandaag wat schrijven over een vrolijker onderwerp, de bevrijding. Laat ik maar weer de lotgevallen van de familie Gajentaan als uitgangspunt nemen; het algemene historische plaatje zal een ieder al bekend zijn.

...Lees verder

De lege plek

Joep Schrijvers ‘Doe je jas aan en dan gaan we.’ Mijn moeder was duidelijk gehaast en minder vriendelijk dan anders. Het avondeten was ook al in grote spoed en knorrigheid verlopen. Op straat greep ze mijn hand stevig vast en half rennend sleurde ze me mee naar het oorlogsmonumentje op de Amstelveenseweg. ...Lees verder

Filterbubbel

5 april 2017

✅ Ik heb het gevoel beland te zijn in een grote zandbak vol blubber. Het regent al maanden achtereen en het rulle zand is verworden tot stevige modder. Als je de blupsie vastpakt in je knuist, blijft alles plakken, als je hard knijpt wordt hij alleen maar taaier en druipt het kleine beetje vocht zo tussen je vingers uit. Je kunt er iemand mee doodmeppen, zo weinig lucht zit erin.

...Lees verder

Daar is hij: de Deug-Disclaimer!

YorienvdH Ze steken weer op: de deugdemonen. Eerlijk gezegd zijn ze nooit echt weggeweest, maar sinds ze Pim Fortuyn eronder kregen en een cordon sanitaire rondom Wilders wisten te breien, leken ze enigszins te relaxen. Totdat Trump tot president werd gekozen en Thierry Baudet tot lid van de Tweede Kamer. ...Lees verder

De AOW-leeftijd kan naar 73 jaar

28 februari 2017

✅ Ouderen zijn het tegenwoordig enorm met elkaar eens: het leven moet wel leuk blijven. Daarnaast hebben ze recht op veel van de overheid. Er zijn maar weinig plichten. Tot slot doet men in hoge mate aan externe attributie: wat goed is gegaan in hun leven komt door het eigen handelen en wat tegen zit ligt aan de omgeving.

...Lees verder

Er mag in 2017 best wat meer gelachen worden

27 december 2016

✅ Nu het einde van het jaar zich aandient, maken mensen de balans op. Ik ontkom er ook niet aan, het is welhaast een automatisme, maar als je er over gaat nadenken lijkt het een vrij zinloze exercitie. Het is een beetje arbitrair plussen en minnen, omdat we weer eens om de zon heen zijn gedraaid.

...Lees verder

Het gebroken woordje

YorienvdH Het gebroken geweertje, kent u ‘m nog? Het was in ons land een symbool voor het pacifisme dat opkwam na de Eerste Wereldoorlog. Mensen droegen hem als speldje op hun revers: een soort kalasjnikov-avant-la-lettre die door twee omhooggestoken handen in tweeën werd gebroken. ...Lees verder

De Ego-fiets van het slachtofferschap

2 oktober 2016

✅ De wereld verandert…. dat heeft-ie natuurlijk altijd gedaan maar wel lijkt het tempo ervan steeds sneller te gaan. En de manier waarop. De wereld is steeds meer ‘ego’-gestuurd. Ego, het onderdeel van de mens dat zorgt voor vooruitgang, het streven naar verbetering, openbaart zich steeds meer als een handige marketingtool. ...Lees verder

Het wordt dringen in ons land

No Picture
YorienvdH Nederland raakt vol. Ons ‘hele kleine stukje aarde’ biedt steeds minder fysieke ruimte voor het zich ontplooiende individu. Op school leerde ik nog dat Nederland 12 miljoen inwoners had en elf provincies. Inmiddels zijn we met z’n zeventien miljoenen. In één mensenleven is de bevolking van Nederland dus met ruim 41 % gegroeid. ...Lees verder

Is Nederland klaar voor een coup?

No Picture

18 september 2016

Een klein berichtje in het nieuws gisteren: "De dreiging van terreuraanslagen is in vijf jaren niet zo groot geweest" aldus Rob Bertholee, baas van de veiligheidsdienst AIVD. Hij vervolgt met het gebruikelijke moslimterrorisme, maar zegt dan iets opvallends: "Ook mensen die zich via sociale media laten inspireren vormen een gevaar" ...Lees verder

Legalisering prostitutie werkt op de Wallen averechts

No Picture

1 september 2016

Door laf gemeentebeleid blijft er steeds minder over van een van de mooiste en meest historische stukjes Amsterdam, de Wallen. Nederland liep en loopt voor op het gebied van prostitutiebeleid. Als een van de weinige landen erkennen wij dat het oudste beroep van de wereld toch wel zal worden uitgeoefend, ongeacht of het wel of niet verboden is ...Lees verder

#Wikileaks: is Assange een held of een gevaar?

23 augustus 2016

Onlangs werd bekend dat via Wikileaks onder meer medische persoonsgevens zijn uitgelekt. Op niet zo'n grote schaal weliswaar, maar het is voor de betrokken personen altijd vervelend als persoonsgegevens ongevraagd online komen. ...Lees verder

#RIO2016 te hoog gegrepen voor Yuri van Gelder

No Picture

14 augustus 2016

Vooraf een bekentenis: sport is niet aan mij besteed. Niet om het zelf te doen en niet om er naar te kijken. Gereguleerde, fysieke inspanningen waarbij de atleet voorbij de grenzen van het menselijke of het eigen kunnen moet gaan, interesseren mij de rozen. Ik lees liever een boek. ...Lees verder

Watjes kweek je. Millennials en hun gejank.

No Picture

7 juli 2016

'Watjes kweek je’ hield mijn opvoeder me altijd voor, als hij weigerde mij met de auto naar school te brengen als het stormde of met bakken uit de lucht kwam. ‘Zit niet zo te mekkeren’ was het antwoord als ik mijn beklag bij hem kwam doen over kleinere of grotere pesterijen van leeftijdsgenoten. ...Lees verder

Nederland volgeplempt met bedrijvenparken en windmolens

No Picture

21 juni 2016

Meer dan 30 jaar geleden boog een deftige commissie in Den Haag zich over een inspectierapport. Een nijvere beambte had, in het Groene Hart van Nederland, ergens in het rustieke, nog eindeloos lijkende Zuid-Hollandse weidegebied, een opstal aangetroffen, een illegaal bouwwerk, dat daar volgens het bestemmingsplan helemaal niet mocht staan want: HORIZONVERVUILING!!! ...Lees verder

Volg je eigen agenda, niet die van hen

No Picture
YorienvdH In deze column ga ik het met enige schroom over ‘wij’ en ‘ons’ hebben. Ik spreek liever niet namens een ander. Maar nu moet het toch even. Ik weet het. WIJ impliceert meteen ZIJ en voor je het weet ben je een wij-zij-denker. Foute boel. Toch waag ik het erop. ...Lees verder

De politieke dimensie van “Il Gattopardo”

10 mei 2016

Ik wilde er al langer heen, naar Sicilië, gewoon, om eens rond te kijken op dat intrigerende eiland met die veelbewogen geschiedenis, en vanwege een bijzonder boek. Nee, niet “The Godfather’, al zal ik zeker het stadje Corleone aandoen op mijn tochten over het eiland, maar door een onweerstaanbare roman: De Tijgerkat (Il Gattopardo). ...Lees verder

Waar is OpinieZ nou in vredesnaam mee bezig?

9 mei 2016

OpinieZ bestaat vandaag een jaar en daar sta ik graag even bij stil. Wat drijft ons eigenlijk? Laat ik een poging wagen. OpinieZ-columnisten hebben natuurlijk eerst en vooral lol in het schrijven. Want zonder plezier in je werk red je het niet als columnist. ...Lees verder

De rituelen van 4 mei en 5 mei

No Picture

5 mei 2016

4 mei is weer voorbij gegaan, gisteravond is het gehele land twee minuten stil geweest om de doden te herdenken. Dit jaar ging het niet zonder slag of stoot; #geen4 meivoormij werd zelfs trending op Twitter. ...Lees verder

Dodenherdenking is geen politiek

No Picture

4 mei 2016

Op 4 mei 2011 schreef ik onderstaand stuk. Helaas heeft het na vijf jaar nog niets aan actualiteitswaarde verloren. De politisering van de Dodenherdenking is gewoon doorgegaan. Velen vinden het belangrijker hun opportunistische, politieke punt te maken, dan een paar minuten respect te betonen voor oorlogsslachtoffers. De beschaving schrijdt voort. ...Lees verder

Gekwetst door lieve woorden

No Picture

4 mei 2016

Ik zag net in Pauw dat de ene politicus de andere op twitter uitgemaakt had voor 'racist'. Het gekwetste slachtoffer was naar de rechter gestapt omdat hij zijn gram wilde halen. ...Lees verder

#Wel4meivoormij

No Picture

2 mei 2016

De hashtag #Geen4meivoormij is de nieuwste rage onder Nederlanders die op de middelbare school het vak Geschiedenis hebben laten vallen. ...Lees verder
×