Moderne Arabische slavenhandel schijnt onbespreekbaar te zijn

Kafala-systeem is mensonterend

Kauthar Bouchallikt, Tweede Kamerlid van GL, vindt dat de regering zo snel mogelijk excuses aan moet bieden voor de vroegere Trans-Atlantische slavenhandel. Columnist Zihni Özdil presteerde het om de Arabische slavenhandel te ontkennen. Slavernij die nog steeds bestaat, maar nu in een ander jasje, volop zichtbaar in de Golfstaten zoals bij de bouw van de WK-voetbalstadions in Qatar. Wie komt op voor de mensenrechten van de huidige slaven? Een column van Ines van Bokhoven.

Weet u wat mij nou in het verkeerde keelgat schoot afgelopen week? Een filmpje van GroenLinks Kamerlid Kauthar Bouchallikt. Op het eerste gezicht is er weinig mis mee: je kunt de discussie over excuses en herstelbetalingen eindeloos voeren, maar Kauthar Bouchallikht zegt hier niets dat anderen niet ook al tijden zeggen. Het zijn dan ook niet de woorden die verkeerd vielen, maar degene die ze uitsprak.

 

Geen introspectie

Excuses moeten er gemaakt worden en er moeten ook daden op volgen. Enfin: de bekende trits morele eisen kwam zonder blikken of blozen uit haar mond, zonder enige vorm van introspectie uiteraard. Want laten we eens kijken naar de slavernijgeschiedenis van de islamitische wereld. Hoe verhoudt die zich tot de Trans-Atlantische slavenhandel waar ze zich zo tegen verzet?

Welnu, dat is een helder en eenduidig verhaal: wat de geschiedenis in is gegaan als de Arabische slavenhandel doet in getallen en onmenselijkheden niet onder voor de Trans-Atlantische. De Arabische handel begon alleen veel vroeger, ging langer door, en het valt zelfs te beargumenteren dat slaven tot de dag van vandaag voorkomen in de Arabische wereld – en dan niet als uitzondering.

 

Özdil’s ‘krijgsgevangenen’

Dit weekend las ik een stuk van de hand van voormalig GroenLinks Kamerlid Zihni Özdil. Tot mijn verbijstering beweert hij dat er niet zoiets bestond als Arabische slavenhandel. Een tijd geleden schreef ik al een stuk over de Noord-Afrikaanse slavenhandel, als een van de onderdelen van deze uitgebreide slavenmarkt. Özdil speelt het klaar deze handel weg te zetten als ‘piraterij waarbij Arabieren Europese krijgsgevangenen namen’.

Als je ziet dat hele kuststreken in West-Europa verlaten waren omdat men de bevolking ontvoerd had zien worden en vissers liever de zee niet opgingen vanwege de risico’s – dan kun je niet meer spreken van ‘krijgsgevangenen’. Dan zijn het georganiseerde plunderacties waarbij mensenlevens niet veel waard bleken. En we kunnen ook stellen dat Özdil het niet zo nauw neemt met de waarheid. Want hij verzwijgt de grootste afdeling van de Arabische slavenhandel: die van Oost-Afrika.

 

Zanzibar

Bent u wel eens op Zanzibar geweest? Ik niet, maar het schijnt een paradijselijk eiland te zijn. Het is gelegen voor de Swahilikust – zeer in trek bij toeristen die van zon, zee en strand houden. Maar door de gunstige ligging van dat eiland was het in de Oudheid al een centraal punt voor de handel tussen Afrika en de landen in het Oosten. Slavenhandel was er ook vrij normaal, zoals overal ter wereld, al nam het vanaf de zevende eeuw wel een fikse vlucht, zoals het dat in de zeventiende eeuw nog een keertje deed, net als in Noord-Afrika.

En het waren vooral Arabische moslims die in deze slaven handelden: de islam verbiedt het tot slaaf maken van moslims. Slavenhandel was een alledaagse praktijk in Afrika. Afrikaanse stammen kenden geen gevangenissysteem en dus werden zowel krijgsgevangenen als criminelen, grofweg alle mensen voor wie geen plaats was in de samenleving, in slavernij verkocht. De Arabieren konden dus gebruik maken van een structuur die er allang was – net zoals de Europeanen dat later deden toen zij hun Trans-Atlantische slavenhandel opzetten vanaf de Afrikaanse Westkust.

 

Cijfers

De cijfers zijn niet kinderachtig: tussen de 10-18 miljoen mensen zijn via die Oost-Afrikaanse routes in slavernij verdwenen. Ter vergelijk: de schatting ligt bij de Trans-Atlantische handel tussen de 10-13 miljoen. Arabische handelaren vestigden zich op Zanzibar en gingen tot in de 19e eeuw door met hun handel. Het was een van de redenen voor de kortste oorlog aller tijden, die tussen Zanzibar en Groot-Brittannië: de strijd duurde krap drie kwartier, waarna Groot-Brittannië als winnaar tevoorschijn kwam.

Maar dat is het verleden. Hoewel dat al ernstig genoeg is om ook eens richting de Arabische wereld te kijken als het gaat om het op het morele matje roepen van schuldigen aan slavernij, zijn er goede argumenten aan te voeren die tonen dat slavernij nog steeds een onderdeel is van de Arabische cultuur. Laten we daarom eens naar het heden kijken.

 

Kafala-systeem

Ik leerde in mijn onderzoek voor dit stuk een nieuw woord: kafala. Het komt van het woord ‘kafeel’ en dat is een soort ‘sponsor’, iemand die uit het buitenland mensen op zijn of haar kosten laat overkomen en zorgt voor werk en onderdak. Het is een systeem dat aan alle kanten aan hervorming toe is. Want het wijkt in maar weinig af van slavernij: de werknemers zijn compleet overgeleverd aan de nukken van de sponsors, die misbruik maken van het feit dat de rechten van deze mensen amper worden beschermd door de landen waar zij heen gaan om te werken. En ook de landen van herkomst van deze arbeiders, vaak arme landen die afhankelijk zijn van de naar huis gestuurde lonen van hun emigranten, zijn niet vaak bereid diplomatieke verhoudingen op het spel te zetten omwille van individuele problemen.

 

Golfstaten

Het is een systeem uit de jaren ’50, dat is bedacht om de instroom van (vooral tijdelijke) arbeidskrachten in de Golfstaten te reguleren. Landen als Bahrein, Libanon, Koeweit, Oman, Saoedi-Arabië, de Arabische Emiraten en Qatar kennen het kafalasysteem en passen het nog steeds toe. Het is het systeem dat ten grondslag ligt aan de misstanden rond het WK-gebeuren in Qatar, en de reden is voor al dat protest.

 

Misbruik

Want het misbruik is verschrikkelijk: niet alleen zijn de lonen doorgaans een stuk lager dan thuis was afgesproken, het staat bol van racisme jegens mensen met een donkere huidskleur, of mensen uit Azië – die een groot deel van de werkkrachten vormen. Men mag in sommige landen vaak het land niet verlaten zonder toestemming van de werkgever en kan dat meestal ook niet, omdat het in beslag nemen van paspoorten een gebruikelijke zaak is. Er is so wie so amper vrijheid van beweging of communicatie.

De recruitment fee die de werkgever moet betalen wordt geregeld afgeschoven op de werknemer, die daarmee met een fikse schuld begint. De schamele bezittingen thuis worden vaak ingezet als onderpand voor die schuld, en kunnen dus ook nog ontnomen worden als men weer werkloos thuiskomt. Naar huis gaan is geen optie voor velen van hen.

 

Sterfgevallen

Mensen wordt bepaald werk beloofd, dat bij aankomst niet blijkt te bestaan en men wordt zonder pardon ingezet voor het meest lage en mensenonterende werk, of hun visa worden illegaal doorverkocht aan een andere kafeel die zich al helemaal niet meer aan de vooraf gemaakte afspraken houdt. En er zijn maar weinig wetten die hen beschermen. Het is de werknemers niet toegestaan ander werk aan te nemen zonder toestemming van de sponsor.

Zelfmoord komt veel voor onder deze arbeiders, net zoals ongelukken tijdens ontsnappingspogingen of tijdens het werk, zoals tijdens de bouw van het WK-stadion in Qatar. Exacte gegevens bestaan amper, omdat er maar halfslachtig of helemaal geen onderzoek wordt gedaan naar doodsoorzaken. Maar de cijfers die we hebben, liegen er niet om: 6500 sterfgevallen in Qatar.

 

Vrouwen slachtoffer

In mijn ogen zijn vooral vrouwen het grootste slachtoffer – niet geheel onverwacht in landen waar de vrouwonvriendelijke islam de wet en de cultuur bepaalt. In sommige landen, zoals in Libanon, bestaat het overgrote deel van deze werknemers uit vrouwen, die vaak worden gelokt met de belofte van werk in een mooi hotel, maar uiteindelijk, via allerlei schimmige bureaus die hen ‘verhuren’, in de huishouding terecht komen.

 

Libanon

Een Deense reportage uit 2016 verhaalt van vrouwen die opgesloten werden, structureel mishandeld, seksueel misbruikt, uitgebuit, doodgewerkt. Met verbijstering hoor je de zoon van een vrouw, die een bureau heeft dat Filipijnse meisjes naar Libanon haalt voor werk, doodleuk in die reportage opmerken: ‘Als je ze erg goed behandelt, springen ze op je rug en kun je ze niet meer aan.’ En hij meent het. De vrouwen die in zijn huis werken verklaren dan ook allemaal even toonloos dat ze reuze gelukkig zijn daar.

Er is de angst om, na verkrachting, in de gevangenis te belanden voor veroordeling van overspel – een reële angst. De huishoudelijke slavinnen vormen een vrijwel ongeziene groep, vrouwen die in het huis van hun meesters zijn opgesloten en geen enkele vrijheid meer hebben, geen contact hebben met de buitenwereld en zeker niet met hun familie.

 

Verontwaardiging

Langzaamaan komt er door toenemende verontwaardiging druk vanuit de rest van de wereld en ook vanuit de landen van herkomst van deze arbeiders om een eind te maken aan het kafala-systeem, of het op z’n minst aan te passen. Maar het gaat traag, de wil om te veranderen is klein. Er worden beloften gedaan, maar de vraag is of die dan ook zullen worden nageleefd. Zolang de wereld het voetbalfeestje in Qatar belangrijker en winstgevender vindt dan mensenrechten ben ik bang dat ik het antwoord op die vraag wel weet.

 

Grote woorden

Dus als ik Kauthar Bouchallikht zulke grote woorden hoor spreken in de Tweede Kamer – het gaat niet alleen om woorden, maar ook om daden – dan vraag ik me acuut af welke daden zijzelf in gedachten heeft. Want het protesteren tegen een verleden dat niet in de schaduw kan staan van het soortgelijke verleden én heden van haar eigen cultuur is een gemakkelijke ‘daad’, wetend dat zolang u hier kijkt, u daar niets ziet.

Haar ongeduldige verzuchting over ‘eindelijk excuses’ wordt wel een hele inhoudsloze als ze tegelijkertijd weigert te spreken over de onmenselijke behandeling die de slachtoffers van het kafala-systeem ten deel valt. Over de moderne slavernij die in de Golfstaten zonder enige morele bedenkingen in stand wordt gehouden. Ook van haar kant heb ik nog geen moreel bezwaar kunnen vinden, geen woord van protest, geen eis die ze ongeduldig op tafel gooit. Niets.

Dus voordat Kauthar op hoge toon ons land, onze cultuur, onze samenleving van
onmenselijkheden beschuldigt, moet ze misschien eens om zich heen kijken in haar eigen wereld: er mankeert nogal wat. En verder wens ik iedereen veel plezier met het WK: als onze koning zelfs slavernij en de grove schending van mensenrechten geen redenen vindt om niet te gaan feesten in Qatar, zie ik geen enkele reden waarom u ook niet met bier en nootjes van een goeie wedstrijd mag genieten, thuis bij de buis.

Wij zijn tenslotte hier, in het Westen, de cultuur die slavernij afschafte. De rest van de wereld moet voor een schokkend groot deel nog volgen.

 

Vond je dit artikel goed? Steun Ines van Bokhoven via inesvanbokhoven.backme.org

Reacties worden gemodereerd. Let op uw taalgebruik. Schelden en tieren is niet toegestaan. > Lees hier onze spelregels < Reacties die onze regels schenden worden verwijderd. Herhaalde overtredingen, oproepen tot geweld, beledigingen, Holocaust-vergelijkingen en antisemitisme leiden tot een permanente ban. De redactie treedt niet in discussie over de reden voor verwijdering van een reactie, noch over een ban. Ongeldige e-mail-accounts worden geblokkeerd.

Abonneren op reactie(s)
Abonneren op
guest
22 Reacties
Meeste stemmen
Nieuwste Oudste
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Ni28
Ni28
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Uitgerekend een moslima bemoeit zich met het slaven verleden in Amerika maar zwijgt over de eeuwenlange en nog bestaande Arabische slavenhandel. Arabische hypocrisie kent geen grenzen.

Laatste aanpassing 1 maand geleden door Ni28
Anton van Haasteren
Anton van Haasteren
1 maand geleden
Antwoord op reactie van  Ni28

Een vrouw die geen mening heeft over de situatie in Iran.
Als ze al een mening heeft, denk ik niet dat ze die met ons zal delen.

Ni28
Ni28
1 maand geleden
Antwoord op reactie van  Anton van Haasteren

Naar die mening hoeven wij niet raden.

Andre
Andre
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Technisch gezien heeft Ozdil gelijk. Volgens de koran zijn moslims dienaren of slaven (in het Arabisch ‘abd’) van Allah en zijn ze om die reden gerechtigd om niet-moslims te onderwerpen en eventueel tot slaaf te maken.
Formeel moet dit gebeuren na een verzoek om zich te bekeren tot islam (dawa).
De redenatie is dat niet-moslims slechte mensen zijn en dat ze er alleen maar beter van worden als ze worden onderworpen aan de islam en de moslims.
Formeel valt de strijd tegen de niet-moslims onder ‘jihad’. De slavenhandel in Oost-Afrika zal soms als jihad zijn verpakt, maar de rechtsgeldigheid hiervan naar islamitische begrippen is gering, omdat strikt genomen alleen een kalief de jihad kan uitroepen. Uiteraard zijn er altijd creatieve moslims die eigen initiatief tonen als er geen kalief is of als hun gebied, zoals in de noordoostelijke Kongo in die tijd, niet onder het bestuur van de kalief in Istanboel valt.
Dat niet-moslims die manier van optreden benoemen als slavenhandel, interesseert moslims natuurlijk niet. De mening van niet-moslims over geen enkel onderwerp interesseert moslims. Zij volgen immers de wetten van Allah en die zijn veruit superieur aan de wetten van mensen zoals in Nederland.
En Allah heeft bepaald dat onder bepaalde omstandigheden niet-moslims tot slaaf gemaakt kunnen worden en een moslim zal nooit excuses aanbieden voor iets dat Allah heeft bepaald. Dat zou de moslim tot afvallige maken.

Niets is wat het lijkt
Niets is wat het lijkt
1 maand geleden
Antwoord op reactie van  Andre

En niemand bij de roverheid vraagt zich blijkbaar af of dit wel te verenigen valt met onze eens vrije samenleving. Of we dat niet zo langzamerhand actief moeten tegengaan. De uitwassen van de ongelimiteerde islamimport worden steeds duidelijker zichtbaar, en het gaat maar door. Tot we ook een totaal islamitische enclave zijn, als land, waar dat nu in vele wijken al het geval is.
De roverheid heeft NL m.i. niet alleen uitgeleverd aan ondemocratische en ondoorzichtige supranationale instituties, maar ook aan een veroveringstheocratie.

Anton van Haasteren
Anton van Haasteren
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Hoe zou Kauthar denken over de de problemen waar de vrouwen in Iran en Afghanistan mee worstelen. Wil ze daar nog iets over zeggen? Ik heb haar daar nog niet over gehoord.
Kennelijk vindt ze de excuses voor de westerse slavenhandel van 150 jaar geleden belangrijker dan het lot van de vrouwen in Iran en Afghanistan.
Opvallend dat je ook in de Nederlandse mainstream media hier weinig over hoort, hoe het gaat met de opstand en zo. Of wie er in de Nederlandse delegatie zitten bij het voetballen in Quatar.

Jos
Jos
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

We mogen nooit een hele groep wegzetten van wege het gedrag van individuen uit zo’n groep.
We mogen dus niet alle Moslims homohaters noemen.
Niet alle Marokkanen kunnen we als dief bestempelen.
Er zijn mensen met een hoofddoekje die wel van Joden houden.
En nooit zeggen dat alle ‘zwarten’ aan de uitkering zitten.

Maar om alle blanken verantwoord te stellen voor daden gepleegd door een klein deel van die blanken, honderden jaren geleden, notabene in samenwerking met Afrikaanse Koningen en Arabische heersers, dat mag dan weer wel. En dan uitsluiten alle blanken, niet de Afrikaanse- en Arabische handelaren. Nee allen alle blanken.

Dat is dan geen racisme en/of discriminatie.

Laatste aanpassing 1 maand geleden door Jos
Niets is wat het lijkt
Niets is wat het lijkt
1 maand geleden
Antwoord op reactie van  Jos

Ja Jos, de hypocrisie is hemeltergend. De vraag is, wat gaan we er aan doen voor we als autochtonen tweederangs armoedzaaiers in eigen land zijn geworden.

Gerard
Gerard
1 maand geleden
Antwoord op reactie van  Jos

Beste Jos,
Je draait het om. De islam als ideologie bepaalt de kijk van de gelovigen op de ongelovigen. Gelovigen die daarvan afwijken lopen het risico voor ongelovigen te worden uitgemaakt. En dat kan enge gevolgen hebben. Het is dus juist de visie van die groep, waarvan individuen – die niet homo- of Jodenhatende moslim- afwijken.
Voor het overige kan ik het met je eens zijn.

Bastiaan2000
Bastiaan2000
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

De Nederlandse slaven in de in de veenkolonies ( frederiksoord etc) die zich daar kapot moesten werken, of nog verder ter werk werden gesteld, vele stierven door uitputting en geen zorg. Vele projecten zoals Amsterdams bos, kanalen zijn door dit soort slaven gemaakt. Bedrijven zoals Arcades zijn hier schuldig aan ( term stokloper).
En nu moeten vele aan de onderkant zich nog steeds kapot werken voor een laag loon.

Ben
Ben
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

slavernij wordt gebruikt door mensen die afstammen van slaven als zijnde dat de blanke hiervan de oorzaak is.,

Gemaktshalve worden een aantal essentiele zaken vergeten. Slaven komen uit een gebied dat onbekend is, beschikken over een goede conditie en meeste zijn getrainde mensen. Deze mense worden gekocht van gebiedsgenoten in een handel dat overeenkomt met dieren. Vergeet niet dieren hebben ook emotie, hechten zich aan soortgenoten en hebben gevoel vergelijkbaar als de mens dat ook heeft.
Als je maanden op zee bent op een schip zoals vroeger het geval was is je conditie anders dan wanneer je als die tijd vrij kunt bewegen.

deze mensne die van de hoogste toren schreeuwen durven die niet bij hun (verre) familieleden die tot op de dag van vandaag nog steeds slavenhandel bedrijven.
ze leven hier in luxe en welvaart en verwachten dat andere nog meer luxe ne welvaart aan hun afstaan.
Terwijl in de landen van herkomst mensen hun hulp heel hard nodig hebben en slavernij gestopt moet worden is deze groep alleen bezig met hun eigen gewin.

druk met kinderfestjes als sinterklaas, druk met geld willen hebben voro persoonlijk gewin.
last hebben van iets dat lang geleden gebeurd is waar een eerste en tweede wereld oorlog tussen zit beiden meer dan 100 respectivelijk 75 jaar geleden. mensne cliamen problemen te hebben van iets dat meer dan 6 generatei geleden plaats vond..

Wij Nederlanders hebben ook last om een paar ‘recente’ voorvallen op te noemen van de Romeinse, Spaanse, Franse, Germaanse, Duitse bezetting en niet te vergeten de Viking overvallen en Genghis Khan samen met de kerkelijke zuiveringen hebben ook diepe sporen achter gelaten waar wij nog steeds last van hebben.
Het is te gek voor woorden wat deze mensen stellen, ga eens de kernproblemen aanpakken

Anton van Haasteren
Anton van Haasteren
1 maand geleden
Antwoord op reactie van  Ben

In Quatar zijn 6500 doden gevallen tijdens de bouw van de van stadions, maar ook bij de aanleg van onder meer wegen en hotels. Ook hitte en slechte woonomstandigheden eisten slachtoffers.

Pieter
Pieter
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Zou mevr. Kauthar wel beseffen dat zij zelf nog steeds een slavin is van haar eigen religie, dat zij nog steeds niet vrij mag leven, dat zij verplicht haar hoofddoek moet dragen, dat zij niet in bikini op het strand mag lopen naast haar partner die zelf wel in een zwembroek loopt, dat man vader broer uitmaken hoe zij over straat moet lopen…..bizar dat zij juist excuses eist van de regering…..

Niets is wat het lijkt
Niets is wat het lijkt
1 maand geleden
Antwoord op reactie van  Pieter

Zij is 1 van de vele voorbeelden hoe de veroveringsideologie islam allerlei pionnen op vele schaakvelden inzet om de islam te promoten en, uiteindelijk, de macht te laten overnemen.
Omdat de islamitische wetten volgens de koran boven de Nederlandse wetten staat, en zij dit in haar uiterlijke verschijning actief uitdraagt, is het ronduit onverantwoordelijk dat zij in de 2e kamer een stem heeft. Dat is m.i. vele malen ondermijnender dan een speech van Baudet of een rant van Wilders.

Bert van Heemst
Bert van Heemst
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Deel 2. Goede, gezonde moslims zijn verder gehouden zich in te zetten voor de verspreiding en overwinning van hun geloof en levenswijze op alle anderen. Ook weer zonder dat iemand hen dat per sé letterlijk heeft gezegd, gewoon voorgeleefd. De manier waarop dit dient te worden bereikt is de strijd. Deze was succesvol tot het moment dat het Westen beter uitgerust was. Vanaf dat moment is het doel onveranderd, maar heeft men andere middelen moeten bedenken om hetzelfde doel alsnog te bereiken.

Als Kauthar en Zihni zich uiten, gebruiken zij dit begrippenkader als vanzelfsprekend, en wij kunnen praten en boos worden tot we een ons wegen, maar wat zou dat ? Wij zijn immers ongelovigen. Wij moeten gewoon begrijpen dat Kauthar en Zihni gelijk hebben, OMDAT zij moslims zijn en wij niet. Maar dat hoeft niemand ze dus woordelijk verteld te hebben, voor hen is dat zo. Dat kunnen we vervelend vinden of niet, je doet er niets aan.

Als Sylvana herstelbetalingen vraagt voor de westerse slavernij, is het misschien beter haar vraag te richten aan Saudi-Arabie, waar het woord voor neger zelfs identiek is aan het woord voor slaaf. De moslimslavernij in Afrika zou geschat tot 100 mln doden hebben gekost

Wat betreft de slavernij langs de Afrikaanse kust is het tenslotte mogelijk dat de islam zich in Afrika langs de kust het snelst heeft verspreid, dat de kustbewoners dus moslim waren en de mensen meer in het binnenland niet.

Gerard
Gerard
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Nog niet zo lang geleden werkte ik een aantal jaren in het Midden Oosten. Daar hadden wij een Philippijnse huishoudster. Zij kreeg een salaris naar Nederlandse norm voor een 5-daagse, 40-urige werkweek, vrije dagen idem, gratis woon- werkvervoer en eens per jaar een vliegticket voor familiebezoek.
Van haar hoorden wij huiveringwekkende verhalen over haar lotgenoten in dienst van Arabische families: paspoort ingenomen, een hongerloontje, verplicht inwonend (meestal in een hok in de kelder) en 7 dagen 24 uur per dag in dienst, nooit verlof, geen fatsoenlijke pauzes, verbale en fysieke mishandeling en misbruik door de heer des huizes. En meestal kregen ze ook geen kans om bij westerse expats te solliciteren. Slaaf is slaaf, tenslotte.
Mevrouw Bouchallikht heeft geen enkel recht van spreken.

Kees
Kees
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Ontstellend dat het EW een podium geeft aan Zihni Özdil om de meer dan 10 eeuwenlange Arabische slavernij te ontkennen. Die slavernij was nog grover dan de Europese en Amerikaanse slavernij, want de Arabieren castreerden de zwarte mannen als ze die tot slaaf maakten. De meeste zwarten overleefden die castratie niet.
Van Groen Links is helaas dus ook geen reflectie naar de Arabische slavernij te bespeuren.

Gait H.M. Leferink
Gait H.M. Leferink
1 maand geleden
Antwoord op reactie van  Kees

Kees: had je van dat Groen SLinks dan anders verwacht?

Niets is wat het lijkt
Niets is wat het lijkt
1 maand geleden
Antwoord op reactie van  Kees

Iedereen moet m.i. overal kunnen zeggen en schrijven wat men wil en waarvan men overtuigd is. Daarop een debat voeren, met onderbouwing tegenwerpingen maken, of onjuistheden aantonen. Zo zou het moeten zijn, overal. Geen uitsluitingen, geen cancellingen, geen framing, gewoon op normale toon debatteren. Lezers, kijkers, kiezers maken dan (meestal toch) zelf wel uit aan welke visie ze meer waarde hechten.

Bert van Heemst
Bert van Heemst
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Deel 1. Het stuk geeft een beschrijving van een systeem van slavenhouden dat ik nog niet kende. Wat niet lijkt te worden gezien is het belang van kinderpsychologie in dit hele verhaal. Wat je in je jongste jaren leert, wordt niet een kunstje, maar gaat direct het onbewuste in. De zaken die je op die leeftijd leert, ‘weet’ je niet, maar je handelt er als vanzelf naar.

Calvinistische mensen voelen zich instinctief schuldig voelen wanneer er iets mis gaat dat mogelijk aan hen ligt. Ze zijn ook geneigd zijn om de waarheid te spreken omdat liegen eigenlijk niet kan (hoewel het natuurlijk gebeurt).

Als je elders opgroeit kunnen zelfs de voor ons vanzelfsprekende gedragingen dus al anders zijn. En dat is iets dat veel mensen zich niet realiseren; ze nemen maar aan dat iedereen onbewust wel hetzelfde wil met de wereld.

Binnen de islam bestaat de wereld uit twee delen, en twee soorten mensen. De islam is het beste geloof dat er ooit is geweest, en die kwalificatie geldt automatisch voor de mensen die de religie volgen. Geen enkele moslim-ouder heeft hen per sé woordelijk verteld dat “zij beter zijn en daarom moeten anderen ..”. Dat verloopt via een geleidelijk proces van voorleven, zoals voorleven in alle opvoedingen nu eenmaal gedaan wordt. Vervolgens worden basale zaken als het mogen horen van de waarheid, toepassing van de gulden regel, mensenrechten (voor zover van dat begrip in dat geloof sprake was), over die tweedeling getrokken. Al deze zaken gelden alleen voor moslims. De hele taal die om deze begrippen heen hangt, wordt geplakt op moslims. Wij – als ongelovigen- vallen volledig buiten deze hele ethiek.

Anton van Haasteren
Anton van Haasteren
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Het is natuurlijk ook zo dat hier in het algemeen niet over het slavenverleden in de moslimcultuur gesproken wordt. Zelfs niet over de huidige situatie, die maar blijft voort woekeren, terwijl het westen de slavernij 150 jaar geleden al afgeschaft heeft.
Denk aan het voetballen in Quatar. Er komt een hele officiële Nederlandse delegatie kijken.

Cees
Cees
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Zoals ondertussen gewoonlijk, hulde voor uw artikel!
Zelf over een periode van vele jaren (14 j.) contracten gehad in zowel K.S.A, en U.A.E..
U zegt niets te veel!

22
0
We zijn benieuwd naar uw reactiex
()
x