Landelijk vuurwerkverbod slaat nergens op
Echte probleem is geweld tegen hulpverleners

Foto door Roel Wijnants, CC BY-NC 2.0.
Laten we beginnen bij het vuurwerk en de lokale verboden die waren uitgeroepen. Die verboden faalden jammerlijk. Zoals elk jaar. Iedereen met een functionerend brein had dat van tevoren kunnen zien aankomen, want het wordt elk jaar weer bewezen.
Gemeenten die zich dan ook aansluiten bij dit verbod zijn ziende blind en horende doof. Het gevolg van zo’n hol lokaal vuurwerkverbod is een nog verdere uitholling van het gezag van zowel de (gemeentelijke) overheid als de politie en nog veel belangrijker: van de individuele agent, die de straat voor ons op moet om de veiligheid van ons allen te waarborgen.
Wat is de zin van een lokaal vuurwerkverbod als het onder de ogen van ruimschoots aanwezige politie wordt overtreden zonder enigerlei handhaving? Dam, Amsterdam, momenteel. pic.twitter.com/Vh5keDPlo8
— Geert Dales (@DalesGeert63675) December 31, 2024
Illegaal vuurwerk
Dan de slachtoffers van het “vuurwerk”. Wie de cijfers erop naslaat, ziet dat van de “vuurwerkslachtoffers” die in het ziekenhuis belanden slechts 10% gewond is geraakt door legaal vuurwerk. Bijna alle slachtoffers waren in de weer met cobra’s en shells. Illegale explosieven. Wie denkt dat een vuurwerkverbod de handel in illegaal vuurwerk en daarmee het aantal slachtoffers zal terugbrengen is onbegrensd naïef of ongeïnformeerd. Maar het oproepen tot een vuurwerkverbod heeft voor bijvoorbeeld links als bijvangst dat de bevolking steeds verder wordt losgeweekt van haar cultuur, gebruiken en geschiedenis. De laatste restjes cohesie in de samenleving moeten worden verwijderd.
Crimineel tuig
We kunnen dus simpelweg feitelijk vaststellen dat legaal vuurwerk niet het probleem is. Het serieuze knalvuurwerk en vuurpijlen zijn ook al verboden. Dat kán dus niet eens het probleem zijn. Jammer dat bijvoorbeeld Nausicaa Marbe in de Telegraaf die link wel legt: “Waarom lukt het niet om de nieuwjaarsnacht feestelijk te houden? Omdat er geen landelijk vuurwerkverbod is en er lokaal willekeur regeert.” Dat is dus met feiten eenvoudig te weerleggen. Illegale explosieven en crimineel tuig. Dat is het probleem.
LOL… Een verbod op ILLEGAAL #vuurwerk….. Hoe dan, stagiaire van dienst bij @telegraaf? Het gaat immers om ILLEGAAL vuurwerk dat buiten de controle van de overheid verkocht wordt….. pic.twitter.com/zcE7GQu5Id
— Eelco Van Hoecke (@EelcoHoecke) January 1, 2025
Natuurlijk was Femke Halsema er weer als de kippen bij om op te roepen tot een verbod, maar zeker in Amsterdam wordt nooit naar de oorzaak gekeken en wordt er slechts aan symptoombestrijding gedaan. Als iemand afgeslacht wordt door een statushouder is de Stopera-oplossing ‘bosjes snoeien‘. Nooit mogen de echte oorzaken worden benoemd en aangepakt. Die blijven veelal in de diepe lades van Rutger Groot Wassink verborgen. Zo ook bij de jaarlijkse ellende in de oudejaarsnacht.
Geweld tegen hulpverleners
De echte problemen van de oudejaarsnacht zijn de vernielzucht en het geweld tegen hulpverleners in het algemeen en de politie in het bijzonder, in combinatie met illegaal vuurwerk. Het geweld tegen mens en goed. Alleen in de regio Utrecht vlogen er 64 auto’s in de fik. Ik bedoel dus: er werden 64 auto’s in brand gestoken. Vierenzestig mensen en hun gezinnen zitten zonder auto door crimineel tuig. Daar doet een vuurwerkverbod natuurlijk helemaal niets aan. De wetteloosheid neemt verder toe met de jaarlijkse uitbarsting in de oudejaarsnacht.
Stel je eens voor: je bent agent en je wordt ingeroosterd om op oudejaarsnacht te werken. Je kan niet bij je familie zijn, maar als ME’er moet je naar Kanaleneiland en Overvecht. Nu wil ik niet suggereren dat uitsluitend in dergelijke wijken onrust is, maar dat het bovengemiddeld is staat vast, want alleen in die wijken moest in Utrecht de ME worden ingezet. Elk jaar roepen nagenoeg alle ministers en politici: “handen af van onze agenten” maar elk jaar zijn het loze woorden. Van links tot rechts.
"Vuurpijlen schieten uit auto's, racen en brandstichting. Bewoners voelen zich dagenlang onveilig in Kanaleneiland." pic.twitter.com/MRLnWbBRgz
— Mattijs Glas (@MattijsGlas) January 1, 2025
Oplossingen
Tijd voor oplossingen. Voor oplossingen die werken. Dat zijn geen posts op X, maar stevige doch rechtvaardige maatregelen. Tijd voor een initiatiefwetsvoorstel waarin staat dat eenieder die geweld pleegt tegen hulpverleners één jaar gevangenisstraf krijgt. Als jij meent onze agenten serieus letsel aan te moeten doen, waarbij hij of zij bijvoorbeeld een levenslange gehoorbeschadiging oploopt, dan is minimaal één jaar brommen een redelijke straf. Onvoorwaardelijk ook. Formuleer die wet dan ook zo dat rechters zich niet in D66-gaatjes kunnen wringen om taakstrafjes of boetes op te leggen. Geweld tegen ambulancebroeders en -zusters, verplegend personeel, brandweermannen en -vrouwen, tegen agenten et cetera: (minimaal) één jaar brommen. Via snelrecht.
Dat geeft de hulpverleners dan ook eindelijk eens het gevoel: de overheid (en politiek) staat achter mij en niet achter het tuig. En mocht je naast een Nederlands paspoort of ander verblijfsdocument nog een ander paspoort hebben, dan is het niet meer dan redelijk dat we dat Nederlandse intrekken en je ongewenst verklaren en uitzetten. Als je agenten bestookt met ammoniak, cobra’s of stenen, ben je ons paspoort niet waard. Als je geen enkel respect hebt voor onze hulpverleners, die zich inzetten voor de gezondheid en veiligheid van eenieder, is er geen enkele reden meer dat je hier nog langer verblijft met de “emolumenten” die daarbij horen. Ophoepelen.
Natuurlijk zal niet iedereen die geweld pleegt kunnen worden opgepakt, maar ik voorspel u dat nadat de eerste gevangenisstraffen van (minimaal) één jaar zijn opgelegd en de eerste uitzettingen zijn uitgevoerd, de afschrikkende werking groot zal zijn. Hier hebben agenten wat aan. In tegenstelling tot het jaarlijks oproepen tot een vuurwerkverbod en wat obligate oproepen op sociale media.
Te weinig gevangenissen? Ze zijn hier te bestellen.
Wie van de honderdvijftig Tweede Kamerleden pakt de handschoen op?
Over de auteur
- Vastgoedprofessional, oud senator en statenlid, publicist.
Recent gepubliceerd
Politiek Nederland4 juni 2026Van Mao tot Miljoenen: de extreemlinkse carrière van Paul Rosenmöller
Politiek Nederland28 mei 2026Ons land heeft zijn ziel en moreel kompas verkocht
Economie13 mei 2026‘Energienerd’ Henri Bontenbal zit gevangen in het klimaatdogma
Migratie22 april 2026De asielindustrie heeft alweer gewonnen

U hebt een uitstekende column geschreven, meneer Dercksen.
Ik ben het in alles met U eens.
Veel dank!
en zo simpel is het al mag je van mij ook de mensen die levensbedreigende projectielen naar politie gooien in hun been schieten. De maatregelen die nu worden genomen zijn niet die noodzakelijk zijn maar die politiek gezien goed uitkomen
Het blijkt dat het geweld tegen hulpverleners op oudejaarsnacht veel aandacht krijgt. Maar dit geweld komt het hele jaar voor.
In 2022 werden maar liefst 9900 verdachten aangemerkt door het OM voor vervolging. (Bron: Hartvoorhulpverleners.nl)
Het gaat dan om politieagenten, BOA’s en ambulancepersoneel.
Terwijl er op oudejaarsnacht ruim 100 personen werden aangehouden voor geweld tegen personen, waarvan weer ruim de helft voor geweld tegen hulpverleners.
Dus ook zonder vuurwerk is er die andere 364 dagen ook iets aan de hand.
Dus dan zou het gaan om gemiddeld 27 gevallen per dag (!). En dat zijn dan alleen die gevallen waar aangifte van is gedaan, de dader opgespoord kon worden, en die zwaar genoeg voor vervolging zijn bevonden. Ga dus gerust maar uit van 3 tot 4 keer zoveel ‘incidenten’. Komt voor mij neer op anarchie.
De mensen die hier aangeduid worden, hebben niet alleen geen respect voor hulpverleners en voor politie.
Ze hebben helemaal geen respect voor autochtonen of andersgelovigen.
Het verschil is alleen dat op oudejaarsnacht het heel duidelijk naar voren komt.
Want zij zijn betere mensen dan de rest.
Zij hoeven helemaal geen respect te hebben voor datgene dat slecht is. Respect is voor deze mensen hooguit een beleefdheidsformule waarmee ze laten blijken dat ze zichzelf superieur vinden en de ander inferieur.
Maar het is geen respect dat leidt tot gelijkheid of solidariteit.
Dat onderscheid moeten we wel scherp maken.
Respect! Zij respecteren niets of niemand. Waarom zouden ze? Door 1400 jaar indoctrinatie weten ze dat zij boven iedereen ter wereld staan. Vraag het iedere moslim, hij kan het je in simpele bewoordingen uitleggen. Een moslim is de nec plus ultra van de mensheid. Want zijn zij het niet die al die geweldige uitvindingen door de eeuwen heen gedaan hebben, die al die vooruitgang op gebied van wetenschappen, geneeskunde of kunst etc. verwezenlijkt hebben. Om nog maar te zwijgen over hun superieure moraliteit en zeker hun morele codes.
Volgens mocro overleveringen hebben zij Nederland bevrijd van de Duitsers*. Hebben zij Nederland door de eeuwen heen groot gemaakt. Daar mag dan wel iets tegen overstaan nietwaar?
Dus EISEN zij van ons respect. Ja, ja, het zijn doordrammers…
Het probleem is dat zij de betekenis “van respect hebben voor iets of iemand” niet kennen. Wat zij werkelijk willen is dat wij ANGST voor hen hebben. Dat wij bang voor hen zijn. Dat streelt hun bovenmaatse ego. Een ego dat groter is dan hun verstandelijke vermogens.
*Vraag dat maar eens aan de Italianen die aan het eind van de tweede wereldoorlog behoorlijk te lijden hadden onder de Marochinate. De Italianen die op deze manier bevrijd werden van de Duitsers kunnen je daar “kleurrijke” verhalen over vertellen, diegenen die nog in leven zijn tenminste.
Past geheel in de omgekeerde wereld van Orwelliaanse nieuwpraat:
angst zaaien = gewoon respect eisen.
Als men prioriteiten moet gaan stellen, bij handhaving van wat dan ook, is het doel van die handhaving al mislukt.
Ik zie geweld tegen hulpdiensten en vuurwerk als twee aparte gevallen. Het eerste is criminele daad het tweede voornamelijk baldadigheid die tot criminele daad kan leiden. Maar meestal zijn het ongelukken door verkeerd gebruik en door zware vuurwerk. Het kan ook netjes verlopen maar niet iedereen zal zich aan houden. Resultaat is een aantal voor het leven verminkte kinderen of zelfs dodelijke slachtoffers. Als de gemeentes een vuurwerkshow zouden organiseren zou veel leuker zijn. Bij ons gaat het al jaren netjes maar toch kan ik het missen. Een paar gekken daar moet je altijd rekening mee blijven houden. Een algehele verbod zou ook het verkoop als illegaal moeten aanmerken. En handhaven en dat is hier een probleem want slap optreden en gebrek aan respect gaan samen. Respect is met linkse aanpak al lang verdwenen. En dat geldt ook voor straffen tegen aanvallers van hulpdiensten. Die lui is totaal gestoord en hoort niet in een samenleving.
Uitstekend verwoordt!
Verbaasd me iedere keer opnieuw over de uitspraken van mevr Halsema ‘t Hele jaar door wordt er ingehakt op politie en me. Je mag dan verwachten dat ze zegt: wordt tijd dat het demonstratierecht onder de loep wordt genomen en teruggebracht wordt tot wat het heet: demonstratierecht.
Maar daar hoor je haar ( en anderen)dan weer niet over . Hyprocriet iedere keer weer
Het moet veel zwaarder gestraft worden door echte rechters !
Zachte Heelmeesters maken stinkende wonden !
Vooral de opmerking dat het illegale vuurwerk verboden dient te worden (volgens mevrouw Kanselaar in de Telegraaf) vind ik veelzeggend. Dat niemand van onze politici en rechtskundigen daar op gekomen is.
Toen ik een vergelijkbare opmerking in de Stentor inzond werd deze uiteraard(?) niet geplaatst. Ironie en sarcasme zijn voor sommigen moeilijk te bevatten.
Voor de rest ben ik het volledig eens met het artikel. Veelzeggend is ook dat de meeste slachtoffers en incidenten gemeld werden juist in die gemeenten waar een verbod gold.
Hoewel ik het meestal eens ben met meningen in Opiniez, ben ik het hiermee niet eens. Overigens, ook vanuit de politie wordt gepleit voor een totaal vuurwerkverbod. Juist omreden dat het dan veel beter gehandhaafd kan worden, omdat dan ook de legale verkoop verboden wordt, en verkopers aangepakt kunnen worden. Dat die handhaving vervolgens uiterst moeilijk zal zijn, is overduidelijk, maar is probleem 2. En denken dat dan meteen de ellende uit de wereld is, is naief, maar het is wel de eerste, en noodzakelijke stap.
Prima reactie.
Het echte probleem is de onopgevoedheid van de Nederlanders en iedere andere die hier verblijft.
Nederlandse beleidsvoerders/bestuurders zijn meesters in verzinnen van halfslachtige oplossingen voor problemen die dus als oplossing niet werken en nee het onderliggende probleem juist vergroten.
Daarbij worden de problemen al gebaggatatiseerdi teneinde niemand op de tenen te trappen.
Ga zo door en de rekening voor al die incompetentie komt vanzelf op ons bordje maar dan is het te laat.
Halfslachtig is nog te veel eer. Helaas kan in NL door ons politieke systeem, niet 1 partij de dingen doen die zij nodig acht. Er moet altijd een coalitie gevormd worden, en hoe frustrerend en halfslachtig dat kan uitpakken heeft het verleden, maar juist ook de huidige coalitie nog maar eens duidelijk gemaakt. Altijd moet er zoveel water bij de wijn dat de smaak verdwijnt.
Ze zijn dus geen meesters in het verzinnen van halfslachtige oplossingen, maar elke oplossing wordt dusdanig tot verdunning gemanipuleerd tot er niets van de oorsprong over is. En louter om politieke redenen.
Vuurwerkvandalisme.
Doet denken aan een voorval op een van de waddeneilanden, vele jaren terug.
Midden in de zomer trokken een aantal reportageteams van een omroep, helaas vergeten welke, het land in om aan te tonen hoever ‘onze jeugd’ heen was m.b.t. vandalisme.
Een van deze ploegen kon op het betreffende waddeneiland niets ontdekken wat geschikt was om uit te zenden. De hele reis voor niets!
Derhalve werd een fiets gehuurd bij een plaatselijke fietsverhuurbedrijf en een groep jongeren werd verzocht om tegen betaling van een flink aantal kratjes bier deze fiets in elkaar te trappen onder het toeziend oog van de camera.
De vergissing was dat eilanders nieuwsgierig zijn wat camerateams zoal uitspoken op hun eiland, dus die waren getuige van dit ‘vandalisme’.
Zoals begrijpelijk, de opname heeft de uitzending nooit gehaald, de cameraploeg was met de eerstvolgende boot vrijwillig naar de wal terug.
Zou het nog steeds zo gaan, maar nu met vuurwerk? Voor de kijkcijfers.
Dat zal zeker hier en daar gebeuren. Genoeg actie- en lobbygroepen die er voordeel in zien. Net zoals sommige NGO’s met hun gescripte en geënsceneerde filmpjes. Of Hamas met hun geknipte en geplakte propagandafilmpjes.
Zoals mijn nom de plume al aangeeft: niets is wat het lijkt. Daarom kan het geen kwaad een gezonde dosis wantrouwen te kweken.
Want waar in uw voorbeeld er geen uitzending kwam, een heleboel halen het nieuws wel.
Er zijn burgemeesters (geweest) die het vuurwerkverbod uitsluitend in zeer kwetsbare omgevingen instellen: Dierenopvang, Rieten daken, monumenten.
Met het argument, “een vuurwerkverbod voor de hele gemeente is niet te handhaven, voor een paar kwetsbare locaties wel”. Door personeelsgebrek!
En het heeft gewerkt.
Optie: Illegaal vuurwerk onder de wapenwet.
Het zal dweilen met de kraan open blijven als je de grenzen niet dicht, zoals vóór de EU. Het kan blijkbaar niet anders.
En die criminelen vervolgen en opsluiten die met vuurwerk stunten:
https://x.com/MattijsGlas/status/1874431831329866222
Inderdaad, voor minimaal een jaar, daarna het land uitzetten, als dat kan.
Deze idioten opsluiten op een gesloten afdeling van een psychiatrisch ziekenhuis:
https://x.com/vanRukhoven/status/1874367889857536413
Uitsteken idee. Graag zou ik nog verder willen gaan. Vuurwerk alleen op pleinen en grote openbare ruimten. Wie zwaar vuurwerk afsteekt, gaat een jaar zakkies plakken. Wie buiten de toegestane ruimtes vuurwerk afsteekt, mag nog wat langer nuttig zijn voor de maatschappij.
Daarbij zouden gemeentes er goed aan doen zelf een mooi vuurwerk aan te bieden aan de bevolking.
Dercksen heeft volkomen gelijk. Jaren geleden begon het al met het terroriseren van bv verkeersbegeleiders. Toen de brandweer en politie.
Dercksen’s voorstel sowieso 1 jaar gevangenisstraf had 10 jaar gelden al moeten worden ingevoerd maar de Rutte/D66/cda/cu combinatie vond het belangrijker om in Nederland de energieprijzen wat meer op gelijke hoogte te krijgen met de rest van Europa opdat we niet uit de pas zouden lopen met als resultaat dat we uit de pas lopen maar wel als beste jongetje van de Jette,Rutte,Kaag,cda,cu,PvdA klas.
Mijn voorstel haakt in op die van Dercksen en is als volgt: arrestatie eerst hè en dan via politierechter uit niet D66 huize verdict voorarrest.Dat betekent sowieso 1 jaar gevangenisstraf. Dan komt de rechtzaak,als de dames en heren van Justitie en de rechterlijke macht er de tijd voor vrij kunnen maken. Als tijdens de zaak blijkt dat verbalisant schuldig is dan of extra gevangenisstraf maar sowieso 1 jaar plus wat de rechter extra oplegt. Mocht blijken dat er verzachtende omstandigheden zijn dan blijft whatever happens de straf minimaal 6 maanden. Er is geen enkele lafbek in de 2 kamer die zo’n voorstel zal doen want incompetentie spat er aan alle kanten vanaf.
We krijgen en hebben een overheid die we verdienen! Resultaat van een democratisch proces.
“Landelijk vuurwerkverbod slaat nergens op”
“Echte probleem is geweld tegen hulpverleners”
FG en laten die twee nu juist ALLES met elkaar te maken hebben.
Kortom landelijk verbod invoeren, handhaven en straffen.
Omdat het praktisch onmogelijk is om legaal en illegaal vuurwerk te scheiden dan wel er op te kunnen controleren en handhaven (mankracht) moet er een algemeen vuurwerkverbod komen. Dit dan helaas veroorzaakt door het tuig dat een feest altijd wil verpesten. Daarbij uit legaal vuurwerk is gemakkelijk vuurwerk te maken dat nu als illegaal wordt geduid.
Overigens dit is een zeer slechte column met drie sterren voor de moeite.
Beste Frans, lees het artikel nog eens langzaam en zorgvuldig. Het “vuurwerk” waar het over gaat is illegaal en al lang verboden daar gaat een landelijk verbod geen verschil in maken, mede gezien het enorme aantal “aanslagen” door het hele jaar heen. Alles staat en valt met handhaven en straffen en beide gebeurt nagenoeg nauwelijks.
Als de overheid de orde niet meer kan handhaven, zal defensie er aan te pas moeten komen. Met breed mandaat. Maar ook de ‘zachte heelmeester aanpak’ van politie zal moeten worden herzien. De agenten in de frontlinie’s hebben eveneens nood aan een breder mandaat. Hun handboeien zijn er nu voornamelijk om met de eigen handen op de rug gebonden te moeten toekijken hoe zij als schietschijf worden gebruikt.
“lees het artikel nog eens langzaam en zorgvuldig”
FG tikkeltje badinerend en het is niet mijn lezen en begrijpen van de tegenstrijdigheden tussen kop en inhoud van dit artikel waar het het aan schort.
Het probleem is mijn harde conclusie die velen blijkbaar vervelend vinden. Nu jammer dan.
Tot 28 of 29 december is alle vuurwerkverkoop sowieso verboden; afsteken is geheel verboden tot 22 uur of zo oudejaarsnacht. De door u gewenste situatie is er dus al iig tot 29 december.
Desondanks hoor ik hier in 040 heel december iedere nacht wel een paar enorme ontploffingen (cobra’s?), maar itt andere jaren nauwelijks of niet gewoon vuurwerk. Dat zou volgens u goed te handhaven moeten zijn, echter, ik hoor nooit sirenes op die knallen afgaan noch lees ik ’s anderendaags iets over aanhoudingen.
Volgens mij is de kracht van handhaving evenredig met het product pakkans maal strafmaat. Zo’n snotneus die daar in 030-Gaza op zijn dooie akkertje een cake leegschiet (op wie?) dient gelijkgesteld te worden met een vuurwapengebruiker en na één waarschuwing desnoods met scherp uitgeschakeld te worden.
Beste meneer Galjee,
Vuurwerk en geweld tegen hulpverleners in het bijzonder, maar ook tegen de bevolking in het algemeen zijn geen communicerende vaten.
Dat geweld is er altijd en steeds heftiger.
Een vuurwerkverbod (al zou ik dat persoonlijk wel fijn vinden) gaat dat niet oplossen.
Het lijkt er sterk op dat er te veel anarchistische elementen in NL zijn die de veiligheid van de bevolking in zijn geheel bedreigen.
Daarvoor hebben we defensie. Laat militairen, met breed mandaat, helpen om NL wat veiliger te maken. En stop met van handhavers, of dat nu de politie, Boa’s, brandweer is, onmachtige toekijkers en/of slachtoffers te maken. Hard er in, dat doen de anarchisten tenslotte ook.
“Maar het oproepen tot een vuurwerkverbod heeft voor bijvoorbeeld links als bijvangst dat de bevolking steeds verder wordt losgeweekt van haar cultuur, gebruiken en geschiedenis. De laatste restjes cohesie in de samenleving moeten worden verwijderd.”
FG Tjee wat theatraal en wat een onzin om hier links bij te halen. Die mooie cultuur is geworden een avondje (nu ook wel langer) de beest uithangen met vuurwerk als wapen. Dit soort ontsporingen van cultuur mag van mij worden aangepakt en lukt dat niet als al jaren blijkt moet er gewoon een eind aan worden gemaakt. Dit heeft even NIETS met links te maken.
Misschien ietwat theatraal, maar toch…
Wat ooit een (toen ook al niet geheel ongevaarlijke) traditie was is, zoals zoveel NL’se tradities en gebruiken, gekaapt door anarchistische elementen.
En omdat links toejuicht dat elk gebruik, en elke traditie van autochtoon NL in het vergeetboek komt, en zij bovendien elk geïmporteerd gebruik en cultuuruiting bevorderen, is de link naar mijn mening helemaal niet zo vergezocht.