Britse rellen dreigen ook in Nederland
Over immigratiepropagandisten en antiracistische blankenhaters

Titelfoto: Southport Riots door StreetMic LiveStream, CC BY 3.0.
De rellen in Groot-Brittannië worden afgedaan als een exclusief Brits verschijnsel, maar ook in Nederland loopt de spanning op. Onze gevestigde orde is al decennialang selectief empathisch en negeert de terechte klachten over te veel immigratie. De onvrede daarover is nog steeds via de stembus geuit, maar als zelfs dat niets verandert, is het wachten op escalatie. Een column van Maaike van Charante.
De Britse rellen van een paar weken geleden zijn weer snel uit het nieuws verdwenen. We zien alleen soms nog berichten langskomen over Britten die zware straffen krijgen – gemiddeld twee jaar cel – vanwege betrokkenheid bij de rellen of berichten op sociale media. Binnenkort gaat de Britse regering criminelen vervroegd vrijlaten omdat er te weinig cellen zijn om alle arrestanten op te sluiten.
UK Justice Secretary Shabana Mahmood has announced that thousands of prisoners will be released early beginning in September. Following their release, prisoners detained for opposing mass migration will occupy the vacated spots. pic.twitter.com/DnyUqAngyl
— Ian Miles Cheong (@stillgray) August 19, 2024
Narratief
Intussen maken duiders overuren om een narratief te creëren dat vooral bedoeld lijkt om alles en iedereen van het juiste etiket te voorzien. Een narratief waarin het establishment bevolkt wordt door tolerante ruimdenkende mensen die zich verantwoordelijk gedragen, terwijl het dronken gajes de straten afschuimt, gedreven door racisme en een primitieve zucht naar geweld.
Het is een zwart-wit beeld van de werkelijkheid, maar het is zo heerlijk geriefelijk. Het betekent namelijk dat er eigenlijk niets hoeft te veranderen, behalve dan wat disciplinaire maatregelen om het gepeupel weer in het gareel te krijgen. Deze reactie deed me denken aan iets wat ik schreef in het slothoofdstuk van mijn boek (2021) over de demografische veranderingen in de Haagse Schilderswijk:
“Veel leden van het establishment wanen zich veilig in hun bubbel. Velen van hen geloven zelf in het narratief dat zij aan de brave burgers oplepelen: de ‘staatsdragende’ partijen zijn verstandig en hebben het beste voor met Nederland, critici zijn per definitie gevaarlijke populisten en misschien/waarschijnlijk racisten of fascisten.
Ze wijzen op de peilingen: kijk eens hoeveel steun de middenpartijen nog steeds hebben! Opgelucht constateren ze dat ‘de populisten’ maar niet aan een meerderheid komen. Ze doen denken aan kinderen die op krakend ijs lopen en bij elke stap roepen: ‘Kijk maar, het is sterk genoeg!’”
Koerswijziging
Zo’n narratief biedt tijdelijk houvast; het geeft de illusie van grip op de situatie. Maar als het alleen maar dient om de werkelijkheid toe te dekken, is het weinig anders dan een blinddoek voordoen terwijl je een afgrond nadert. Wie voor die valse veiligheid kiest, ontneemt zichzelf de kans om de waarheid onder ogen te zien en op tijd van koers te veranderen.
Ontworteld
Het probleem is natuurlijk dat het huidige beleid weinig schade aanricht bij degenen, die in onze maatschappij aan de touwtjes trekken. De lasten komen vooral terecht bij mensen die geen stem hebben, die niet ‘belangrijk’ zijn. Mensen die zelfs veracht worden door degenen die op dit vlak morele superioriteit claimen. Deze mensen lijken vaak onzichtbaar voor de mondige klasse, maar ze bestaan wel degelijk.
Weet u welke passage in mijn boek de meeste reacties opriep? Dat was dit fragment uit het slothoofdstuk:
“Hallo bevoorrechte klasse, waar denken jullie dat de oude Schilderswijkers gebleven zijn? Waar denken jullie dat de oorspronkelijke bewoners van al die andere ‘multiculturele’ wijken gebleven zijn? Ze zijn niet in lucht opgelost.
De meesten van hen zijn verstrooid over andere wijken in Nederland, en meestal niet over de rijkste wijken. Velen zijn hun oude wijk nog niet vergeten, al weten ze donders goed dat ze heimwee hebben naar een plek die niet meer bestaat. Ze hebben hun kinderen en kleinkinderen misschien wel de verhalen verteld: verhalen van pijn, machteloosheid, bitterheid en ontworteling.
Ze zien hun nieuwe wijken verkleuren. Ze zien de eerste hoofddoekjes verschijnen, ze horen de vreemde talen weer langskomen, en ze denken: gaat het nu hier gebeuren?”
Lezers schreven mij hoe ze als nomaden verder moesten trekken omdat elke wijk waar ze gingen wonen na verloop van tijd ook onleefbaar werd. Verreweg de meesten van hen schikken zich in hun lot: ze ontvluchten wijk na wijk en uiteindelijk hun stad, of proberen zich aan te passen. Maar zijn ze blij met deze toestand? Natuurlijk niet.
Empathie
Degenen die vol empathie zijn voor immigranten hebben verbazend weinig empathie voor déze mensen, die geconfronteerd worden met de gevolgen van het immigratiebeleid. Wie de aandacht vestigt op hun verdriet – of wil voorkomen dat anderen hetzelfde lot treft – krijgt al snel het verwijt extreemrechts te zijn en haat aan te wakkeren. Maar wie wakkeren hier nu eigenlijk haat aan?
‘Als de PvdA de wens zou hebben om de massaal verloren kiezers terug te winnen (je krijgt op het moment niet de indruk dat men daar behoefte aan heeft), dan zou het een idee zijn om eens te luisteren naar mensen, in plaats van alleen op zenden te staan.’https://t.co/rFa0LYCRVn
— Clooless71 (@Clooless71) August 22, 2024
Het is nogal goedkoop om empathisch te zijn op kosten van anderen, en vervolgens die anderen te verwijten dat ze immigranten niet ruimhartig verwelkomen. En het beschimpen van deze mensen gaat al decennialang veel verder dan dat. Net als in Groot-Brittannië lijken bepaalde lieden zo’n behoefte te hebben aan een edele rol voor zichzelf, dat ze anderen graag als schurken afschilderen.
Demonisering
Nederlanders, die protesteerden tegen te veel immigratie in hun wijken, werden vanaf het prille begin beschuldigd van discriminatie en vooroordelen. Er werd hen toegevoegd dat zij zich maar aan moesten passen, en dat zij konden leren van de nieuwkomers. Hoe keurig zij zich ook gedroegen, zij kregen geen gehoor voor hun terechte klachten. Ook dat heb ik gedocumenteerd in mijn boek over de Schilderswijk, en ik moest concluderen dat deze tegensprekers een bitter gelijk kregen.
De onvrede hierover vond decennialang keurig een uitweg via de stembus, maar dat betekende niet dat deze mensen gehoord werden. Eerst was er de demonisering van Janmaat, daarna kwam de moord op Fortuyn en vervolgens de demonisering van Wilders. In naam is Nederland een democratie, in de praktijk is het bepaalde groepen verboden voor hun belangen op te komen.
Taboes
In wezen wist ik dat wel, maar de laatste jaren ben ik op dat vlak helaas nog wijzer geworden. Zo had ik de brutaliteit om in mijn boek over de Schilderswijk de term omvolking te gebruiken. Velen vonden het niet eens meer nodig om verder te lezen. Alle zorgvuldige documentatie waarop ik mijn verhaal baseerde deed voor hen niet meer ter zake. Ik kon veilig worden opgeborgen in het hokje extreemrechts.
De taboes rondom dit thema dienen vooral om het debat in de kiem te smoren. Pak mensen hun taal af, en ze kunnen niet meer tegenspreken. En dat alles onder het mom van het bestrijden van extremisme en het beschermen van minderheden. Maar wie beschermde de Nederlandse inwoners van al die oude wijken? Die waren niet interessant, niet multicultureel genoeg. Alsof de Schilderswijk multicultureel is nu er vrijwel geen autochtone Nederlanders meer wonen.
Want intussen ging de immigratie verder. Grote delen van de steden zijn al omgevolkt. Overal in het land vind je Amsterdammers, Hagenezen en andere ‘vluchtelingen’ uit de grote steden die absoluut niet terug willen. “Oh, ik ga nog wel eens kijken, maar het is mijn stad niet meer. Het is net alsof je in het buitenland loopt.” Dat zeggen ze soms met nostalgie, maar vaker met verbittering en zelfs woede. En ze zeggen het vooral onder elkaar, want elders is hun mening niet gewenst.
Provocateurs
Wie krijgen in Nederland wel een podium? De arrogante immigratiepropagandisten en ‘antiracistische’ blankenhaters die onophoudelijk olie op het vuur blijven gooien.
In mijn stuk over de Britse rellen noemde ik Ash Sarkar die triomfantelijk de demografische statistieken erbij haalde en riep: “Wij winnen!” In Nederland hebben we Abdelkader Benali die schreef: “De omvolking kan mij niet snel genoeg gaan!” Naderhand horen we dan natuurlijk dat het een grapje was, of dat we op de context moeten letten, maar intussen hebben ze het lekker wel gezegd.
En vergeet niet de ‘experts’ die blijven brullen hoe goed immigratie wel niet voor ons is, hoe we de immigranten nodig hebben. Meer, meer, meer immigranten! Ik zag zelfs een kop in het keurige Financieele Dagblad: “Nederland moet inzetten op een verdubbeling van het aantal inwoners”. Zijn die lieden gek geworden?!
Stembusrevolte
Al decennia geven Nederlanders in peilingen aan dat ze minder immigratie willen, maar het zich superieur wanende deel van Nederland weet het beter. De politici van de middenpartijen beloofden keer op keer maatregelen, maar stonden daar niet werkelijk achter of hadden niet de ruggengraat om die maatregelen door te zetten.
En vorig jaar waren de kiezers dan eindelijk zo ver – mede door wat er na 7 oktober gebeurde! – en maakten de verachte PVV tot grootste partij van Nederland. Keurig via de stembus, maar de gevestigde orde is sindsdien duidelijk geweest: al die PVV-stemmers zijn (stiekeme) racisten en nu hebben we een radicaalrechts/extreemrechts kabinet.
Ze hebben er werkelijk alles aan gedaan – inclusief karaktermoord op de beoogde premier Plasterk – om de totstandkoming van dit kabinet te frustreren. En nu minister Faber werkelijk maatregelen wil nemen en spreekt over een asielcrisis, nu wapperen deze betweters triomfantelijk met EU-regels en verdragen die gesloten werden in een tijd, dat de politici al heel goed wisten dat zij iets anders deden dan wat hun kiezers wilden.
Als IETS blijkt uit dit stuk👇 dan is het wel dat Nederland al veel te veel #soevereiniteit heeft afgestaan aan de #EU
Mogen wij aub ZELF democratisch bepalen wie hier binnen mogen komen?
Blijkbaar niet.#asielcrisis https://t.co/7FIxF0mofh pic.twitter.com/oQ00Y7cxDy— Maaike van Charante (@Repelsteeltje21) August 21, 2024
Racisme
Deze figuren hebben de mond vol van democratie en rechtsstaat, maar dan wel een democratische rechtsstaat die doet wat zij willen. De grondrechten van Nederlanders die niet hun denkbeelden delen, doen er voor hen niet toe. Deze Nederlanders zijn in hun ogen slechts kastracisten die plaats moeten maken en hun mond moeten houden als ze in de knel komen.
En ja, inmiddels is er racisme tegen immigranten, nog zoiets waar al jaren voor gewaarschuwd wordt. Je kunt niet eindeloos inbeuken op blanke Nederlanders en verwachten dat die nooit het identiteitspolitieke spelletje mee gaan spelen. En natuurlijk is dat erg!
Vorige week nog was er ophef om racistische reacties onder een tweet over verdronken asielzoekers. En nee, die kant moeten we niet op. Zo kunnen we niet met mensen omgaan. Maar zullen we dan alsjeblieft ook eindelijk massaal iets gaan zeggen van al die provocateurs, die eindeloos olie op het vuur blijven gooien? Want zo kan je ook niet met autochtone Nederlanders omgaan.
Escalatie
Nederland heeft gesproken via de stembus, zoals het hoort. Als deze regering niet de kans krijgt, of niet de ruggengraat heeft om werkelijk verandering te bewerkstelligen, is een andere vorm van opstand onvermijdelijk. En wie dan – zoals de Britse premier Keir Starmer – gaat jeremiëren over extreemrechts tuig dat de straten overneemt heeft geen recht van spreken meer.
Deze antidemocraten baren dit monster zelf.
U kunt Maaike van Charante steunen via repelsteeltje.backme.org
Over de auteur
-
Houdt van feiten, haat hypocrisie.
Schreef:
Het verdriet van de Schilderswijk (2021)
Debat ongewenst (2023)
Wat leren we onze kinderen? (2025)
Recent gepubliceerd
Antisemitisme11 april 2026Waarom ‘antizionistische’ reportage van Tim Hofman waarschijnlijk De Tegel gaat krijgen
Linkse politiek25 maart 2026Linksextremisme is een gevaar voor Nederland
Israël28 februari 2026Bevrijding Iraanse bevolking lijkt dichterbij dan ooit
Antisemitisme22 februari 2026Anti-Israël-lobby verdedigt antisemitisme Francesca Albanese

Volledig mee eens. Het grappige is dat ik inmiddels ook begrijp hoe in 1933 een figuur als Hitler aan de macht kon komen. Als de gevestigde orde het zo grondig, langdurig en zo structureel verkloot heeft dat de kiezers denken ‘alles beter dan dit’. En dan krijg je dus situaties die je eigenlijk niet wilt. Mogelijk dus dat als de gevestigde politiek destijds eerder had geluisterd naar de kiezers, dat de hele Tweede Wereldoorlog nooit gebeurd was.
Het voortdurende gezeur over ‘Mag niet van de EU’ ‘kan niet want Europese regels’ roept ook een vraag op die je kan stellen aan mensen die zo pro-EU zijn: Wie is er eigenlijk de baas over Nederland? Zijn dat de Nederlanders of is dat de EU? Ik weet het antwoord wel, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe de reactie in deugkringen zou zijn.
En we hebben dan misschien wel soevereiniteit weggegeven aan de EU, maar wat let ons om die terug te pakken? ‘Sorry we concluderen dat de EU dit onderwerp niet goed regelt, we gaan het weer zelf doen.’ Dat kan gewoon, ongeacht wat de EU zelf zegt. We maken een wet die het onderwerp terughaalt van de supranationale kring naar de nationale kring. En is dat niet goedschiks, dan maar kwaadschiks (dwz zonder medewerking van de EU).
Inderdaad, wat let ons gewoon eens nee aan BX te verkopen. Andere landen doen dat ook, zonder echte consequenties.
Dat zou zeker moeten gebeuren. Want telt het dan niet dat wij de grootste netto betaler zijn van die eu kas maar dat we verder niks in te brengen hebben dan lege briefjes?
Ik herhaal het nog maar een keer:
Hongarije (en andere EU lidstaten) hebben hekken en muren gebouwd langs hun grenzen en hebben veel minder illegale migranten.
Deze landen hebben: dezelfde overeenkomst met de EU; ze hebben zitting in de VN; ze hebben dezelfde mensenrechten verdragen getekend; ze hebben ook NGO’s die zich overal mee bemoeien; enz.
Toch doen zij iets BINNEN de EU waarvoor wij denken iets te moeten regelen met Brussel.
Alleen al de gedachte dat Brussel ons hier de hand zou reiken, is lachwekkend. We zouden ons eindelijk eens moeten realiseren dat we gewoon zelf verantwoordelijkheid moeten nemen en niet wachten op Brussel.
Hongarije heeft het hek gebouwd in 2016. Volgens de EU regels moet EU fonds de helft bijdragen aan de bouw, omdat het een buitengrens is. Met allerlei procedures heeft de EU leiding die bijdrage tegen gehouden en bovendien andere EU fondsen voor Hongarije getraineerd, om Hongarije te dwingen het hek te openen.
Je denkt toch niet dat een EU directoraat die Hongarije al bijna 10 jaar probeert te dwingen de grenzen te openen voor illegale migranten, dat die voor Nederland een enkele concessie zou doen?
De EU is een transnationale organisatie die praat met VN, WEF, Soros, Gates, WHO, enz. Voor de EU leiding is NL een slap land dat ze elke kant op kunnen duwen.
Heel aardig dat je 1933 erbij haalt. Na 1945 riep iedereen “nie wieder facsismus.”. Daarbij vergetende dat Hitler niet de oorzaak van alle ellende was, maar het gevolg. De ene ramp, de Weimarrepubliek leidde tot de volgende, de NAZI’s. Als het Hitler niet was geweest, dan was het een ander geweest. Maar het moest gewoon fout gaan. Decennialang heeft men redelijk het midden aangehouden, maar in de afgelopen 30 jaar heeft men Europabreed voor een Weimar 2.0 gekozen.
Starmer in GB treedt zwaar repressief op. Maar wat heeft die onderklasse in GB te verliezen als ze in het gevang belandt? Hoeveel kan je er opsluiten, zonder dat het een Monty Pyton-achtige vertoning wordt? Hoelang blijven die Britse dienders in het gareel? Die hebben in hun priveleven toch ook steeds meer “uit te leggen”. En wat gebeurt er als de golf van woede ineens te groot wordt en over Starmer heenslaat?
We zien dat Europabreed rechts wordt kaltgestellt. Maar wat als die beweging te groot wordt? En dat doet die wel.
Ik denk niet, dat een al te heftige reactie op dat wanbeleid helend gaat werken. En je weet niet waar dàt toe leidt. Maar dat onze regenten op extreem gevaarlijke wijze met vuur spelen en het branden van hun vingers aanstaande is, is wel duidelijk.
Toen Hitler verslagen was werd belangrijk door wie je bevrijd was. In het Oostblok werd fascisme ingeruild door minstens zo erge communisme. Steeds meer herkenbaar nu zoals het Westen geleid wordt wanneer Brussel steeds meer op Moscou uit die tijd lijkt. Voormalige Oostblok kent de onvrijheid en kijkt uit met open grenzen voor de derde wereld het geluk hebbende dat daar minder te halen valt. Toch laten zij straffeloos de islam niet toe terwijl het Westen er bijna onderdoor gaat. En dan kan het opeens gaan net zoals in 1933 in Duitsland.
ja, dat zeggen ze ook in Hongarije. Wij hebben onder het juk van Moskou geleden en we willen niet opnieuw onder dictatuur staan. En gelijk hebben ze wat mij betreft. We hebben regelmatig mensen in Hongarije gesproken en ze zeggen allemaal hetzelfde.
Als je onder een juk vandaan komt herken je de nieuwe makkelijker. Niet dat het 1:1 is maar het lijkt er steeds meer op. Alleen daar houden ze stijve poot zonder consequenties en hier geven ze alles weg. Daarom moet links hier gestopt worden anders veranderd er niets. En het geldt voor de hele EU dus dat is een klus. Ontwikkelingen in Duitsland zouden kunnen helpen nu de CDU de taal van AfD spreekt.
Mensen staan er niet bij stil hoe ontworteld de immigranten zijn en wat voor gevolgen dat heeft voor hun gedrag. Ik heb enkele jaren in de Antillen gewerkt, je voelt dat je er niet echt bij hoort. Ik voelde mij anders dan in Nederland meer consumptief, heus wel betrokken op mijn omgeving, maar toch een beetje van een buitenstaander. Je moet het hebben meegemaakt om het te herkennen. De meeste immigranten zijn ontworteld en dat is slecht voor de gemeenschap, ze kijken eerst naar hun belang want het algemeen belang kunnen ze niet herkennen en hebben er geen gevoel voor. Het is niet onze verantwoordelijkheid ontwortelde mensen te helpen, de mensen doen het zich zelf aan, wij dragen helaas wel de gevolgen.
Een onderschat probleem van de morele onderdrukking (het narratief) is de spanning die het legt op de familie. Mijn zus deugt enorm, vindt mij maar immoreel. Ik mijd haar. Bij mijn broer moet ik krampachtig allerlei gespreksonderwerpen mijden, terwijl je het toch vertrouwd zou moeten hebben bij je broer. Het ergste is nog mijn kinderen, die mij niet serieus nemen als ik het heb over onderwerpen die mij zorgen baren. Ik heb geen gezag als ouder meer. Als ik zeg dat ze mij vroeger wel serieus namen krijg ik als antwoord dat ik veranderd ben. Die verhouding doet mij pijn omdat het zo oneerlijk is. Ik denk dat veel mensen hier last van hebben, de oneerlijkheid die over je wordt uitgestort en waar je niets tegen kan doen.
Reden temeer om niet naar NL te komen, echte vluchtelingen uitgesloten. Maar dit zijn uitzonderingen.
Beste Willem, wat erg om te horen. Zijn er wel familieleden waarmee je open kan praten? En misschien kan je met je kinderen en je broer/zus een soort van ‘agree to disagree’ hebben? Mijn schoonfamilie is ook tamelijk links en mijn man denkt over bepaalde zaken totaal anders dan ik. Ik stem pvv/fvd, hij stemt D66/PvdA/GroenLinks. Maar we respecteren elkaars mening. En zoals ik hem ken heeft ook zijn visie op de samenleving uiteindelijk hetzelfde doel als die van mij: ervoor zorgen dat de maatschappij er beter van wordt. Of zijn visie werkt of niet, dat is wel zijn intentie en ik hoop dat hij op enig moment tot inzicht komt. Ik wil zelf ook niet de betweter gaan uithangen want dan maak ik me schuldig aan precies datgene waar ik me zo aan erger bij de meeste linkse partijen. Als je elkaar kan vinden in het ‘ik hou van jou want je bent mijn broer/zus/etc’ dan kun je daarmee hopelijk de meeste problemen overbruggen.
En wat u zegt mbt de ontworteling van immigranten is een interessant psychologisch maar onderbelicht aspect van immigratie. Eentje waar ook eens het gesprek over gevoerd zou moeten worden. Misschien dat FvD dat zou willen aanzwengelen, ik heb wel de indruk dat zij openstaan voor dit soort ideeën. En het is idd waar. Het dichtste bij dat gevoel kom je denk ik als je voor meerdere weken op vakantie gaat in een ander land. Je betaalt voor je verblijf, maar dat de badkamer lekt of de omgeving lelijk is, is niet jouw verantwoordelijkheid. Zo is voor de immigrant heel veel niet zijn verantwoordelijkheid, juist vanwege die ontworteling.
De ontworteling van migranten, te minste als u daarmee bijv bedoeld dat e zich niet thuis voelen in NL maar zich mee identificeren met islam, is meerdere keren bestudeerd in rapporten van o.a. het SPB, o.a. door Huijnink en Dagevos. Ook de WRR heeft hier iets gedaan.
Zo herkenbaar “Als ik zeg, dat ze mij vroeger wel serieus namen krijg ik als antwoord dat ik veranderd ben.” Het is inderdaad zeer frustrerend en dat kun je helaas niet veranderen. Vanaf de corona periode ben ik familie en vrienden kwijtgeraakt en dat doet pijn, omdat ik om deze mensen geef en zij de kans om hierover te discussiëren mij ontnamen.
Informatie vergaren doe ik dagelijks door de Nederlandse en buitenlandse internetsites en waarbij ik soms ook mijn mening moet herzien.
Dat is wel ernstig Willem. Maar ik denk dat je kinderen geen gelijk hebben. Jij bent niet veranderd, maar zij zijn veranderd en de maatschappij waarin zij willen leven, maar wij eigenlijk niet, is radicaal naar links opgeschoven.
Dat zei een feministische Belgische journaliste. Ze was sociaal democratisch, dacht dat zij verrechtst was, maar realiseerde zich op tijd dan niet zij degene was die veranderd was, maar dat de maatschappij waarin wij leven extreem links is geworden.
Precies dát. Jongere generaties hebben zich zo laten indoctrineren door het voorspiegelen van een utopie (iedereen gelijk, bezit is iets verwerpelijks, wij moeten de aarde redden, blanken zijn per definitie racistisch…) dat ze denken dat de huidige situatie normaal is.
Met de leeftijd neemt inzicht toe, zeker als je goed om je heen kijkt, daarom hadden ouderen vroeger gezag. Een van de dingen die je geleidelijk leert is dat een probleem veel meer aspecten heeft dan je op het eerste gezicht ziet. Ontworteling is een belangrijk facet van migratie, dit lijkt onoplosbaar. Migratie voelt als bedreigend, ook zo iets dat onderbelicht blijft. Migratie heeft aspecten die onbespreekbaar zijn en families uit elkaar drijven. Ik ben boos op al die mensen die over de problemen heen walsen omdat ze ook mijn relatie met mijn kinderen met hun betweterigheid verstoren. Overigens, op zich heb ik goed contact met ze, maar je voelt de onbespreekbare barrière, dat doet pijn en geeft een verdrietig gevoel.
Immigratie is één van de sustainability doelen van het WEF.
Rutte heeft hier goed zijn best voor gedaan.. gezien de aantallen “ vreemdelingen die hier zijn binnen gekomen tijdens zijn bewind…….. en Nederland mag zichzelf prijzen( nou ja prijzen) dat de WEF doelen “ zijn behaald ” 🥵 En Rutte wordt “ beloond” voor dit werk met een hoge baan op internationaal niveau.
Jammer dat we dit als collectieve autochtone bevolking, niet eerder hebben opgemerkt….. tenminste bij mij is het kwartje pas gevallen door de corona terreur.
Was ik nou zo goedgelovig?
Of verwachtte ik dit niet van onze “ leiders” regering??
Of zag ik het niet dat dit geen “ echte vluchtelingen” waren?
In ieder geval heeft het bij mij als resultaat dat momenteel alle vertrouwen in de “ overheid” is weggenomen.
Hoe moet de “ schoolmeester “ Rutte zich nou voelen? Zou hij nog een “ geweten “ hebben?
Nu mag hij in opdracht van de NAVO “ verder de westerse wereld gaan escaleren” want ja…. Ukraine moet deze oorlog winnen is/ of was zijn slogan…..! Ook z’ on ondoordachte gevaarlijke uitspraak!!!!!
Het zou beter zijn als hij zich eens ging verdiepen in de geschiedenis ( hij is toch geschiedenis leraar) van Europa en dan in het bijzonder de na oorlogse geschiedenis van oost Europa….. hoe deze vechtersbazen inderdaad voor de oorlog zich als nazi’s gedragen hebben…..
Een gevaarlijke wereld met nog gevaarlijker leiders…….
Hoe ontworstel je jezelf hieraan…..
Hoeveel duidelijker moet Maaike van Charante het nog verwoorden?
Hoe lang duurt het nog voor de Lucassens en Schimmelpennincks van Nederland ook moeten erkennen dat er een probleem is met immigratie en paralelle samenlevingen?
Hun kleinkinderen zullen hen ooit ter verantwoording roepen en dan kunnen ze niet zeggen “Wir haben es nicht gewusst”
Het ergerlijke is dat zelfs Timmermans schoorvoetend moet toegeven dat er wel iets gedaan moet worden aan de ongebreidelde immigratie.
Zijn partij laat stilletjes de rechtse partijen de kastanjes uit het vuur halen , houdt zelf schone handen en dan uiten ze ook nog doorlopend hun morele verontwaardiging. Zo gaan we Nederland dus niet redden.
Ja, in heel West-Europa gaat het de kant van het VK uit en iets zegt me dat we dan ook hier gaan zien dat we two-tier justice gaan krijgen waarbij de weldenkende elite kiest tegen haar eigen bevolking. En waarschijnlijk was dat op de een of andere perfide manier altijd al de bedoeling. Je vraagt je af wat men ermee denkt te bereiken. De meest waarschijnlijke verklaring die ik gehoord heb is: chaos. Chaos is het plan en er gaat nog veel meer van komen: oorlog, meer enge virussen met meer experimentele vaccins, klimaat lockdowns, honger, voedselquota’s, CO2-quota, digitale controle via een CBDC. Je wordt helemaal sufgebeukt totdat je opgesloten zit in je 15 minuten stad en je de energie niet meer hebt je ertegen te verzetten. Eens kijken hoe leuk de immigranten dat gaan vinden want zij worden net zo goed opgesloten. Ze zijn immers maar een middel om een doel te bereiken. Ofschoon ik niet de indruk krijg dat ze dat zelf goed begrijpen.
Het overgrote deel van de immigranten hebben maar 1 doel, en dat is meestal niet het ontvluchten van oorlog en geweld, maar een geheel verzorgd leven. Met behoud van hun cultuur in hun eigen steeds uitdijende ‘gemeenschappen’. Dat zij op elk domein chaos veroorzaken zal hen worst wezen. Dat die chaos geen halt wordt toegeroepen door ’the powers that be’ is veelzeggend.
Ik vrees dat u gelijk heeft met uw verklaring.
Ja, ik vrees ook dat Europa gewoon wordt ingenomen door migratie. Mijn tijd zal het nog wel duren en ik heb geen nazaten, maar de kinderen en kleinkinderen van degenen die ze wel hebben, zullen nog raar opkijken over een jaar of 30-40
maar al te waar. Dat zie je op de meningenprogramma’s. We zagen het aan die Erkens of hoe heet hij, die minister Brekelmans heel brutaal weerwoord probeerde te geven over Israel en Iran. (en je ziet het aan die Sophie in dat nieuwe praatprogramma.) En veel van die BN-ers die zo egocentrisch en materialistisch zijn als de pest en gewoon lak hebben aan de ‘gewone man’ die opgezadeld wordt met de ‘geneugten’ van de multi culti samenleving.
We zijn net op de 18 miljoen inwoners en ze kijken al verlekkerd naar de 20 miljoen. Het kan ze blijkbaar niet snel genoeg gaan. Je hoort ze elke dag over de problemen in dit land zonder de echte oorzaak te benoemen. Dat zijn ze natuurlijk zelf. Het is struisvogel politiek tot dat het mis gaat maar dan is er gelukkig altijd nog radicaal rechts waarnaar je kan wijzen.
Linkse migratie beleid voelt als een slechte medicijn met nog veel slechtere bijwerkingen zonder betrouwbaar onderzoek en zonder juiste diagnostiek toegediend. Het maakt de samenleving ziek net als vergif.
Tja, Een roepende in de woestijn. Dat is de eerste reactie die in mij opkomt.
Dank weer mw. van Charante.
Alinea uit Tichys Einblick van vandaag, betreft Duitsland maar is hier niet anders.
‘Er zijn zinnen die echoën in de oren, die onvervalst reproduceren wat is, zonder enige verfraaiing. De dag na de aanslag in Solingen verklaarde de verantwoordelijke politiechef Markus Röhrl: “Iedereen moet voor zichzelf beslissen of hij naar festiviteiten gaat, of hij naar voetbalwedstrijden gaat, of hij met het openbaar vervoer reist.”
Dus zodra we ons hopelijk goed beveiligde huis, ons afgesloten appartement, verlaten, leven we op eigen verantwoordelijkheid. We dragen het risico om neergestoken te worden in het stadion, op straat, bij de bierkraam, in de tram of in de trein. Dat moeten we weten. De politie zal ons niet beschermen.’
De hotemetoten daar krijgen de olifanten in de kamer, de islam en de massa-immigratie, ook niet uit hun bek. De burger moet er maar rekening mee houden dat hij onverwacht gekeeld kan worden.
En dus nog maar een keer dezelfde vraag waar niemand een antwoord op heeft want ‘bang om niet te deugen’. Geweld afwijzen is naïviteit. HOE stop je je moordenaar? ‘Stemmen, demonstreren’? Je moordenaar stop je niet. Laat me niet lachen. En nee, dit is natuurlijk geen oproep tot, maar een levensvraag zou ik haast zeggen. Ik hoor het graag! Succes!
Ik begrijp uw standpunt. Toch pleit ik er vooralsnog voor niet dezelfde fout te maken als in het VK, en met opgewonden meutes gewelddadig gaan rellen. We zien waar dat toe zal leiden, en dat gaat zeker niet het effect hebben dat we nastreven, nl een immigratiestop en het daadwerkelijk uitzetten van ongewensten.
Geweld geeft de overheid, zoals in het VK blijkt, alleen maar de aanleiding om protesten hardhandig en disproportioneel te onderdrukken.
We zullen slimmere, vreedzame manieren moeten bedenken om op mn BX druk te zetten. Wie o wie heeft goede ideeën?
Precies, u komt ook niet verder dan dat. Maar berust uw uw mening dat wat in het VK gebeurt niet op een aanname? De geest is daardoor namelijk wél uit de ‘onderdrukte’ fles en ik ik zie de geest er ook niet zo snel meer terug ingaan. Dat is winst. En nog verder onderdrukken?! ..is niet houdbaar. Dus zo slecht was het niet als je het mij vraagt. Vredelievend ‘niks’ doen? Dat doet me aan corona denken..
Ik kom inderdaad niet verder, dat geef ik grif toe.
Vreedzaam is niet per definitie vredelievend, en betekent ook niet dat er niets gedaan hoeft te worden.
Bovendien heb ik begrip voor het ontploffen van een al decennia getergde groep mensen, die disproportioneel en op vele gebieden negatief geraakt worden door de wijd open grenzen.
Blijft de vraag: hoe krijg je NL aan bv een heel, heel brede demonstratie, miljoenen, die niet meer genegeerd en/of onderdrukt kan worden?
Mijn mening over de gevolgen van de gebeurtenissen in het VK zijn inderdaad een aanname.
De nasleep met inderdaad inmiddels gebleken krankzinnige celstraffen voor wie ook maar het geringste uit in woord of daad heeft mijn aanname bevestigd, dat dan weer wel.
Maar ik sta open voor goede ideeën of andere inzichten hoor.
Die hele grote demonstratie veranderd dus niets. ‘Je mag demonstreren maar met je rug tegen de muur’. En wat blijft dan over denk je.. Het zo logisch en voorspelbaar.
Een enorme demo is maar een voorbeeld. Misschien moet er ook maar eens ergens iets ‘bezet’ worden. Ik ben maar een fossiel uit simpeler tijden, kan helaas niets bedenken wat effectief kan zijn, zonder rellen, fysiek geweld, vernielingen en/of plunderingen.
Maar ik vrees met u dat geweld niet meer te voorkomen zal zijn, en dan zal de blanke autochtoon het onderspit delven.
Ik kan me nog goed herinneren dat onze eigen jeugd door linkse journalisten tegen de muur werden gezet omdat zij zich in hun eigen buurten verzetten tegen het marrokaanse en turkse straatbendegeweld. Het enige stille protest wat ze hadden , een trui met het woord LONDSDALE erop, werd door links nederland voor rascistisch gezien . Er was vanuit de autochtine bevolking niet één protest.
ja, dat herinner ik me nog, nu u het zegt.
Beste H.Nijhuis,
En wat was ook al weer de grap daarbij?
Lonsdale was oorspronkelijk een Brits skinhead/ska merk. Als je een jasje losjes open over de meestal breed op de borst bedrukte tekst draagt, dan lees je …
Zelfde hoek als bomberjacks met een Nederlands vlaggetje en zelfde kledingstijl, waarbij de cijfers 1 en 8 in het zicht vallen.
Subcultuurtje dat we tezamen met Gilera Citta’s en lekker Nike Airs niet echt gaan missen
Gelukkig kent Nederland niet de militante islam van Pakistanen, zoals in Engeland. Dat neemt niet weg dat de islam een offensieve ideologie blijft dat elk moment geinstrumentaliseerd kan worden. Vandaar ook de zorg over de grote aantallen alleenstaande mannen; niet alleen worden vrouwen voor de neus van de autochtone man weggekaapt (ook een element dat wel eens genoemd mag worden), ook bevinden deze heren zich in de strijdbare leeftijd van 15 tot 36 jaar.
Uit de huidige Britse situatie blijken meer overeenkomsten, niet alleen met de situatie in Nederland maar feitelijk in het hele Westen:
1. het bestuurlijk kader is vergeven van de links-radicalen; zo bleek tijdens de Israëlische acties in Gaza het Nederlands overheidsapparaat doodleuk dienstopdrachten te weigeren. Deze Vierde Macht, in het verleden geroemd om het overeind houden van de staat ‘in tijden van nood’, blijkt dan een rem op maatschappelijke gewenste veranderingen (in beleid).
2. de politieke elite zit hoofdzakelijk niet op een lijn met de maatschappelijke problemen zoals die zich voordoen. Taak van de elite is de massa te voorzien van juiste informatie en te leiden naar pragmatische en haalbare oplossingen, maar zou ook in staat moeten zijn noodzakelijke oplossingen te forceren als het moet. Met name dit laatste weigert die elite consequent.
Tot zover ik de huidige politieke constellatie onder Schoof kan navorsen, lijkt de man ons land een rustige overgang naar een meer realistische praktische (immigratie)politiek te kunnen leiden. De bottle-neck lijkt de meerderheid van links en ‘christelijk’ geïnspireerde Nederlanders te zijn die, met het door hen zelf aangeworven etiket van ‘respectabel Nederland’, voorzichtig tot andere, vooral eerlijker, inzichten moeten worden gebracht.
We wachten het af.
Ik hoop het voor je!
Beste Marc,
Over de situatie in het VK valt het nodige op te merken. Daar heb je al jaren lang – met name in de zomer als de dagen lang zijn en er buiten gehangen kan worden – allerlei tralala in de diverse diverse buitenwijken, zeker ook van klassiek Essex mullet volk.
Seizoenssituatie in Frankrijk is overigens niet heel anders, alleen hebben ze in het VK geen CRS.
Of radikalinski’s zich in bestuurlijke posities genesteld zouden hebben, is even de vraag. Klassiek Labour is dat zeker niet, maar je hebt/had altijd de Loony Left.
Voor meer info hieromtrent is van harte The Critic Magazine aan te bevelen. Gratis op de interwebs te lezen.
In het VK lijkt men ook vooral te maken te hebben met de zegeningen van de Quango’s (Quasi Autonomous Non-governmental Organisations), waarbij het heden ten dage zeer populaire lekker-managen-en-niemand-is-verantwoordelijk spel gespeeld wordt, waarbij budgetjes fijn opgemaakt worden maar concrete resultaten nogal achter- of uitblijven. Klinkt bekend?
Zie gezondheidszorg, immigratie, dingetjes met watervoorziening/bedijking, planning/woningbouw en nog zo wat brisante maatschappelijke thema’s.
Dick Schoof is een bestuurlijke ex-spook, die op voorhand best wel het voordeel van de twijfel mag hebben, maar waarvan – ook gelet de kikkers-in-een-kruiwagen light coalitie – weinig wezenlijks verwacht kan worden.
En misschien blijkt Dickie ook wel aan grensoverschrijdend gedrag te doen, brrr.
Hallo Henk,
T.a.v. de huidige maatschappelijke situatie in Engeland verwijs ik graag naar het tweede (uiteraard ook eerste) deel van het interview van Jordan Peterson met Tommy Robinson. Dan wordt duidelijk dat de problemen aldaar minder met de seizoenen en meer met de islam te maken hebben. Zo geeft hij het voorbeeld dat moslims uit Manchester massaal per auto een wijk in Londen opzoeken waar naar verhouding veel joden wonen, waarop zij per megafoon de inwoners kenbaar maken dat ze ‘hun dochters zullen verkrachten’. Houd daarbij de gebeurtenissen van 7/10 in Israël in gedachten.
Het probleem van het links georiënteerde ambtenarenapparaat komt in vele West-Europese landen voor, en met name ook het EU-apparaat.
Critic Magazine ga ik bekijken.
Ik weet niet wat CRS betekent.
Beste Marc,
CRS is de Franse ME, die niet zo aan de-escaleren doet. Bij de Gillets jaunes protesten hebben behoorlijk wat mensen rubberen proppen gekopt, die toch niet zo onschuldig waren.
Tommy Robinson – of welk pseudoniem die goos nu weer gebruikt – en ook J. Peterson zijn wellicht niet de meest trefzekere bakens om de koers op te zetten, maar dat is persoonlijk.
Ook in het VK is er meer dan een beetje aan de hand. Zie rapportage over het hele grooming-gebeuren in Rotherham en omgeving, het Cass-rapport en het Post Office schandaal zijn ook leuk en in algemene zin. Absoluut vergelijkbaar met Groningen en de toeslagensage. Net zoals bij ons – allerlei overheden die dingen aanpakken, zich verkijken, beetje in de vlek wrijven totdat er iets nieuws is om 100 % hulpvaardig dan wel slagvaardig op te zijn.
Aantallen aan immigratie – legaal of anderszins, en dat ligt in een common law systeem net even wat anders dan bij ons – liggen in het VK, al veel langer veel hoger.
En als je dan – net zoals bij ons – zorg, stadsplanning, bouw, infrastructuur etc. aan de praat houdt door een beetje dit, en een beetje dat – zonder de grenzen van al die prachtige dingen i.c.m. veel meer mensen en veel meer mensen met allerlei op luide toon nagestreefde belangen in de gaten te houden – dan loopt het ergens fout.
Ook dat kun je tijden negeren, downplayen, shoot-the-messenger doen, maar eens ….
1) Dat de linkse partijen de mond vol hebben van empathie voor immigranten, maar niet voor hen die klagen over de veranderingen in hun wijk, is alleen maar logisch. Deze linkse partijen willen dat het zo gaat: het is voor hen een manier om internationaal socialisme te bedrijven, herverdeling op wereldschaal. Wat de ont-wijkte autochtoon daarvan vind, zien ze als een klein offer voor een groter belang.
2) Hetzelfde geldt voor hun interpretatie van de ‘democratische rechtsstaat’ : democratie verwijst bij hen naar wereld gemeenschap, rechtsstaat naar herverdeling, ‘sociale rechtvaardigheid ‘. De klachten van autochtonen zijn voor links kleinzielig nationalisme waar ze geen boodschap aan hebben.
3) Bovendien hebben deze mensen vrij spel want vanwege art. 92-93-94 van de grondwet is het wettig wat ze doen en kan hen niets verweten worden.
Inderdaad Maaike, je stukje onder de Escalatie spreekt mij als als oudere het meeste aan.
De Gele Hesjes in Nederland waren te soft.
Maar eens komt de klapper, de watergeuzen en Alva zijn het voorbeeld.
Samen zijn wij sterker als de onderdrukkers.
Heel veel gemeenste hebben nog een schavot.
Wat voor geweten hebben die mensen die dit allemal toelaten? Een ideologische tic met enorme consequenties. De EU is gesticht om oorlogen te voorkomen en nu importeren zij die zelf.
Inderdaad waar….. In mijn dorp merk ik het nog niet zo, maar de grote steden zijn onherstelbaar veranderd in rap tempo. Dat kan niet oké zijn.
Die stadsbewoners in de minder riante wijken zien een verloedering van hun woonomgeving en voelen waarschijnlijk machteloos.
Ik heb nooit begrepen waarom oppositie partijen over dit gegeven nooit een serieus gesprek wilden aangaan. Wat steekt daar achter.
De eu (ik durf geen hoofdletters meer om iets uit te lichten, vanwege censuur) maakt het probleem alleen maar groter. Ook daar zitten de grootverdieners met een mening en een grote mond, maar zonder kennis van het probleem. Zorgelijk.
Maaike volledig eens.
Na een groot deel van de reacties te hebben gelezen, valt één ding mij op… men ziet te weinig dat het binnenhalen van een overdosis van immigranten, een door de elite gewenste agenda dient… namelijk van een wereld reset en voor de reset zijn er diverse middelen, sociale, economische, politieke en ideologische.
Het doel is zoals altijd een pure power and money grab, want hebzucht is van alle tijden, daarom heb je door de hele geschiedenis van de mensheid heen, resets gehad en helaas dankzij de domheid van de gemiddelde persoon, tegenwoordig moet je zeggen naïviteit, en de verslaving aan brood, spelen en drugs, komt een echte revolte (en liefst een geweldloze) niet op gang.
Men is veel te druk met een tamelijk oppervlakkige narcistische leefstijl… en uiteindelijk kun je blijkbaar beter op je mooie rode bank gezeten, met wijn en een kaasplank, je laatste adem uitblazen terwijl je nog eerst effe een laatste selfie neemt van je mooie strakke botox-kop voor de nabestaanden …en oh ja.. die zijn er wellicht niet
Al onze belangrijke instituten zijn overgenomen …omgevolkt door persisterend doof links en zie daar het 1e grote probleem , het 2e is natuurlijk het ambtenaren-apparaat die van een ondersteunende functie, doorslaat naar een tegenwerkende, indien de stemmingsuitslag voor de linkse EU dicktators, de facto en in spé, tegenvalt.
Alle tegengeluiden worden in de extreem rechtse hoek geduwd zonder enig onderscheid, want arrogantie behoeft net een drammig zeurderig klein kind ..geen nuance.
Er is een links plakplaatjes/etiketteer beleid ontstaan van uiterst negatieve signatuur en dat wordt grof opgeplakt en zo vestig je de jij-bak dictatuur van de minderheid door de meerderheid als de slechterik neer te zetten.
In de 2e kamer heerst een soort loopgravenoorlog gefocust op een puur verwaterde overeenstemmingsbeleid, waarbij men totaal uit het oog verloren heeft dat de schaal teveel naar het ene gelijk, boven het andere doorslaat, culminerend in excessief dominant links en godbetert het, afhankelijk van de observatiehoek ….extreem links