Advertenties

Islam is vrede die ik niet wil

Vanochtend was Brahim Bourzik te gast bij het radioprogramma Mediaforum. Bourzik is naast secretaris-penningmeester van het Landelijk Beraad Marokkanen ook hoofdredacteur van de Moslimkrant en levert vanuit die positie regelmatig een “bijdrage” aan het publieke debat, als het gaat over “islamofobie”, integratie van moslims of de vluchtelingencrisis.

Ik heb hem daarbij helaas nog nooit kunnen betrappen op een zinnige uitspraak. Zo had de overval op het juweliersechtpaar in Deurne door Marokkaanse jongens niets te maken met dat ze Marokkaans waren, maar alles met discriminatie en het feit dat ze waarschijnlijk geen stageplek hadden gekregen.

We moesten het zien als een wanhoopsdaad. En er moest een landelijk coördinator komen die een dagbesteding, stageplekken, werk en inkomen voor Marokkaanse jongeren zou gaan regelen. Zelfs Jeroen Pauw werd helemaal flauw van de schier eindeloze stroom nonsens, die uit de mond van Bourzik bleef komen.

We moesten het zien als een wanhoopsdaad

In Oog in Oog kun je Bourzik dolenthousiast aan Sven Kockelmann horen vertellen, dat Mohammed met de zeer intelligente, joodse Safia was getrouwd en dat niemand kan bewijzen dat zij dat zelf niet wilde. Kockelmann probeert Bourzik nog bij zinnen te brengen en oppert dat Safia oorlogsbuit was en dus zelf geen enkele keuze had. “Mohammed hield heel veel van haar!” zegt Bourzik en daarmee is voor hem de kous af.

Kockelmann vraagt Bourzik om een reactie op het onderzoek van Ruud Koopmans, waaruit blijkt dat 75% van de Nederlands-Marokkaanse moslims menen, dat er maar één interpretatie van de Koran mogelijk is en dat de regels uit de Koran belangrijker zijn dan de Nederlandse wet. Wat zegt Bourik daarop in de veertiende minuut? “Ik, als moslim, vind dat de Grondwet boven de Koran ligt in Nederland op dit moment.”
Op dit moment.

een bezetting is een vorm van protest die bij de Nederlandse, democratische traditie hoort

Vanochtend op de radio ging het o.a. over de bezetting van de moskee in Dordrecht. Bourzik vond de reactie van de politiek op die bezetting nogal lauw en stelde dat de bezetting van een synagoge aanleiding zou zijn geweest voor een spoedvergadering van de hele Tweede Kamer.

In de eerste plaats ben ik het gejank over het meten met twee maten ontzettend zat. En dat er dan Joden en synagoges met de haren worden bijgesleept om een punt te maken dat kant noch wal raakt. Ten tweede zal er hier nooit een synagoge bezet worden, omdat simpelweg niemand vindt dat joden een (te) grote plek in de Nederlandse publieke ruimte eisen voor hun godsdienstige beleving. En bovendien weet Bourzik blijkbaar niet dat een bezetting een vorm van protest is die bij de Nederlandse, democratische traditie hoort. Denk Greenpeace. Denk krakers. Denk Bloemenhovekliniek.

Ik wil geen vrede die wordt afgedwongen door een bevolkingsgroep met lange tenen

Hoe wij nu met elkaar omgaan, gaat dit ons de vrede brengen die wij samen willen, vraagt Bourzik halverwege de uitzending op melodramatische toon, lekker schmierend in zijn slachtofferrol. Vlak daarvoor heeft hij het fatsoen van de Paroolredactie aan de kaak gesteld, omdat die onlangs een islamkritische column van Theodor Holman plaatste.

De vrede waar Bourzik het over heeft, is mijn vrede niet. Ik wil namelijk helemaal geen vrede die wordt afgedwongen door een bevolkingsgroep met lange tenen, gelovend in een sprookjesboek. Ik wil geen vrede met mensen die vrouwen, LGBT’s, Joden, joden, christenen en andere “ongelovigen” niet als gelijkwaardig aan henzelf zien. Ik wil geen vrede met mensen die mij en de mijnen allerlei vrijheden en verworvenheden willen ontzeggen, omdat ze zich “gekwetst” voelen. Ik wil ook geen vrede die het mij onmogelijk maakt om een religie te bekritiseren, omdat ik anders bedreigd of uitgescholden word. Of weggezet als racist, fascist, islamofoob of xenofoob. Dan maar geen vrede. Dan maar strijd. Met woorden, met rede. Verlichting. Ik snak ernaar.

Over de auteur

Maja Mischke
3e generatie, 1 paspoort en nog niet geïntegreerd/ slechte huisvrouw, goede moeder/ leraar en coach in het onderwijs, vmbo/ A'dam/ schrijft/ twittert @MajaMischke
Advertenties

13 Comments on Islam is vrede die ik niet wil

  1. jungleelephant // 23 december 2015 0:33 at 0:33 //

    Mijnheer Bouzik,stop die vrede van u maar daar waar de zon nooit schijnt want dat is niet mijn definitie van vrede.In de verste verte niet!

  2. Het heeft helemaal geen zin, de hefboom bij die godsdiensten aan te zetten. Dat is een eeuwige bron van vergeefsheid. ‘Jamaar, enz.’

    1) De nationale staat moet als een integratieve grootte erkend worden, die boven het politieke gekrakeel uitgaat.
    2) De leus ‘geen tolerantie voor de intoleranten’ moet als frase doorzien worden, waarmee het linkse machtsblok de eigen autoritaire intolerantie van een moreel vijgenblad voorziet.
    3) Vertegenwoordigers van moslimorganisaties horen meer angst te hebben voor de vervolgingsmacht van de nederlandse staat, dan voor hun eigen geradicaliseerde achterban.
    4) het omdraaien van de bewijslast: degenen, die voor permanente ‘verandering ‘zijn, moeten zich ten opzichte van de vigerende meerderheid legitimeren, niet omgekeerd.
    5) enz

  3. Het woord “vrede” in de islam heeft een geheel andere betekenis.
    Vrede in de islam betekent “onderworpen aan de islam.”
    Er wordt in de islam ook niet voor niets gesproken over “huis van vrede” waar de islam heerst en “huis van oorlog” waar de ongelovigen heersen, dus het gebied dat nog door de islam veroverd moet worden.

    Moslimterroristen die de islam zogenaamd “zo’n slechte naam bezorgen” doen niets anders dan wat de koran voorschrijft: de “vrede” brengen door strijd te leveren in het “huis van oorlog”.

  4. De Islam hanteert een andere definitie van vrede dan wij. Onze definitie van vrede is ‘de afwezigheid van geweld en oorlog’. De definitie van vrede volgens de islam is “Als de islam overheerst’. Het is dus niet zo dat de vrede (afwezigheid van geweld etc.) zal intreden als de islam overheerst, nee (integendeel) vrede betekent overheersing van de islam.

  5. Ibn al Ashraf // 22 december 2015 12:38 at 12:38 //

    Bij Bourzik hoor je – tussen de regels door – 1400 jaar geculmineerde ervaring in het mondeling islamiseren van samenlevingen.

  6. Laten we allemaal de EX-MOSLIMS – wereldwijd – steunen !!!! ……………

  7. Als je in verzet wil komen en de islam wil verdrijven, zal men zich goed moeten organiseren en een ondergronds netwerk moeten opbouwen om onze mensen van Pegida te steunen.

  8. Hoi,

    Ik ben het helemaal met je eens. Rare man die Bourzik. Wat hij in zijn hoofd heeft zitten over Nederland en de Joodse mensen, zal wel uit frustratie daarin geplant zijn. Wat meneer Bourzik blijkbaar niet begrijpt is dat zijn Islam zoveel verschillende uitingsvormen heeft, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Ik denk daarom dat meneer Bourzik tot de club behoort die met zijn ogen dicht beweert dat er maar één Islam is. Wat meneer Bourzik niet beseft, of gewoon niet wil weten, is dat de Islam zich ook op een zeer enge manier presenteert. Een manier waar mensen (en zelfs ik) bang van worden. Elke dag weer merk ik dat heel veel moslims de vele verschrikkelijke uitingen van hun religie niet ter discussie willen stellen. Ik prijs me dan wel weer gelukkig dat er WEL moslims zijn, die dat durven te doen en dat ook doen. Meneer Bourzik behoort dus niet tot die laatste groep. Meneer Bourzik doet mee met het spel dat veel mensen opvoeren.. dat moslims slachtoffer MOETEN zijn.. Dat is nl. een heel effectieve manier om ervoor te zorgen dat ze niet teveel assimileren. Het is zelfs een heel effectieve manier om moslims strijdbaar te maken. Immers van het geloof mag je vechten, als je wordt onderdrukt.
    Zo is ook het gehele midden Oosten veroverd.. eerst migreren, dan je regels opleggen en vervolgens het verzet bloedig smoren.

  9. Sjun Demartelaere // 21 december 2015 23:36 at 23:36 //

    De vrede van islam is overal zichtbaar waar islam de politieke en alledaagse agenda bepaalt. Afghanistan, Pakistan, Nigeria, Somalië, Mauretanië, Libië, Zuid-Libanon, Iran, Irak, Syrië, Egypte, Turkije, in Indonesië en diverse Europese voorsteden begint het ook al… Waar islam nestelt groeien armoede van geest, lange tenen, korte lontjes. Tevens valt een daling van het onderwijsniveau waar te nemen.
    .
    Ondanks dit zijn er mensen die omwille van de persoonlijke carrière, harde pecunia of een vastgeroest gewensdacht wereldbeeld over cultuurverrijking en diversiteit blijven nieuwspreken. Alsof er bij niemand ooit de ogen zouden open gaan voor het omgekeerde daarvan dat plaatsvindt..

  10. Het is een duidelijk interview; in Nederland kan het niet. Sven vroeg niet echt door. Maar er was zeker uitgekomen, en dat zei Bourzik ook een beetje, in islamitische landen kan het wel. En dus, als Nederland over een aantal jaren islamitisch is geworden, gaan al die dingen ook hier normaal worden. Bourzik was er op een verborgen wijze wel erg duidelijk over.

  11. Beste mevrouw Mischke,
    Mooie column. Helemaal mee eens!
    Echter, geen strijd is ooit met woorden, rede en verlichting gewonnen…

  12. uitstekende column, eindelijk iemand die vanuit het diepst van zijn hart de waarheid spreekt.

  13. “Dan maar geen vrede. Dan maar strijd. Met woorden, met rede. Verlichting. Ik snak ernaar.”

    Goed gezegd. Al betwijfel ik of we het redden met alleen woorden en rede. Misschien in Nederland nog net.

1 Trackback / Pingback

  1. Islam is vrede die ik niet wil | E.J. Bron

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: