Twee minuten stil

Een aanklacht tegen groepshaat en ontmenselijking

Titelfoto bij artikel Twee minuten stil sonja dahlmans opiniez

Foto:

In de aanloop voor 4 en 5 mei circuleren foto’s op Twitter van slachtoffers van de Shoah. Gisteren zag ik niet alleen foto’s van kinderen, baby’s zelfs, die waren omgekomen in een vernietigingskamp. Nee, ik zag ook een portret langskomen van Doornroosje (per ongeluk verwisseld met Sneeuwwitje) uit een Disneyfilm.

Wat was het geval? In het sprookje wordt de sprookjesprinses wakker gekust door de prins en dat kan niet. Wanneer je slaapt of in coma bent, kun je geen toestemming geven voor een fysieke aanraking. We leven in een tijd waarin dat #ophef veroorzaakt. De ene kant roept dat dit belachelijk is, de andere kant vindt het ernstig of doet graag alsof zij zich echt druk maken om de lichamelijke integriteit van een sprookjesfiguur. In elk geval houden beide groepen elkaar bezig. Voor zolang het duurt, tot er een nieuwe reden tot ophef is.

 

Gekaapt

Ik kon het zo gauw niet rijmen: de foto’s van de slachtoffers van de Holocaust tegelijkertijd met de ophef over een sprookje, maar we leven dan ook in bizarre tijden. Ons wereldbeeld vandaag de dag is er een van slachtoffers en daders; meer smaken zijn er niet. De Joden die de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog overleefden werden niet geaccepteerd, over hun ervaringen en trauma’s werd niet gesproken. Niet alleen werden hun verdriet en hun weerloosheid tegen de geldende waanzin destijds niet erkend, het wordt nu gekaapt door iedereen die geen ander woord kan bedenken voor ‘erg’.

 

Het onvoorstelbare, de genocide op de Joden, heeft kennelijk ons vocabulaire aangetast. Iemand waar je mee van mening verschilt “is een nazi”, alles wat vervelend is, raakt direct de situatie van ondergedoken zitten of afgevoerd worden naar een concentratiekamp. Daarmee kapen wij met terugwerkende kracht het verdriet, dat toen niet gevoeld noch geuit mocht worden, voor onszelf.

 

Nazi-cartoon

Maurice de Hond werd door een cartoonist van de Volkskrant afgebeeld als de Joodse poppenspeler uit de nazi-propaganda van weleer. Afschuwelijk, maar gezien de tijd waarin we leven verbaast het niet. De cartoonist beweerde zijn historische kennis even niet paraat te hebben, de Volkskrant kampt ‘s weekends met onderbezetting. Althans: dat was het excuus.

 

Smakeloze vergelijking

Het is tekenend voor deze tijd dat wij maar al te graag onszelf als slachtoffers neerzetten, maar geen enkel besef hebben van wat de slachtoffers van toen en hun nabestaanden hebben meegemaakt. Dat laatste zeg ik ook maar even richting het Forum voor Democratie, gezien de smakeloze vergelijking van de lockdown vanwege een dodelijke pandemie met het moedwillig willen uitroeien van een hele bevolkingsgroep. De reactie: “Wij mogen dat, want anderen politiseren de Holocaust ook,” toont weer aan dat wij zo met onszelf bezig zijn, dat we geen benul hebben van wat echt erg is.

 

Villain and Victim

Verhalen horen van overlevenden kan bijna niet meer; de generatie die het bewust heeft meegemaakt is bijna verdwenen. Wat overblijft zijn blockbuster films waarin de kijker even ontsnapping ondervindt aan de huidige tijd. De nazi’s en hun slachtoffers zijn zo verworden tot een narratief van de villain and the victim. En die zijn niet echt. Vandaar dat we ons net zo druk kunnen maken om Doornroosje of Sneeuwwitje. De nazi is het monster onder ons bed geworden: niet echt, maar de verpersoonlijking of het archetype van het kwaad in onze verbeelding. Met dit verschil: de nazi’s waren echt. Auschwitz was echt. De stapels lijken, de gaskamers, die boekenkast, allemaal echt. Het onvoorstelbare werd werkelijkheid. Er was geen happy end.

 

Simplistisch

Je kunt op 4 mei een gedicht voordragen, een speech geven om het gevoel ‘dit was erg’ vast te willen houden. Maar het probleem is dat we niet meer beseffen wat ‘erg’ eigenlijk inhield. Onze wereld is ingedeeld in simplistisch ‘goed en kwaad’, zij tegen wij zonder grijstinten. En dan begrijp je inderdaad niet meer waarom een schrijver die ‘grappen’ maakt over de Holocaust geen speech kan houden vanavond. Waar het om gaat, is dat wij onszelf zo groot en belangrijk hebben gemaakt, dat wij het leed van anderen als marginaal zijn gaan beschouwen. Begrippen als vrijheid, goed en kwaad, daders en slachtoffers hebben zo alleen nog betekenis binnen de eigen belevingswereld of bubbel.

 

Vervreemd

Met wie je je identificeert, diens leed trek je je aan. Dat is het grote gevaar van de polarisatie. Een ander heeft niet meer een andere mening dan jij maar blijft daarbij wel een mens, nee, de ander is de Ander geworden. We kunnen nauwelijks nog omgaan met andere meningen, met mensen die volstrekt anders in het leven staan als wijzelf. Vervreemd van elkaar geraakt als wij zijn, zien we alleen nog wat we willen zien: het eigen leed of dat van de groep met wie wij ons identificeren. Geen besef meer van de rauwe werkelijkheid, van de verschrikkingen op de wereld, zien we alleen nog wat onszelf raakt als het diepste leed dat er is.

 

Groeiend antisemitisme

Een Joodse vrouw, Sarah Halimi, werd vermoord omdat ze Jood was. Haar moordenaar werd vrijgesproken van rechtsvervolging, omdat hij stoned was en daarmee volgens de Franse rechter niet toerekeningsvatbaar. Een kosher restaurant in Nederland is al meerdere malen slachtoffer geweest van aanvallen. De aanslag op het Joods museum in Brussel uit 2014. Er zijn zoveel voorbeelden van groeiend antisemitisme overal in Europa. Joden vertrekken naar Israël om zich daar voorgoed te vestigen.

En ik hoor nu al mensen roepen: “Door wie dan? Dat durf je niet te zeggen!” Ja, zeg ik tegen de schreeuwers, er is antisemitisme onder moslims. Zoals het er ook is onder extreem-rechts en, laten we dat niet vergeten, onder extreem-links. Maar wanneer je niet ook stelling neemt tegen aanvallen op moskeeën, meisjes die een hoofddoek dragen uitscheldt omdat ‘ze’ dat zelf uitlokken, ben je geen haar beter. Dan zie je de Ander en niet de ander. Maar bovenal ben je dan blind voor je eigen vooroordelen.

 

Geweld, verbaal en fysiek, is nooit goed te praten. Hoe gefrustreerd je ook bent, hoe boos, verdrietig, machteloos, allemaal begrijpelijk en invoelbaar, maar nooit een reden om over te gaan tot geweld.

 

Christenvervolging

Ik schrijf al jaren over christenvervolging. Er zijn echt mensen die commentaren achterlaten op de ontvoering en verkrachting van Nigeriaanse meisjes dat ‘ze’ dat verdienen. Want de kruistochten.

Wat een veertienjarig meisje uit Nigeria in 2021 te maken heeft met de kruistochten vanuit Europa in 1099 ontgaat mij. Wat tekenend is, is dat wij nauwelijks nog het leed van de individuele mens kunnen invoelen en de groep waartoe iemand behoort als kenmerk zien. En precies dat brengt ons terug bij de Holocaust (en de vele pogroms daarvoor).

 

Weegschaal

Joden worden uitgescholden, bespuugd en vermoord in Europa. Dat is afschuwelijk. Christenvervolging is erg, Oeigoeren en Rohingya vervolgen ook. Wijlen Jules Deelder schreef eens: “Er zijn meer mensen dan geluk.” Er is genoeg leed, helaas, voor iedereen. We hoeven pijn, vernedering en uitsluiting niet op een weegschaal te leggen. Het is erg en menselijk leed is erger dan het leed van sprookjesfiguren. Het is namelijk echt, het gebeurt, toen en nu.

Geweld is niet pas erg wanneer je iets tegen de groep hebt waar de dader uit voortkomt. Slachtoffers zijn niet pas slachtoffer wanneer jij de groep die het slachtoffer voor jou representeert positief beziet. Te veel leed vandaag de dag wordt daaraan ondergeschikt gemaakt. Een BLM-demonstratie die zegt op te komen voor minderheden, waarbij antisemitische leuzen worden gescandeerd. Het kan allemaal vandaag de dag.

 

Groepshaat

Ik ben vanavond twee minuten stil om te herdenken dat Joden slachtoffer werden van groepshaat, van wegkijken en van het zoeken naar een zondebok om de schuld te kunnen geven van wat er mis was. En ik bid dat wij uit de sfeer van haat komen die zo tekenend is voor deze tijd. Ik bid dat wij weer dankbaar zijn voor wat wij hebben en niet onze eigen problemen opblazen tot enorme proporties, waar vervolgens een groep of iemand de schuld van moet krijgen.

 

Naar binnen kijken

Laten we die twee minuten stilte gebruiken om naar binnen te kijken. Naar onze goede en kwade eigenschappen. Dat we van onszelf houden en van de ander, ondanks die soms ook minder fraaie kanten. De acceptatie van en de liefde voor de ander en onszelf terwijl we feilbaar, moedig, kwetsbaar, liefdevol, klunzig, intelligent, soms stupide kunnen zijn. Daar blijven we mens bij. Alleen dat kan ons wapenen tegen het uitsluiten en stigmatiseren van bevolkingsgroepen.

Het besef dat wij allemaal mens zijn, kan ons ertoe bewegen elk mens menswaardig te behandelen. Twee minuten vanavond om dat tot ons door te laten dringen. Kijk naar de foto’s die circuleren online en zie de mens. Herdenk alle mensen die slachtoffer werden van de ontmenselijking van de ander. Omdat zij Jood waren.

Reacties worden gemodereerd. Let op uw taalgebruik. Schelden en tieren is niet toegestaan. Lees hier onze spelregels. Reacties die onze regels schenden worden verwijderd. De redactie treedt niet in discussie over de reden voor verwijdering van een reactie. Herhaalde overtredingen, oproepen tot geweld en antisemitisme leiden tot een permanente ban. Ongeldige e-mail-accounts worden geblokkeerd.

Abonneren op reactie(s)
Abonneren op
guest
20 Reacties
Meeste stemmen
Nieuwste Oudste
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
onzichtbarehand
onzichtbarehand
2 maanden geleden
Artikelwaardering :
     

Mooi stuk weer. Die twee minuten kunnen we vanavond goed gebruiken. Stoppen met wegkijken, want daar ging het destijds mis en dreigt het nu weer mis te gaan.

Over het kwalificeren van een poster (zonder enige referentie naar de holocaust) als een “Smakeloze vergelijking” ben ik overigens ook van mening dat dat een vorm van wegkijken is. Of cancel-cultuur. Die boodschap gaat immers om de vrijheden die
afgelopen jaar zo sterk zijn ingeperkt dat mensen weer uit hun huis gehaald kunnen worden omdat ze leven. Net zoals dat zich aandiende in de jaren dertig. Om dit smakeloos te noemen maakt jou die aardige buurman, die de andere kant op kijkt wanneer de boodschapper naar een heropvoedingskamp wordt gebracht.

Jos
Jos
2 maanden geleden
Antwoord op reactie van  onzichtbarehand

Uw reactie is verwijderd wegens overtreding van onze spelregels. Zie:: https://opiniez.com/opiniez-reactie-spelregels/

p.
p.
2 maanden geleden
Antwoord op reactie van  onzichtbarehand

Ik begrijp wat u bedoelt, maar ook wat Sonja bedoelt. Het is duidelijk dat zij niet de intentie of boodschap veroordeelt, maar het ‘gebruik maken van’ andermans leed om die boodschap over te brengen. Terwijl u wilt benadrukken dat er juist raakvlakken zijn tussen wat toen gebeurde en wat nu aan het gebeuren is, als oorzaak van het verlies van vrijheid.
Ik ben het in zoverre eens met Sonja dat dit beter zonder het letterlijk (én visueel) citeren van die poster had gekund. Afgezien van auteursrecht (er staat ook een logo op) werk je hierdoor verwarring en afkeuring in de hand. De poster en logo zijn zo’n beetje DE ‘vlag’ van de 4/5 mei-viering van Nederland – of je daar nu blij mee bent gezien de provocerend tendentieuze keuzes van het comité of niet. Beter om dan een eigen ‘vorm’ aan de boodschap te geven.
Maar ik ben het zeer zeker ook met u eens – want er IS raakvlak. Het ging en gaat wel degelijk om vrijheid: vrijheid om te zeggen wat je denkt. Vrijheid om zelf je leven in te vullen. Vrijheid om ergens ánders over te denken en dat uit te spreken. Vrijheid om samen te komen. De ‘vrijheid’ die op dit moment onder druk staat, is mijns inziens breder en dieper dan de vrijheid die in 1940 bedreigd werd.
Maar er is ook een groot en diepgaand verschil: was het toen een macht van buiten die ons die vrijheid na hun overwinning in gestaag toenemende mate ontnam, nu is het een macht van bínnen die dat doet. En daar is géen veldslag aan vooraf gegaan. Het is de uitholling van de invulling van regels van onze rechtsstaat, niet alleen door uitvoerders van die regels (zoals NPO), maar zelfs en juist ook door handhavers (politie), opstellers en verantwoordelijken (politiek) en last but not least waarborgers (rechters) ervan.
Dat maakt de huidige bedreiging veel en veel groter.

Bob Fleumer
Bob Fleumer
2 maanden geleden
Artikelwaardering :
     

Mevrouw Dahlmans, als de islam hun dawa/zendingsdrang op zouden geven en hun geloof achter de voordeur houden zou de wereld er een stuk vrediger uitzien. Dan zouden we in vrede met elkaar kunnen leven. Maar tot nu toe wil de islam dat niet en daarom blijft het een gevecht voor de vrijheid in niet islamitische landen.

Eddie
Eddie
2 maanden geleden
Artikelwaardering :
     

Sorry, maar de poster van FvD ging niet over de holocaust, noch over de oorlog, maar over het verlies van vrijheid. Verder goed artikel.

Netty Meelen
Netty Meelen
2 maanden geleden
Artikelwaardering :
     

Wanneer de generatie die “het” mee heeft gemaakt is overleden, blijft “het” nog een levendig beeld en les voor “de kinderen”, de generatie waar ik toe behoor. Die generatie dus die “het” uit de eerste hand heeft vernomen.
Maar voor de daarop volgende generaties is “het” puur geschiedenis geworden.
Daarom leert de mens ook zelden van de geschiedenis, terwijl dat wél zou moeten. Door geschiedeniskennis kan je een boel van het heden en de toekomst begrijpen en gebruiken.

Andre
Andre
2 maanden geleden
Antwoord op reactie van  Netty Meelen

“Daarom leert de mens ook zelden van de geschiedenis,”
Is het niet eerder zo, dat verschillende mensen verschillende dingen leren van de geschiedenis, vaak ook omdat ze die op verschillende manieren kennen?

Netty
Netty
2 maanden geleden
Antwoord op reactie van  Andre

Verschillende culturen verschillende geschiedenis. Maar er is ook geschiedenis die we gezamenlijk delen. En ook daar trekt men zelden lering uit cq steekt men de kop in het zand.

Ernie van de Wal
Ernie van de Wal
2 maanden geleden
Artikelwaardering :
     

Wat mij tegenstaat in deze hele ophef is dat die 2e wereldoorlog voornamelijk wordt getransformeerd tot de holocaust. Alsof de hongerwinter niet massaal slachtoffers eiste onder “gewone” Nederlanders, die ook maar tegen wil en dank een oorlog werden in gesleurd. Alsof het leegroven van ons land en het geknecht worden er amper toe doen. En de Nederlanders die in Japanse concentratiekampen het leven lieten…., nou, dat hangt er een beetje bij. Een herdenking met amper publiciteit op 15 augustus. En dan zwijg ik nog over mensen die in oorlogshandelingen stierven zoals zeelui, militairen, slachtoffers van massale bombardementen (wat de facto net zo hard een oorlogsmisdaad was, van beide kanten)

En wat FvD in haar poster -meer dan terecht- aangeeft is dat onze burgerlijke vrijheden die wij in 1945 herwonnen, nu stuk voor stuk worden opgeruimd; spoedwet, die uiteraard moeiteloos verlengd wordt, met geweld uit elkaar slaan van vreedzame demonstraties, ophokken van mensen, avondklok etc. etc.
Een volksvertegenwoordiging, die enkel nog als verlengstuk van één machthebber (Rutte) dient. Een machthebber, die zich inmiddels als dictator opstelt. Als de laatste rel in de 2e kamer íets heeft geleerd is het wel, dat Rutte zijn positie ook versterkte ten koste van zijn kartelvriendjes.
Cancelcultuur en de witte man, die zich moet schamen om wie hij is. Etc.

Het werd hoog tijd, dat een politieke partij de moed nam om dit eens onder de aandacht te brengen.

Als wij die dodenherdenking blijven vereenzelvigen met de holocaust en de rest er maar een beetje bijhangt -voor de vorm- leren wij niets van deze geschiedenis en gaat deze zich herhalen. Dat laatste is al vergaand bezig.

De Dertiende
De Dertiende
2 maanden geleden
Antwoord op reactie van  Ernie van de Wal

U maakt hier een goed punt. Dat uit de enorme berg ellende die WOII was alleen de holocaust aangestipt wordt is een miskenning van alle andere ellende.
Lessen leren van de geschiedenis is altijd maar tijdelijk. De geleerde lessen van WOII hadden helaas ook een beperkte reikwijdte. Met je (klein)kinderen praten over de oorlog gebeurde in de jaren 50 en 60 nauwelijks, dus de lessen zijn slecht doorgegeven. Door de geschiedenis enigzins levend te houden zijn we nog 1 dag per jaar verontwaardigd. Maar hoe lang zal het nog duren voordat onze cultuur dusdanig aangelengd is dat deze geschiedenis minder waarde krijgt?

Andre
Andre
2 maanden geleden
Artikelwaardering :
     

“Vervreemd van elkaar geraakt als wij zijn, zien we alleen nog wat we willen zien: het eigen leed of dat van de groep met wie wij ons identificeren. ”
Ja maar waardoor is die vervreemding veroorzaakt? Door het socialisme en het globalisme, dat mensen uitsluitend ziet als individuen, als ‘mensen zonder eigenschappen’. Gevolg hiervan is dat mensen die wel hun eigenschappen (zoals geloof, natie, familie) willen koesteren en waarderen, plotseling niet deugen.

“Het besef dat wij allemaal mens zijn, kan ons ertoe bewegen elk mens menswaardig te behandelen. ”
Mee eens – maar het werkt alleen indien, zoals Kant al uitvoerig heeft uitgelegd, iedereen dit principe erkent en er naar handelt. En aan die voorwaarde wordt niet voldaan. Er is een bepaalde godsdienst voor wie andersgelovigen ondermensen zijn en er is een bepaalde politieke doctrine die met twee maten meet.
En die godsdienst en die doctrine werken ijverig samen om misbruik te maken van de mensvriendelijkheid van de overigen, met het doel er zelf beter van te worden.
Als die twee het definitief voor het zeggen krijgen, denk maar niet dat ze ooit twee minuten stilte zullen houden voor de ‘menswaardigen’ die hen aan de macht hebben geholpen.

p.
p.
2 maanden geleden
Antwoord op reactie van  Andre

Hoezeer ik het ook met u eens ben, zeker ook wat betreft uw duiding van ‘een bepaalde godsdienst’, toch ben ik geneigd om nog éen spade dieper te steken. Want die eendrachtige samenwerking tussen die godsdienst en die ‘doctrine’, waar komt die vandaan? Hoe kan het dat mensen die in totaal verschillende werelden opgegroeid zijn, vaak zowel geografisch als cultureel, elkaar kunnen vinden in een gemeenschappelijk principe dat je zou kunnen parafraseren als “Jij bent slecht en ik ben goed”?
En dan heb ik het nog niet over het probleem dat zal ontstaan tussen beide groepen wanneer ze het ‘voor het zeggen krijgen’. Want uit de aard der zaak zullen ze dan dit basale én tribale principe niet alleen toepassen op hun houding naar de ‘overwonnenen’… maar ook naar hun niet-stamggenoten onder de machthebbenden.
Ik denk dat we dán bij een nóg basaler principe aankomen. En dat is: het recht van de sterkste. Dit recht valt op verschillende manieren uit te oefenen. Via daden (dat valt behoorlijk op), maar ook via woorden (vaak een stuk minder aanwijsbaar).
Het is in dit opzicht interessant om Genesis 4 eens te lezen, met bijzondere aandacht voor de figuur Lamech, die in vers 23 tegen zijn vrouwen zegt: “Ada en Zilla, luister naar me. (…) Als iemand mij slaat of verwondt, sla ik hem dood. Als iemand Kaïn iets aandoet, zal hij daarvoor zevenvoudig worden gestraft. Maar als iemand míj iets aandoet, zal hij daarvoor zeven-en-zeventigvoudig gestraft worden!”

H.J.
H.J.
2 maanden geleden
Artikelwaardering :
     

Kijk er staat in het stuk, groepshaat, groepshaat is pas aanwezig nadat het gecreëerd is.
Dus zolang wij als Nederlandse gemeenschap, dit creëren niet keihard aanpakken, blijven we achter de feiten aanlopen.
Er is iets aan de gang in Nederland, waar de gewone burgers geen grip meer ophebben.
Mensen geboren in de jaren 70, schamen zich niet voor om borelingen uit de jaren 30 te vertellen, wat er in de tweede wereldoorlog in Nederland gebeurde.
Dat hun verhaal het verhaal is.
Rutte heeft angst en tweedracht gezaaid in Nederland in opdracht van ?
Kijk als men het vraagteken durft te vervangen door namen dan zijn we weer in gesprek en is de andersdenkende niet gelijk een wappie.

Daan van der Keur
Daan van der Keur
2 maanden geleden
Artikelwaardering :
     

Vreemd dus ik mag zelfs hier op OpinieZ geen kritiek hebben op een Mark Rutte die onder ede verklaard de wet opzij te schuiven en die dan vervolgens met een uitgestreken gezicht twee minuten stilte houdt op De Dam. Beste Opiniez ik kom hier niet meer want als jullie een liegende, corrupte, incapabele en criminele Mark Rutte de hand boven het hoofd houden door mijn reactie te verwijderen zijn jullie EXACT hetzelfde als die Mark Rutte. Suc6 ermee.

(Naschrift redactie: de verwijdering van uw reactie heeft niets (!) te maken met uw kritiek op Mark Rutte maar alles met uw onwelvoeglijke taalgebruik. U kunt uw mening ook duidelijk maken zonder het gebruik van krachttermen en scheldwoorden. In de OpinieZ discussies bewaren we graag enig niveau. Jammer dat dat voor u te veel is gevraagd. Uw gescheld richting onze site onderstreept dat nog eens. U kunt nog steeds reageren. Mocht u dat niet langer op prijs stellen dan kunnen we op uw verzoek uw account verwijderen. Zie onze spelregels: https://opiniez.com/opiniez-reactie-spelregels/ )

johan
johan
2 maanden geleden
Artikelwaardering :
     

laten we niet zo naïef zijn om te danken dat wat gebeurd is niet of nooit weer zal gebeuren. Onder een nieuwe vlag. geloof of ideologie,herhaalt de geschiedenis zich. Daarnaast als we ons niet boven de evolutie scharen maar ons als onderdeel ervan beschouwen dan zijn er zeer veel toekomstige scenario’s mogelijk die niet alle even beheersbaar zullen blijken te zijn. De evolutie zorgt automatisch voor evenwicht en dat kunnen wij echt niet sturen want in veel situaties reageert ook de denkende mens niet met zijn ratio maar met het overlevingsinstinct wat ingebakken zit in alle dna.
Soorten komen en gaan, waarom zou dit niet opgaan voor de jager mens. .

Jos
Jos
2 maanden geleden
Artikelwaardering :
     

De facisten en racisten van de toekomst zitten in de tweede kamer BIJ1.

Demanpieter
Demanpieter
2 maanden geleden
Artikelwaardering :
     

Goed stuk mevrouw Dahlmans. Volkomen raak om zowel links als rechts te betrekken in antisemitische dwaalleer. Echter.. rechtse jodenhaat bestaat uit een een zwakzinnige gek met een foute grootvader. Jodenhaat bij de Islam is een deel van de religie!

roderick balt
roderick balt
2 maanden geleden
Artikelwaardering :
     

Ik vind dit nogal een beklemmend betoog. Het leed is dus altijd ergens anders of vroeger, dat is zelfverloochening en dissociatie. Het kwaad bestaat hier niet, of vindt plaats in een ander land! Daarmee snoer je alles en iedereen de mond die een punt wil maken want er is altijd wel iets ogenschijnlijk ergers aan te wijzen om maar niet naar het eigen leed te hoeven omzien.

Laatste aanpassing 2 maanden geleden door roderick balt
De Dertiende
De Dertiende
2 maanden geleden
Artikelwaardering :
     

De mensheid zal blijven proberen zichzelf te vernietigen tot het een keer lukt, dat is blijkbaar onze natuur. Toch zijn er niet veel mensen die zichzelf als Grote Vernietiger zien. Desondanks blijven er telkens nieuwe nabestaanden ontstaan. WOII was geen uitzondering. Een extreme mening bij een kleine groep kan (over tijd) zomaar leiden tot miljoenen doden. De geschiedenis van de mensheid ligt bezaaid met bekende en minder bekende voorbeelden. Maar waar we allemaal “Dat nooit meer” roepen, zien we om ons heen de voortekenen van hernieuwde vernietiging. Of het nu gaat om een overtuiging, een afkomst, of een gevaarlijke ontwikkeling, we zien allemaal wel ergens rook aan de horizon. Het is maar waar je naar kijkt, als u het mij vraagt staat de horizon 360 graden rond grotendeels in brand. Maar ach, dat is mijn perspectief, daar hoeft een ander (of Ander) zich niets van aan te trekken. Ik doe wel net alsof mijn eigen leven en mijn overtuiging van wezenlijk belang zijn, maar ik ben toch echt maar 1/7.863.612.330ste deel van de wereldbevolking. Hoe wezenlijk belangrijk kan ik nu zijn? En datzelfde gaat ook op voor al die miljarden anderen/Anderen. Mensen vergeten continu hoe nietig en onbelangrijk ze zijn en hoe makkelijk ze tussen de bebloede radaren van de geschiedenis fijngemalen kunnen worden.

Daan van der Keur
Daan van der Keur
2 maanden geleden
Artikelwaardering :
     

Uw reactie is verwijderd wegens overtreding van onze spelregels. Zie:: https://opiniez.com/opiniez-reactie-spelregels/

20
0
We zijn benieuwd naar uw reactiex
()
x