Ik keek naar de film ‘Cuties’

Controversiële film zorgt voor heftige emoties

Volg OpinieZ

De film ‘Cuties’ over dansende kleine meisjes in onbeschaamde seksuele poses zorgt voor felle discussies links en rechts. Walgelijk om zulke jonge meisjes zo te seksualiseren, zegt de een. De ander noemt het een film voor pedofielen, schokkend. Maar is het niet eerder een aanklacht tegen een samenleving, die vrouwen in een keurslijf dwingt? Ines van Bokhoven bekeek de film en doet verslag.

Zo ben ik dan toch maar de film Cuties gaan kijken, of liever Mignonnes – ‘schatjes’. Met alle deining er omheen ga je je toch afvragen waar de brand nou precies is, dus ben ik er eergisteravond eens goed voor gaan zitten.

Nou, om heel eerlijk te zijn: misschien komt het omdat ik veel ‘buiten Hollywood’ kijk, en wel gewend ben aan de uitdagingen die sommige regisseurs ons willen geven, want ik zag de reden voor zóveel controverse nou ook weer niet. Wat ik wel zag, was een poging een feministische aanklacht te poneren tegen de manier waarop meisjes in verschillende culturen in een vrouwelijk, maar vooral seksueel, keurslijf worden geperst. In de verte deed de film me zelfs denken aan een jeugdverslavingsdrama als Thirteen, of nog verder terug: Christiane F.

 

Senegalese

Het verhaal draait om de Senegalese Amy, elf jaar oud, die met haar gezin van moeder, vader en twee jongere broertjes in Frankrijk woont. Het gezin is streng-islamitisch, en de vader is niet aanwezig in het verhaal: hij is in Senegal om een tweede echtgenote te halen. De moeder van Amy heeft het er, begrijpelijk, vreselijk moeilijk mee. De scène waarin ze het opgewekt over de telefoon aan een vriendin vertelt, dan plots ophangt om in tranen uit te barsten, waarna ze zichzelf kastijdt met klappen en dan terugbelt om even opgewekt te liegen dat de verbinding werd verbroken, is hartverscheurend. Vooral omdat Amy, verstopt onder het bed waarop moeder zit te bellen, getuige is van de pijn en de klappen.

 

Twerking

Het is een keurslijf dat Amy vreest, en als kijker kun je het haar niet kwalijk nemen. Maar dan ontmoet ze op een dag een meisje in de wasruimte van haar flatgebouw; ze is ongeveer even oud, maar draagt sexy kleren, strijkt haar lange haar glad en staat te dansen bij de wasmachines. Voor Amy is het een openbaring. Ze ontdekt dat Angelica, zo heet het meisje, lid is van een groepje jonge dansers, allemaal een jaartje of elf oud. De meisjes doen aan twerking, een dansvorm die veel uitdagende, seksueel getinte poses kent. Vanaf dat moment doet Amy er alles aan om bij dat groepje te horen. Niet alleen lukt haar dat, ze blijkt ook de meest getalenteerde te zijn. Zij is het die uiteindelijk het dansje bedenkt waarmee ze aan een wedstrijd mee willen doen: een choreografie van moves waar een stripper jaloers op zou zijn.

 

Controverse

En daar zit de controverse. Want als je als filmer zo’n verhaal vertelt, zal je dat dus moeten laten zien. En de meisjes die zijn gekozen voor deze rollen kunnen dansen. Ik vermoedde bij het kijken dat de dames wel ietsje ouder zijn dan elf, maar dat neemt niet weg dat het inderdaad redelijk schokkend is om zulke jonge meisjes zulke seksueel expliciete bewegingen te zien maken, in zulke uitdagende, weinig verhullende kleding. “Only thirteen and she knows how to nasty,” zong Frank Zappa ooit – en ook hij wees dat idee af als complete waanzin van een samenleving die allerlei keurslijven voor vrouwen klaar heeft staan, en die ze te gemakkelijk als lustobject ziet.

En het heeft ook iets absurds, iets idioots, om meisjes die nog moeten beginnen met menstrueren zich (letterlijk) in zulke bochten te zien wringen om het soort aandacht te krijgen dat ze onmogelijk kunnen begrijpen. Het is wrang, en wil duidelijk de vraag oproepen: wat doen we toch, generatie na generatie, cultuur na cultuur, fout met onze jonge vrouwen?

Want als kijker krijg je ook niet het gevoel dat je het kind wilt toeroepen dat ze nou maar braaf moet doen wat haar moeder zegt. Niet bepaald. Moeder staat onder het toezicht van een oude tante, een angstaanjagende vrouw die al bezig is Amy’s pad voor haar uit te stippelen en het kind te trainen in het onderdanige, traditionele en moeizame vrouwenleven dat tante zelf ziet als de weg naar Allah. Moeder heeft amper iets in de melk te brokkelen. De familie gaat voor alles.

 

Netflix onder vuur

Zoals te verwachten viel zijn zowel de maakster van de film, de Senegalees-Franse Maïmouna Doucouré, als Netflix stevig aangevallen om de seksualisering van de meisjes die de hoofdrol spelen. En ja, er zitten veel close ups en andere shots in de film die eerder aan een hiphopvideo doen denken dan aan een art film. Maar mijn vermoeden is dat dat bewust is gedaan. Het zijn herkenbare beelden voor de liefhebbers van dat soort video’s, stripclubs en porno. Door die beelden wordt hen (maar ook ons) vooral de vraag gesteld: “Kijk, nog maar een paar jaartjes, en dan zijn deze meisjes oud genoeg om als kijkvoer voor jou en je vrienden te dienen. Om jullie te plezieren. Lijken ze niet heel erg op je kleine zusje zo?“

 

Want waarom wordt van vrouwen verwacht dat ze bijna bovenmenselijk sexy zijn? Waarom is het beeld dat uit Hollywood komt er eentje van onnatuurlijke vrouwen, wier lichaam maar om al die implantaten en fillers heen oud moet zien te worden? Afgeschaafde neuzen, opgekrikte borsten, ingespoten lippen en billen: waarom? Hakken die zo hoog zijn dat fysiotherapeuten er met afgrijzen naar kijken en het rugletsel mogen behandelen en waar, als we eerlijk zijn, met geen mogelijkheid echt prettig op te lopen valt. Probeer het maar eens, heren.

 

Seksualiserend

Is het vreemd dat meisjes dat zien als een schoonheidsideaal? Het wordt zowat op ze afgevuurd, in alle media waarmee ze in contact komen. Dankzij Photoshop proberen ze ook nog eens iets te bereiken dat niet bestaat: zelfs de sterren zien er niet zo goed uit voordat ze een behandeling met computersoftware krijgen.

Maar de andere keuze die Amy heeft, het leven dat haar thuis wordt geboden, is uiteindelijk net zo erg, en net zo seksualiserend. Vrouwen zijn in de wereld van haar familie weinig meer dan slaven. Broedmachines en verzorgers die zelf maar moeten uitzoeken hoe ze zich schikken in hun lot. Haar moeder haat zichzelf omdat ze eigenlijk niet kan leven met het idee van een tweede vrouw in het huwelijk, maar wel de slaapkamer voor het nieuwe paar tot in de puntjes voorbereidt. Zichzelf slaat als ze het verdriet voelt opwellen. Zichzelf volledig ontkent en in dienst stelt van wat ze denkt dat Allah van haar wil, terwijl het de mannen zijn die haar uitleggen dat God niets meer van vrouwen verlangt dan ze kunnen dragen.

 

Jurk

Ik kreeg er kromme tenen van. Want dit is natuurlijk niet exclusief aan de islam: dit is in de geschiedenis of het heden van vrijwel alle culturen terug te vinden, en zeker in religies. De blauwe jurk die Amy’s vader vanuit Senegal vooruit stuurt, met de bedoeling dat ze die op de bruiloft draagt als hij terugkomt, hangt in haar kast en laat haar niet met rust. Ze haat die jurk en alles waar het afzichtelijke rotding voor staat. En da’s nog maar een jurk.

Tijdens het kijken vroeg ik me af hoe lang het zou duren voordat ze zou worden uitgehuwelijkt aan een man die haar een boerka in zou dwingen: het ultieme seksualiserings-kledingstuk.

Want waar een ‘goedkope slet’ misschien misleid is door het idee dat ze aandacht van grijpgrage mannen nodig heeft, en de keuze maakt voor een kort rokje als de snelste manier om die aandacht te krijgen, hebben vrouwen die een boerka moeten dragen die keuze in de meeste gevallen niet eens. Hun man, wiens eigendom ze zijn omdat ze een vrouw zijn, heeft dat beslist voor ze. Noem dat maar eens geen ‘seksualisering’. Je wordt als vrouw gereduceerd tot het zijn van een voortplantingsorgaan met een lijf eraan dat anderen kan behagen en verzorgen. Maar verder doe je er niet toe. Niet buitenshuis, in de rest van de wereld, in elk geval.

 

Aanklacht

Mij is de aanklacht van deze film wel duidelijk: het maakt niet uit wat je doet, je hebt een vagina en voor veel mannen is dat het belangrijkste onderdeel van je dat bepaalt wie je bent. Wat je bent. Of je nou in een strak, kort rokje ronddartelt, of je hult in een ouderwetse nylon jurk die knalblauw is en tot over je voeten valt. Of je je nou verzet, of overgeeft aan wat de wereld van je verwacht. Het maakt niet uit: elke vrouw weet dat je er vroeg of laat tegenaan loopt. En helaas meestal veel te vroeg, en veel te vaak.

 

Netflix heeft zich officieel verontschuldigd – hoe kon het anders. Maar tot nu toe heeft men geen gehoor gegeven aan de oproep de film offline te halen, ook al voegde Christine Pelosi, de dochter van Nancy, zich bij die stemmen.

Maar is de film dan ook werkelijk voer voor pedofielen? Dat zou heel erg goed kunnen, gezien de dansscènes en zo nog een paar zaken. Maar alles kan voer voor pedofielen zijn, zelfs de kinderen in de HEMA-brochure. Als je zo gaat denken kun je geen kind meer op straat laten, laat staan gebruiken voor wat voor openbare gebeurtenis dan ook. Dan moeten we onze kinderen weghouden uit de wereld.

Is het bedoeld als voer voor pedofielen? Nee, dat is het niet, dat is te zien als je er onbevooroordeeld naar kijkt. Het is bedoeld om een vergelijk te maken tussen hoe twee culturen hun jonge vrouwen in een keurslijf dwingen, en hoe fout allebei die keurslijven zijn. Of dat gelukt is mag de kijker zelf beoordelen.

En hoe het afloopt met Amy? Kijk de film maar.

Over de auteur

Ines van Bokhoven
Ines van Bokhoven
Schrijfster van historische romans, vrouw met een mening en liefhebber van 'common sense’.

Reacties worden gemodereerd. De spelregels staan vermeld in het blauwe vak onderaan de pagina. Reacties die niet voldoen aan de spelregels worden verwijderd. Herhaalde overtredingen kunnen leiden tot een ban.

Abonneren op reactie(s)
Abonneren op
guest
18 Reacties
Meeste stemmen
Nieuwste Oudste
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Neef Jansen
Neef Jansen
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

In de islam worden vrouwen gezien als beschikbaar voor seks en baren vanaf het moment dat ze menstrueren. Ze worden geacht zo veel mogelijk krijgers en slavinnen te baren, gevangen als ze zijn in bij voorkeur het broedhok van een alfamannetje, zoals de overige mannen geacht worden op slavinnenjacht te gaan onder niet-moslims. Is hier al een film over gemaakt?

Ook zijn er de overwegend door moslims bevolkte ‘grooming’ gangs die niet-islamitische meisjes van rond de 13 ontvoeren en maandenlang verkrachten. In de UK betreft dit reeds 500.000 slachtoffers. In Nederland heb je het ook en neemt het toe. Is hier al een film over gemaakt?

In Scandinavie en speciaal in Zweden is er al jaren sprake van een verkrachtings-epidemie. Vrouwen worden gepakt en groepsgewijs half of helemaal dood geneukt. Het schijnt een sport te zijn onder ‘migranten’. De orwelliaans repressieve Zweedse regering onderdrukt informatie hierover. Is hier al een film over gemaakt?

Jos
Jos
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Als enige opmerking want verder een goed artikel. Weer een uitstekende gedachten exercitie. Alleen dat stukje over die bijna dwangmatige cosmetische idioterie. Ik ben man en van mij hoeft het helemaal niet, al die opgepoetste en opgelapte vrouwen. Botoxje hier en chirurgisch dingetje daar. Ze gaan nota bene allemaal op elkaar lijken. Hoeft van mij niet en ik denk van de meeste mannen niet. Niks mis met een rimpeltje hier en daar. Heb ik ook, niks aan te doen. Ik denk, en dat geef ik Ines maar even mee, dat vooral vrouwen zelf deze enorme druk om mooi en jong te zijn op zich laden. En daarmee vervolgens de plank volledig mis te slaan. Maar verder, nogmaals, uitstekend artikel.

Carla
Carla
1 maand geleden
Antwoord op reactie van  Jos

Ik heb de film ook gezien en vind de analyse van Inez wel mooi en tegelijk heel verdrietig. Inmiddels ben ik wel op de hoede voor de pornoliefhebbers die nu onder de dekmantel van een goede film zich opwinden om zich straks met behulp van het pedofiele handboek een kind te grazen kunnen nemen. Er zijn veel zieke mensen op de wereld en de film levert voer. Natuurlijk knap om de twee uitersten tegenover elkaar te zetten, maar ook heel irrealistisch. De film ging niet verder in op serieuze vragen (Hoe laat ik die mobiel, die ik heb gestolen op?) enz. Ik vermoed inderdaad een verkeerde bedoeling met de film en ik denk dat de maker hier goed voor betaald wordt. Schande dat Netflix dit niet doorziet.

Bert V
Bert V
1 maand geleden
Antwoord op reactie van  Carla

Jammer dat je niet ziet dat Netflix in het hart van het verrotte systeem zit. Het is een gekochte outlet, net als Hollywood, Disney, de massamedia. Het riool is diep.

Wouter1965
Wouter1965
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Zit nogal een verschil in hoe vrouwen denken hoe mannen ze willen zien en hoe mannen daadwerkelijk willen hoe vrouwen eruit zien.

Het is meer dat vrouwen elkaar knettergek maken mede door vroeger al dat soort vrouwenblaadjes en tegenwoordig al dat soort vloggers of hoe dat heten mag.

Al die broodmagere mannequins die fungeren als een wandelende kleerhanger is weinig opwindend.
Over twerking kan ik maar 1 ding zeggen, lager kan een vrouw zich niet verlagen.

Maar goed ieder zijn ding.

Richard
Richard
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Ik denk dat er veel zelfbewuste sexy geklede vrouwen rondlopen die zich goed bewust zijn van macht van seksualiteit. In een geëmancipeerde samenleving bepaald de vrouw de voortplanting en hebben de mannen zich te schikken daarin. Linkse feministen zijn paternalisten die net als moslims seksualiteit proberen te monpoliseren. Hoe voed je meisjes op als zelfbewuste vrouwen, dat is het sleutelwoord. Nancy Sinatra zong het al: ‘these boots are made for walking, that is what they do. One of these days these boots are walk all over you’.

Pjotr
Pjotr
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Alles draait om de mogelijkheid om je eigen leven vorm te geven. Dat lukt in een open maatschappij als Nederland het beste. Daar krijgt iedereen kansen. Je hoeft je lichaam hier niet te verkopen. Je hoeft je lichaam niet te verbergen. Het is van jou. De grootste bedreigingen zijn een gebrekkige moraal (modern onderwijs, onderkant samenleving) of te veel moraal (feministen, islam, bible belt).
De moderne autochtone middeninkomen gezinnen doen het op dit gebied verreweg het beste. Laat dat nou net de categorie zijn die onder vuur ligt.

Peter
Peter
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Je kunt er een hele intellectuele bloemlezing over houden maar pedofilie is pedofilie. Niet meer niet minder … gewoon verderfelijk.
Ik heb in ieder geval zojuist Netflix opgezegd!

Steve
Steve
1 maand geleden
Antwoord op reactie van  Peter

Beste Peter,
Waarom niet eerder uw Netflix opgezegd?
Want er staan talloze films en series op die dezelfde veronrwaardiging zouden kunnen oproepen. Een film als Leon bv zet ook een meisje van 12 in een pedofilie omgeving.
Ik heb niet het gevoel dat u Netflix oprecht stopzet

Pascal Learbuch
Pascal Learbuch
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Mooi stuk, Ik denk niet dat seksualisering van een vrouw fout is omdat het lichamelijk is. Het kan een facet van een vrouw zijn net als onbevreesd en machtig zijn een facet is dat bij mannen aantrekkelijk word gevonden. Het zijn middelen die ingezet kunnen worden om een partner aan te trekken en wordt voor een groot deel natuurlijk bepaald. Waarom zou een vrouw alleen een aantrekkelijk intellect mogen uitventen?
Echter ieder individu moet de vrijheid hebben om zich in welke richting dan ook te ontwikkelen. De rolpatronen in de islamitische cultuur worden vaak met grote dwang opgelegd en die kan je niet goed vergelijken met natuurlijke rolpatronen.

Cerberus
Cerberus
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

De (jonge) vrouw is volgens deze schrijfster perfect. Perfect maar toch kwetsbaar en frele. Machteloos wordt ze altijd in een keurslijf geduwd. Zij en haar moeder kunnen er niets aan doen. Generatie na generatie. Er moet natuurlijk een dader zijn: de man. Vrouwen zijn immers aseksueel en altijd slachtoffer. Het is prima om jonge meisjes van 11 jaar te gebruiken voor die boodschap. Meisjes van 11 jaar zijn immers op die leeftijd prima in staat om zo’n belangrijke keuze te maken en hyperseksueel in beeld te worden gebracht. Zeker voor zo’n belangrijke feministische boodschap. Zou schrijfster ook haar eigen dochter opgeven om zo in beeld te worden gebracht? Net zoals de honderden ouders die hun dochter opgaven voor de casting voor dit product? Zieligheid sells, vrouwen zijn perfect en schuldeloos voor altijd en altijd, mannen zijn daders (altijd en altijd, onafhankelijk van de cultuur). Wat een intrieste en onjuiste boodschap. Ik maak me zorgen om jou en de inhoud van je vergoeilijkende femistukje: met dit soort artikelen komen (jonge) vrouwen nooit uit een slachtofferrol.

Laatste aanpassing 1 maand geleden door Cerberus
Arie
Arie
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Ik heb de film niet gezien dus kan hem niet beoordelen.
Maar het is te kort door de bocht om te stellen dat vrij opgroeiende meisjes door de maatschappij in een keurslijf gedwongen worden. Mensen staan er te weinig bij stil dat we eigenlijk gewoon dieren zijn, het draait allemaal om evolutie.

Jongens doen van kleins af aan van alles om stoer te zijn, de baas te kunnen spelen. Ze oefenen met vechten, zijn vaak geïnteresseerd in wapens en doen gekke dingen om populair te worden. Zo oefenen ze voor als ze ouder worden. Dat is geen pleidooi voor kindsoldaten; het is een verklaring voor het gedrag dat we zien.
En meisjes zijn van jongs af aan veel meer bezig met mooi zijn, en met aardig gevonden worden. Ze zijn dol op poppen, willen dieren verzorgen en andere dingen die later als moeder van pas komen. Wederom geen pleidooi voor pedofilie, maar een verklaring voor hoe meisjes zich gedragen. En waarschijnlijk ook de reden waarom sommige religies meisjes van kleins af aan opsluiten.

Martine
Martine
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Mensen die verontwaardigd zijn over deze film en het pedofilie vinden die moeten even het interview gaan kijken met Lange Frans en Adele van der Plas en dan nog eens goed nadenken over hoe ze naar onze overheid kijken, in plaats van hun Netflix abonnementje op te zeggen. Ik vind deze film niet een uithangbord of vrijbrief voor pedofielen maar dat het een realistisch verhaal verteld over een jong meisje dat thuis in een moslim gezin opgroeit waar ze niet zichzelf kan zijn en waar ze zich moet gaan gedragen als een ondergeschikte vrouw en vervolgens vanuit die ongelukkige situatie toevallig aansluiting vindt bij een groepje dat is geïndoctrineerd door artiesten als Cadi B en Nicki Minaj. Kijk voor de grap maar eens naar de clip van Cardi B – Wap. Wat een troep.

Daniel Rose
Daniel Rose
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Evenwichtige analyse.

Roelof Bosma
Roelof Bosma
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Ja, dat was Netflix….opgezegd.

Dirk
Dirk
1 maand geleden
Artikelwaardering :
     

Wie naar zulke beelden kan kijken heeft zelf al van jongs af aan te veel de invloed ondergaan van de geperverteerde moderne beeldcultuur en de bijhorende moraal (wat meer lijkt op een totaal gebrek aan moraal). Mensen die opgroeiden nog voor de seksuele revolutie zouden dit allemaal walgelijk vinden/gevonden hebben en er niet naar kunnen blijven kijken (uitgezonderd het kleine percentage uitschot dat je altijd al hebt gehad). Bij mij gaat de knop al na een paar seconden om als ik zoiets zie (en ik ben er toch maar net boven de 50, maar wel opgevoed met een gezond ethisch besef en zonder die walgelijke beeldcultuur. Hoe oud bent u? U artikel over deze ‘film’ zegt veel en veel meer over u dan over de film. U begrijpt duidelijk zeer weinig van de menselijke psyche en hoe groot de invloed van het onderbewustzijn is. Ik wil u aanraden u eens te verdiepen in ontwikkelingspsychologie. Volgens grote ontwikkelingspsychologen (ik herinner met niet meer wie het letterlijk uitsprak, maar moet Piaget, Bowlby, Erikson of Carl Gustav Jung zijn geweest) heeft het onderbewuste van de mens een vele malen sterkere invloed (op diens gedrag, kijk op de wereld, manier van denken, enz…) dan het bewuste. Uit u artikel blijkt dat u daar geen notie van heeft.
En wat betreft u mening over deze film versus pedofielen: alsof pedofielen zouden geinteresseerd zijn in de ‘boodschap van een film’. De beelden is wat zij zoeken en meer niet. Trouwens nog zoiets: beelden zijn van een veel grotere invloed op mensen dan verbale boodschappen (ook weer via dat onderbewuste dat zelfs als men dat probeert maar zeer moeilijk vanuit het bewuste te sturen en onder controle te houden is, laat staan als men dat niet uit alle macht probeert).
Groeten,
Dirk VD (orthopedagoog).

JDR
JDR
1 maand geleden
Antwoord op reactie van  Dirk

Eens. Ik roep hier ook het iets recentere boek in herinnering van Jonathan Haidt: “The Righteous Mind”. Hierin wordt m.i. overtuigend aangetoond dat we eerst de intuitie hebben of iets moreel klopt en pas daarna dit voorzien van verstandelijke redenering. Deze emotionele eerste reactie is bij een aantal kijkers van deze film direct: “Fout, want brengt veel te jonge kinderen op een verkeerde manier in beeld”. Bij andere kijkers is er kennelijk niet een dergelijke walgingsimpuls. De analyse en rationalisering die volgt kan ik niet los zien van het idee dat dit bij sommige mensen >niet< een dergelijke intuitie triggert.

Verder kun je uiteraard een gevoel van walging nog dieper analyseren, maar gelukkig hebben mensen de keuze om daar gewoon te stoppen, hun morele intuitie te vertrouwen, en Netflix uit te zetten.

Peter
Peter
1 maand geleden
Antwoord op reactie van  Dirk

Uitstekend verwoord!

18
0
We zijn benieuwd naar uw reactiex
()
x