Advertenties
Recent:

Het rancuneuze antiracisme van Gloria Wekker

Er wordt heftig gereageerd op het nieuwe boek “White Innocence” van Gloria Wekker, waarin ze betoogt dat Nederlanders erfelijk belaste witte racisten zijn, die leven in een staat van ontkenning. Dit zou bijvoorbeeld blijken uit het feit dat je ze niet eens fatsoenlijk “racist” kan noemen, zonder dat ze in de verdediging schieten [p.18].

Witmens
Koppige, witte Nederlanders kunnen of willen het maar niet toegeven. Alles om maar te kunnen blijven volharden in witte onschuld. Een witmens kan niet reageren zonder schuldbekentenis; zij het direct door de conclusies van Gloria te omarmen of indirect, door ze te verwerpen. Nul ruimte voor debat. In een poging deze patstelling te doorbreken, volgt een opsomming van enkele correcte constateringen uit haar boek, met eigen conclusies.

Racisme
In Nederland doet men niet zo spastisch over ras als in Amerika [p. x] en rasgerelateerde opmerkingen in de vorm van humor/ironie worden niet gezien als daadwerkelijk racisme. [p. 17]. Correct. Gescheiden drinkfonteintjes heeft Nederland niet gehad en terwijl in Amerika witte puntmutsen nog steeds rondbanjeren, zou een organisatie als de Ku Klux Klan hier gewoon verboden worden. Nederland is niet Amerika.

Migrant
Het merendeel van de Nederlanders wil geen migrant genoemd worden, al heeft minstens 1 op de 6 Nederlanders stamboomtechnisch een migrantenachtergrond [p. 6]. Correct. 1 op de 6 is geen meerderheid, al vindt Gloria het “paradoxaal” en in contrast met Amerikanen, die graag koketteren met ‘roots’ [p. 7]. Uitspraken als: “ik ben 1/16 Mexicano” maken in Nederland nauwelijks indruk.

Ayaan
Nederlanders schaarden zich achter Ayaan Hirshi Ali, omdat zij zich, vanuit haar narrative, openlijk uitsprak tegen de islam [p. 11]. Correct. In tegenstelling tot Gloria betwijfel ik zeer of dit een dieper liggende Freudiaanse grondslag heeft in white male rescuer fantasy en erotisering van gemutileerde zwarte vagina’s.

Rassenleer
Nederlanders spreken niet over hun wit-zijn of in termen van ras. Het laatste lijkt gereserveerd voor aardappels [p. 22]. Correct. Dit heeft een logische verklaring. Pseudowetenschappelijke rassenleer, ooit in zwang, is verworpen. Ook alles wat maar de hint van eugenetica heeft, wordt met argusogen bekeken. En slavernij geniet in Nederland nul populariteit. Historisch besef, het “culturele archief” waar Gloria het altijd over heeft, doet wonderen.

Conformeren
Nederlanders verwachten dat ingezetenen zich conformeren aan Nederlandse wetten, normen en waarden [p. 23]. Correct. Het zijn minimale algemene voorwaarden die los van kleur of herkomst staan. Er wordt helemaal niet verwacht dat iemand alles dat on-Nederlands is, moet afwerpen [p. 7]. Groepen die zelfsegregatie verkiezen, vanwege cultuur of religie – volgens Gloria met name islamieten – worden niet gezien als Nederlander. Correct. Dat doen ze zelf ook niet.

Zwarte Piet
Nederlanders vinden Zwarte Piet onderdeel van de Nederlandse cultuur [p. 28]. Correct. De vijandige wijze waarop beroepsactivisten hiermee zijn omgegaan heeft kwaad bloed gezet en elke vorm van compromis nagenoeg onmogelijk gemaakt. Hetzelfde geldt voor het frame dat hij exemplarisch zou zijn voor dieper liggend racisme, bijvoorbeeld door Gloria, die het koppelt aan “postcolonial melancholia” [p. 29].

Culturele archief
Als je de ogen van Wekker hebt om het te zien, volgens Gloria, zie je overal virulent racisme, voornamelijk seksueel racisme, wat meteen ontkend wordt en waarvan afstand van wordt genomen [p. 29]. Mijn witte ogen zien dat uiteraard niet, maar ik heb stiekem de indruk dat mijn “culturele archief” toch best op orde is.

Als je wil weten hoe de wereld er door de koker van Wekker uitziet, lees dan vooral haar boek. Jules Verne in Wonderland. Op pagina 39 vertelt ze hoe je toegang krijgt tot “Het Verzonken Continent”. Meer verklap ik niet.

=================================================================
Foto: De Balie Amsterdam (via Wikimedia Commons)
=================================================================

Advertenties
About Arend-Jan Smit (27 Articles)
Emigrant, huisvader en microblogger. Met soms wat macro.

4 Comments on Het rancuneuze antiracisme van Gloria Wekker

  1. Gluteus Maximus // 15 juni 2016 12:44 om 12:44 //

    En haar oplossing – jezelf onderzoeken, navelstaren, bewust zijn hoe schuldig je toch wel niet bent.

    Ik heb het niet zo op pseudo-wetenschappers, en al helemaal niet diegene die me vertellen hoe ik me voel, of hoe ik denk. Daarmee ben ik een racist, want Mw. Wekker heeft bedacht dat iedere andere reactie dan “oh – wat erg!” een kenmerk van virulent racisme is. Maar ja, dat is dan even niet anders.

    Volgens mij ga je niks oplossen en elkaar beschuldigen en van allerlei protocollen en verboden uitvaardigen. Het gaat er om – wat wil je ervan maken? Voel je je loyaal aan Nederland? Als daar positieve antwoorden op komen, dan is er een hoop mogelijk, en dan denk ik niet dat het heel veel uitmaakt waar je vandaan komt. Maar ik twijfel juist of iedereen die goede intenties wel heeft.

  2. Cool Pete // 13 juni 2016 11:50 om 11:50 //

    Biologisch / genetisch bestaan er geen mensen-rassen.

    Witte onschuld bestaat niet.
    Zwarte onschuld bestaat niet.
    Witte schuld bestaat niet.
    Zwarte schuld bestaat niet.

    Zwart is het nieuwe wit.
    Wit is het nieuwe zwart.

    Deze mw. Wekker lijkt mij een zeer bevoorrecht mens.

  3. Derrick Albert Bell, Jr. (November 6, 1930 – October 5, 2011) was the first tenured African-American professor of law at Harvard Law School and is largely credited as one of the originators of critical race theory (CRT)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Derrick_Bell

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: