U moet zwijgen, blind volgen en ondergaan
Kritiek op coronabeleid is niet gewenst

Titelfoto: Worldwide Demonstration – March 2021 Amsterdam door Karen Eliot, gepubliceerd onder CC BY-SA 2.0.
Twitter was zondag in de ban van het agressieve gedrag van kerkgangers tegenover journalisten. Er was weinig begrip voor een uitbarsting van mensen die al een jaar lang ‘opgehokt’ zitten en inmiddels onder hoogspanning staan. De officiële boodschap is: zwijgen en netjes de regels volgen – hoe onredelijk ze ook zijn – ook al doen de boven ons gestelden dat zelf niet. Ines van Bokhoven over het gebrek aan empathie bij politici.
En ja hoor, het was weer eens een tweet die me in de pen heeft doen klimmen deze week:
1. Ontoelaatbaar gedrag in Urk en Krimpen, je blijft met je handen van anderen af.
2. Laat journalisten hun werk doen.
3. De coronaregels zijn er voor ons allemaal, dus stop met fysieke kerkdiensten. https://t.co/c0HfZKyZAC— Lilianne Ploumen (@PloumenLilianne) March 28, 2021
Vooropgesteld: ik ga niet goedpraten wat er tussen kerkgangers en journalisten gebeurde. Mijn afschuw van geweld zorgt ervoor dat ik maar moeilijk naar dergelijke beelden kan kijken, dus ik vermijd dit soort ellende graag. Waar het me ook dit keer weer om gaat is wat deze politica er hier eventjes uitgooit op Twitter, want eigenlijk ben ik het best wel met haar eens. Tot op zekere hoogte. Het gaat namelijk niet om wat ze zegt, maar om wat ze niet zegt.
Ontoelaatbaar gedrag
Haar eerste punt is: ontoelaatbaar gedrag. Nou, daarover zijn we het eens. Geweld is vrijwel nooit de oplossing voor problemen tussen mensen die in staat zouden moeten zijn tot normale, intelligente communicatie. En dat waren deze mensen. Verder moet je journalisten inderdaad hun werk laten doen. Zij hebben part noch deel aan wat er gebeurt en doen enkel verslag. Dat moeten ze in vrijheid en veiligheid kunnen doen. En haar derde punt, dat coronaregels voor ons allemaal gelden, valt ook niet te ontkennen.
En toch schoot die tweet bij mij in het verkeerde keelgat. En dat nog niet eens vanwege het feit dat we geregeld allerlei politici allerlei coronaregels zien overschrijden en er met gemak mee zien wegkomen, zoals een breed lachende De Jonge in een supermarkt – zonder mondkapje. Of Jetten in een sportschool – zonder mondkapje. Enfin, de lijst is beschamend en wordt steeds langer.
Zin in kwartetten.
Mag ik uit de categorie "Politicus die schijt heeft aan de #coronaregels" Hugo de Jonge zonder mondkapje in een winkel? pic.twitter.com/CVTp23F3wr
— Frummel (@_Frummel_) February 21, 2021
Empathie
Nee, wat me hieraan dwarszit is het gebrek aan empathie. Het stoort me mateloos, de ongevoeligheid van ons bestuur ten opzichte van normaal, menselijk gedrag. Het onbegrip dat men heeft, de korte lontjes, het harde ingrijpen, de twee of nog veel meer maten. Maar vooral: het blijkbaar niet willen begrijpen dat een jaar lang ‘opgehokt’ zitten, amper je leven kunnen leiden zoals je dat gewend bent, je financiën en bedrijf kapot zien gaan, je kinderen depressief zien worden, en compleet geen uitzicht hebben op iets positiefs, wát dan ook, mensen sloopt. Echt helemaal sloopt. De spanningen in ons land zijn gigantisch, en Ploumen denkt zo’n uitbarstinkje af te kunnen doen met een beroep op fatsoen en respect voor regels.
Nergens in de tweet van Ploumen is iets van begrip te bespeuren voor een land dat nu al een jaar in vrij stevige spanning en onzekerheid verkeert. Of een beetje inzicht in menselijke emoties en psychologie, twee zaken die ons nu eenmaal niet altijd even gebalanceerd maken en houden. Geen bewustzijn van wat een crisis met mensen doet, bij deze bestuurder. Nee: regeltjes moeten we naleven, en daarmee basta. Het bewijst voor de zoveelste keer feilloos wat velen al heel lang weten: politiek is een volledig in zichzelf gekeerd systeem, dat voornamelijk de eigen deelnemers dient.
Minachting
Maar wat onze huidige ‘kliek’, zoals Omtzigt ze noemde, de laatste tijden weet klaar te spelen getuigt van een ongekende minachting voor het volk, voor het land, en zelfs voor de Grondwet. Ploumen heeft tijdens het schrijven van haar tweet werkelijk geen moment gedacht aan de mensen in dit land, échte mensen dus, die de regels maar moeten zien na te leven –hoe onredelijk ze ook zijn, hoe oneindig lang ze ook duren, en hoeveel er ook bijkomen. Want mensen zijn geen cijfers, geen apparaten, geen schapen. Dat hoop je tenminste. Mensen als Ploumen schijnen erop te rekenen, op die schaapachtigheid. Zien mensen blijkbaar werkelijk als enkel cijfers op hun A-4tjes.
Ondertussen lopen de gemoederen steeds hoger op, en niet meer dan begrijpelijk: onze zelfbeschikking is weg. Dat wil nog niet echt tot de meeste mensen doordringen, maar we hebben zo onderhand vrijwel niets meer in ons leven over waar we zelf over kunnen of mogen beslissen. En het is zoetjesaan niet de vraag wanneer dat eindelijk eens ophoudt, maar of het nog ooit ophoudt. En wat de toekomst gaat brengen.
De macht is doof
Ploumen schijnt niet te snappen hoe menselijke emoties werken, en zij is niet de enige in de grote groep mensen die in Den Haag vecht om een stukje van de macht – macht over ons, dus, en ons leven. Ze zoeken macht over mensen waar ze geen biet van snappen, waar ze zich niet in kunnen verplaatsen, die blijkbaar ver van hun bed af leven. Zo ver, dat ze zich niet voor kunnen stellen dat mensen letterlijk kapot kunnen gaan door de besluiten die zij nemen en de manier waarop zij met hun taken omgaan.
En het ergste: ze willen nog geen moment naar die mensen luisteren. Echt luisteren.
Burgers hebben het recht om juist en volledig geïnformeerd te worden door hun minister van volksgezondheid. Dat doet Hugo de Jonge nu niet, vindt Colin van der Heiden klinisch psycholoog en bijzonder hoogleraar Geestelijke Gezondheidszorg. #opinie https://t.co/gNIPmihQ3E
— Trouw (@trouw) March 24, 2021
Felheid
Want de felheid waarmee ook een fiks deel van onze politici zich destijds achter het ‘How dare you?’ van Greta Thunberg schaarde, en de toekomst van onze jeugd schaamteloos inzette om ons een klimaatakkoord door de strot de douwen dat belachelijk in z’n onhaalbaarheid was, is weg. Op het moment dat de toekomst van onze jeugd werkelijk, tastbaar, in gevaar komt door idiote coronaregels. Niemand hoor je meer over onze jonge generatie, en wat voor toekomst zij nog hebben om naar uit te kijken. Niemand wil meer voor ze vechten.
Ondertussen hadden we afgelopen week wel weer een schitterend optreden van de immer arrogante Grapperhaus, u weet wel, de man die u bij voorbaat al een aso vond voor dingen die u uiteindelijk niet deed, maar hij zelf wel. Geheel in de lijn van onze heersende, zichzelf bedienende elite las deze minister een journalist de les over ‘barmhartigheid’. Het was zo gênant dat ik het bijna niet kon uitkijken, dat kleine stukje interview:
Barmhartig
Knoopt u het in de oren? U moet barmhartig zijn. U moet helemaal geen lastige vragen stellen, of kritiek hebben, of sowieso iets anders denken, vinden of willen dan de boven ons gestelden. U dient netjes te volgen, de regels na te leven, er niets bij te voelen, er niets van te vinden. Maar heb geen kritiek: deze ‘prinsessen op de erwt’ zijn namelijk uitermate delicaat en een kritisch woord is een genadeloze klap voor de dames en heren politici. Dus u moet barmhartig zijn. Het is het nieuwe normaal: over u denderen ze heen met een waterkanon, maar zij mogen werkelijk niets op hun pad vinden dat ook maar een tikje onaangenaam is. U dient te zwijgen en te ondergaan.
U moet zwijgen
De rampberichten over de vaccins nemen alleen maar toe, maar u moet zwijgen. Steeds meer artsen in binnen- en buitenland protesteren tegen het idiote beleid, maar u moet zwijgen. De burgemeester van Amsterdam heeft besloten dat demonstratierecht iets is waar zij arbitrair over mag beslissen, en laat zich niet leiden door de grondrechten die demonstranten hebben, maar door haar eigen politieke voorkeuren.
Dit land raakt verslaafd aan de inperking van vrijheid. Het gaat hier niet om gewelddadige hooligans he! Maar om vreedzame demonstranten. https://t.co/JQGU4rQOtl
— Marianne Zwagerman (@mariannezw) March 28, 2021
Het geweld is fascistoïde van aard, terwijl andere demonstraties ongemoeid worden gelaten – maar u moet zwijgen. Uw bedrijf gaat failliet, maar u moet toch echt zwijgen. Kamerleden, die hun werk doen en deze sentimenten mee willen laten tellen in de beleidsvorming om gehoord te worden door ons bestuur, worden afgesnauwd en tot zwijgen gebracht door ministers die zelf de grootste kolder uitslaan. De waanzin van ‘u wordt niet ziek van het vaccineren, maar ná het vaccineren’ is voor de gemiddelde mens toch niet moeilijk door te prikken. Maar u dient te zwijgen, en te blijven zwijgen, terwijl al deze waanzin uw leven verruïneert.
Achterdochtig
Nu moeten we zwijgen terwijl men op het punt staat een groot deel van de bevolking buiten de eigen samenleving te sluiten. Want het wordt steeds beter zichtbaar aan die denkbeeldige horizon waar Rutte het over had: het vaccinatiepaspoort. Het komt, en het zal ons allemaal voor de volgende, ongevraagde maar zeer beslissende keuze stellen: laat ik me inenten?
Ik weet wat mijn keuze is: nooit. Ik ben niet bang voor corona, mijn lijf is best gezond en het heeft al vaker stevige griepvirussen verslagen. Maar dat vaccin? Alleen al de manische wijze waarop men ons probeert te pushen die prik te laten zetten, en de krampachtige manier waarop er niet mag worden gesproken over de bijwerkingen en nare verhalen, maakt mij meer dan een beetje achterdochtig.
Dus nee, voorlopig in elk geval niet. Niet voordat zo’n vaccin z’n normale testtraject heeft kunnen doorlopen, en dat duurt doorgaans behoorlijk wat jaren. Ik hou dus nu rekening met het feit dat ik buitengesloten ga worden. Niks meer mag, en wellicht zelfs geen gezondheidszorg meer zal ontvangen. Het zijn zaken om diep over na te denken met z’n allen. Is dit echt de wereld die we willen?
Hoe bizar is het dat de meeste mensen door 2020 hebben geleefd en tot de conclusie zijn gekomen –
“De overheid is erg met mij begaan. Laat ik ze nog meer controle over mijn leven geven.” pic.twitter.com/qxlDEe50zC
— @RomeoFoxtrot🇺🇸🇳🇱 (@rmf79nl) March 28, 2021
Spanning
En zo loopt de spanning alleen maar verder op, dag na dag na dag. Zo’n handgemeen als we bij de kerkgangers zagen? De kans is groot dat we dat nog veel meer gaan zien. Want er is geen oog, geen begrip, voor de menselijke gevolgen van deze crisis en de rampzalige aanpak waar we onder zuchten. Onze politici zijn, meteen na de verkiezingen, alweer bezig met het eigen straatje schoonvegen na de ‘functie elders’-blamage van vorige week. Er is niets veranderd: deze week gaan we zien hoe men elkaar in de rug gaat trachten te steken, om volgende week de formatie te hervatten alsof er niets is gebeurd. En u?
U moet zwijgen.
Blind volgen
De barmhartigheid die u niet krijgt, nog geen moment in deze crisis, moet u met emmerladingen aan ons harteloze, egoïstische bestuur geven. U moet ze op handen dragen en juichen bij alles wat ze doen. Ze willen niet naar u luisteren, maar u moet ze blind volgen. Respect hebben ze niet voor u, maar men eist zowat aanbidding van ons. En als het even kan, als wij nou even meewerken, hoeven ze niets uit te leggen. Nooit.
Zolang u maar zwijgt, komt dat helemaal goed.
Over de auteur

Recent gepubliceerd
Politiek Nederland23 september 2023De koning werd uitgefloten op Prinsjesdag. Wat zegt dat?
Klimaat en Milieu10 september 2023Wonen in een hel vanwege Windpark N33
Diversiteit5 september 2023De ontbrekende meerwaarde van voorlezende drag queens
Cultuur30 augustus 2023Disney haalt Sneeuwwitje door de activistische Woke-molen
Verder begin ik ook steeds meer moeite te krijgen met de “heilige” status van de journalistiek als hoeders van onze democratie. Wellicht was dat ooit zo, maar tegenwoordig is de realiteit een compleet andere.
De journalistiek is verworden tot een kritiekloze propagandamachine die zichzelf ten dienste heeft gesteld van onze corrupte overheid.
Waarom bezoeken die journalisten op zondagochtend die kerken? Alleen maar om hier uitgebreid over te rapporteren met uitgebreide fotoreportages en al.. Zodat er vervolgens landelijk via de overheid en de publieke opinie druk op deze mensen en gemeenschappen uitgeoefend kan worden! Dat is de enige reden; om ze terug in het gareel te duwen.
En nogmaals, ik geef deze kerkgangers helemaal gelijk dat ze een grens stellen. En dat gaat dan via geweld; hebben ze nog een andere mogelijkheid, als je op zondagochtend respectloos en ongevraagd camera’s en microfoons in je gezicht geduwd krijgt?
Ik geef ze helemaal gelijk en ik ben hartstikke trots op ze.
Ik vraag me af waarom deze media-muskieten niet op vrijdag naar de moskee gaan om verslag te doen van de toestroom van mensen. Of op zaterdag bij de synagoge. Ik weet zeker dat ze daar ook klappen zouden krijgen als ze zich gedragen zoals bij de kerken.
De media eist onaantastbaarheid die ze absoluut niet verdient met haar gekleurde handelen.
Ze gingen niet op vrijdag naar de moskee omdat sinds 13 maart de moskeeën officieel gesloten zijn. Meeste kerken overigens ook.
De kerkgangers in Urk en Krimpen aan de IJssel waren uitzonderingen en vormden dus een dankbaar mikpunt voor de media.
Kerk en religie hebben het imago van conservatisme en is dus ideaal voor provocerende verslaggeving. Helaas zijn enkele kerkgangers daar met open ogen ingestapt.
Denkt u werkelijk dat alle moskeeën en synagogen gesloten zijn?
Wat u zegt over deze ideale kans om het conservatisme in een kwaad daglicht te stellen, daar ben ik het geheel mee eens. Ook dat is een gekleurdheid waarvan de media zichzelf bedient.
Ik denk daar niets over, want ik weet niet in hoeverre de moskeeën gesloten zijn.
Ik weet wel dat de kerkgangers in Urk en Krimpen de keuze hadden om de journalisten te negeren en zonder commentaar de kerk in te gaan. Zij weten net zo goed als wij dat journalisten hun kerk opzoeken om te provoceren. De kerkgangers die slaags raakten met de journalisten hebben de situatie onnodig moeilijk gemaakt. Vooral voor zichzelf.
Ik denk dat je je een beetje vergist over dat ‘onnodig moeilijk’ maken ‘vooral voor zichzelf’. ‘De situatie’ wás nl. al bepaald geen pretje, dankzij de ‘neutrale’ houding van die laagste aller beroepsbeoefenaars, het journaille. En degenen die het hen ‘moeilijk’ maakten, waren júist die ‘reporters’ (met daaráchter natuurlijk de reacties, laten we die niet vergeten…)
Dat hebben kerkgangers een tijdlang in stilte ondergaan. Maar de kruik…
https://mobile.twitter.com/JolynvdGarde/status/1376189899334942722
storende typefout mijnerzijds: redacties uiteraard, niet reacties.
Het probleem is dat iedere sensatiezoeker met een camera en microfoon zich journalist noemt en daarmee aanspraak maakt op een vorm van onschendbaarheid. Eerst mensen tergen en je daarna verschuilen achter je toegeëigende onschendbaarheid is geen journalistiek.
Als je bijvoorbeeld een bijenvolk treitert, kun je ook gewond raken. Zwaaien met een perskaart en de bijen afschilderen als de slechterik is geen rechtvaardiging voor wat je de bijen hebt aangedaan. Je hebt het aan jezelf te danken.
De kerkgangers hadden anders kunnen handelen, het zijn immers geen bijen. Maar de zogenaamde journalisten hadden beter moeten weten.
Ja helemaal eens. De intenties van deze journalisten kloppen niet; het gaat hen niet om objectieve verslaggeving en waarheidsvinding (ging het ze daar maar om, dan waren onze democratie en onze overheid waarschijnlijk niet in zo’n slechte conditie), maar zij zijn wapens geworden in de handen van onze corrupte overheid. Wapens om de bevolking terug in het gareel te dwingen.
En het is natuurlijk wat geen enkel beschaafd mens wil, maar als overheid en burger er uiteindelijk niet meer via de rede met elkaar uitkomen en een overheid totalitaire en dictatoriale trekken begint te vertonen, dan resteert helaas alleen nog geweld.
En hoezeer we dat allemaal ook afkeuren, dat is wat de geschiedenis ons leert.
“De intenties van deze journalisten kloppen niet; het gaat hen niet om objectieve verslaggeving en waarheidsvinding”
Natuurlijk kloppen die niet, maar dat wisten we ook een week geleden en ook tien jaar geleden al. We wisten dus op zondagochtend om 7 uur al wat er zou gaan gebeuren. Dit is gewoon de realiteit en het is beter om je voor te bereiden op de realiteit, dan om te verwachten dat journalisten zich met waarheidsvinding gaan bezighouden, want dat zal nooit gebeuren.
Ik geloof dat niet dat deze beroepsgroep 10 jaar geleden al net zo diep was gezonken als nu.
Maar als deze trend van geweld richting journalisten zich doorzet, dan kunnen deze journalisten zich beter voorbereiden op de realiteit. De realiteit dat als je mensen te veel dwars gaat zitten, je gewoon een harde klap op je kop je krijgt.
Ik begrijp uw standpunt niet zo goed, waarin u alle verantwoordelijkheid bij de slachtoffers van deze treiteraars legt.. u draait de zaken een beetje om wat mij betreft.
@p. en De Dertiende:
Ja dat is natuurlijk allemaal waar, maar dat is een menselijke mening en de wet en de handhavers hebben daar niet zo veel voeling mee. Zoals Ines schrijft, het is zinloos om empathie van deze mensen te verwachten met de kerkgangers.
Als je een microfoon van Powned bij een kerk ziet, weet je precies wat je kunt verwachten. Dus het is echt het verstandigst om gewoon door te lopen en niet te reageren. Nu is er geweld gepleegd in de openbare ruimte en is het een kwestie van openbare orde geworden en mag de politiek zich ermee bemoeien. Zo speelt de journalistiek de politiek in de kaart. Dat doen ze wel vaker en dat hadden de kerkgangers toch echt al dagen van te voren kunnen weten.
“Dus het is echt het verstandigst om gewoon door te lopen en niet te reageren”.
Ik denk dat dat niet het verstandigst is; als u deze redenering doortrekt dan is het ook het verstandigst dat alle demonstranten tegen de Corona maatregelen gewoon thuis blijven. En dat we ons allemaal maar zonder kritiek, weerwoord of verzet voegen naar een steeds totalitairder en dictatorialer wordende overheid, rechters en media.
Ik ben blij dat er mensen zijn die zich verzetten, op welke wijze dan ook. Dat is uiteindelijk de enige manier om hier ooit een keer uit te komen,
Juist door mensen die het allemaal maar slikken en zogenaamd “het verstandigst zijn”, zijn we in de huidige situatie terecht gekomen. En deze mentaliteit maakt het alleen maar erger!
Verder geeft u aan dat aangezien er geweld gepleegd is, de politiek zich ermee mag bemoeien.
Volgens mij is het zo dat de politiek zich al overal mee bemoeit, daar hebben ze geen gewelddadig incident voor nodig.
Zeker waar het dissonanten tav overheidsbeleid betreft.
In het verlengde hiervan begin ik ook een beetje het respect voor de Nederlandse horeca-ondernemers te verliezen. Ze laten zich als beroepsgroep helemaal cancellen en zijn de sluitpost van het overheidsbeleid. De besmettingen die plaatsvinden in de horeca zijn te verwaarlozen en zij moeten alleen maar gesloten blijven omdat we allemaal moeten “voelen” hoe erg het allemaal wel niet is..
Waarom gaan zij niet gewoon en masse open? Wat hebben ze nog te verliezen? Waarom laten ze zich stapje voor stapje het faillissement in drijven?
Of je nu een individu bent of tot een bepaalde groep behoort; op het moment dat je niet voor jezelf opkomt zal dat er uiteindelijk toe leiden dat je belangen met de voeten worden getreden. Dat is een natuurwet.
Wanneer ze het lef en de saamhorigheid zouden vinden om en masse open te gaan, zal blijken dat onze overheid met lege handen staat; wat gaat ze hier in hemelsnaam aan doen? Boetes uitdelen? Het leger er op af sturen?
Ik wil het ze zien doen; ik voorspel dat dat allemaal niet gebeurt en dat de overheid bakzeil zal halen.
Uiteindelijk zijn wij met velen en zij maar met weinigen.
En voor wat de horecasector betreft; wat hebben jullie nog te verliezen?
“Als je een microfoon van Powned bij een kerk ziet, weet je precies wat je kunt verwachten. Dus het is echt het verstandigst om gewoon door te lopen en niet te reageren.”
Toch is de vraag wat zwaarder weegt, vrijheid van pers, of vrijheid van vergadering (ons allen wel bekend). De waarheid schuilt in de nuances, zoals zo vaak. Ik kies voor de vrijheid, zowel voor de pers als voor de vergaderaars. De vergaderaars mogen rekening houden met de pers, maar de pers mag ook niet raar opkijken als ze een reactie krijgen van de vergaderaars. Een camera maakt niet alleen machtig, ook verantwoordelijk.
De politiek hierbij betrekken is een overtrekking. Er zijn ook politieke partijen die de kant van de kerkgangers zouden verkiezen, zonder het geweld goed te keuren.
Daar ben ik het niet mee eens. Het is niet zinloos. U mist precies het punt. Namelijk dat er altijd, ik herhaal, altijd uitelndelijk een einde komt aan geduld. Dat is het moment waarop er opgetreden moet worden, omdat je anders je zelfrespect, je leven, je bezit, je waardigheid, je vrijheid, of vul maar in verliest.
Dat is het moment van ’tot hier toe en niet verder’. Het is die grens, die de moderne mens niet meer durft te trekken, en ook steeds minder nog mág trekken. Niet van de overheid, niet van de kerk (ja de kerk is ook volledig geweldloos, in tegenstelling tot Jezus zelf) en in heel veel gevallen ook niet van zichzelf.
Het is het moment waarop het verzet, de strijd, belangrijker wordt dan een pijnloos leven in vrede en ogenschijnlijke harmonie.
We zien deze aarzeling momenteel als een rilling door de maatschappij trekken… steeds meer mensen denken: gaan we dit nog over onze kant laten gaan? Steeds meer mensen zeggen het hardop, schrijven het op social media, of gaan op het Museumplein staan. Op de plek waar klappen zullen gaan vallen.
Het zijn die mensen die dat punt gepasseerd zijn, of toch bijna. Net als die kerkgangers. Die hebben het zichzelf niet moeilijker gemaakt, nee, ze zijn zichzelf trouw gebleven en hebben zich verzet tegen de verstoring van hun kerkgang. Omdat de overheid dat niet meer doet. Zij zijn opgestaan.
En die klappen, die waren dik verdiend. Daar was niks mis mee. Wie niet horen wil, moet maar voelen.
Die kerkgangers hebben alle keren dat ze NIET gereageerd hebben, zich gerealiseerd dat wél iets doen gevolgen zou hebben. En dus deden ze het niet. Totdat… de maat vol was. En toen deden ze het wel – in het besef wat er uit voort zou komen.
“Die hebben het zichzelf niet moeilijker gemaakt, nee, die zijn zichzelf trouw gebleven..”
Mooi omschreven, en zo is het..
De meeste mensen vinden het prima omdat ze zo bang zijn voor covid. Alleen daar heeft Rutte zijn overwinning aan te danken . Het gros is nog steeds panisch en was doodsbang dat Baudet voldoende stemmen zou krijgen om de lockdown op te heffen. Dus dan nog maar een keer Rutte. Hij hoefde er niet eens campagne voor te voeren. Dat alles en iedereen (behalve de WEF adepten) er aan kapot gaan, De jeugd met een giga schuld wordt opgezadeld dat zien die mensen in hun blinde paniek niet. En de politiek en msm blijven de angst maar aanwakkeren. Is ie tanende dan wordt er wel weer een nieuwe, en nog veeeeeel gevaarlijker variant uit de kast getrokken. En ondertussen verdwijnt al het overige nieuws naar de achtergrond en kunnen er allerlei onzalige (eu)wetten en (eu)regels worden doorgedrukt. De grote vraag blijft, hoe stoppen we dit?
Tja hoe stoppen we dit? Het is niet te stoppen, deze gifbeker zal geheel leeggedronken dienen te worden. De Nederlandse bevolking heeft Rutte zijn beleid met overweldigende cijfers goedgekeurd en gelegitimeerd.
Dus de gemiddelde Nederlander is vastbesloten dat de afbraak van onze democratie door moet gaan, en dat is dan ook wat er zal gebeuren.
Wanneer zal deze waanzin eens stoppen? Als het allemaal nog heel veel, maar dan ook echt heel veel erger wordt.
Als Henk op woensdag gehaktdag op zijn bord naast de aardappeltjes en de andijvie geen balletje gehakt meer aantreft..
Dan zal ie wellicht te bewegen zijn om een andere koers in te slaan.
En dit voorbeeld klinkt natuurlijk extreem, maar dat is het niet, dit moment is dichterbij dan we denken.
We zullen m.i. gaan zien dat de waanzin steeds sneller gaat accelereren; dat zijn natuurwetten en dat zal nu niet anders zijn.
Het enige die ten aanzien van deze voorspelling nog roet in het eten kan gooien, is dat over 4 jaar, bij de volgende verkiezingen onze soevereiniteit inmiddels is zo uitgehold, dat we helemaal niets meer over is om over te stemmen..
Ik laat mij niet vaccineren om Rutte te steunen maar om Rutte te overleven. Veel leuker!
De kans dat u een niet-geinhecteerde Rutte als geinjecteerde overleeft, is minimaal.
Ik bedoel de regering Rutte. Ik heb al zoveel regeringen overleeft.
Heb mijn vaccinatie geweigerd, werd mij aangeboden, omdat ik tot de risicogroep behoor. Ben nooit ziek en heb een uitstekend immuun systeem, dat ik in stand houd met een gezonde levensstijl.
Vaccinatie is niet verplicht het is uw goed recht. Mocht u toch covid krijgen wordt u net zo geholpen als ik. Vaccinatie zal vermoedelijk het werk van de artsen makkelijker maken en voor de patiënt draaglijker.
Verplaats je in de wereld van de gezondheidszorg hoe moeilijk het die mensen hebben. Alles wat hun werk kan verlichten is welkom.
Natuurlijk is het goed om rekening met elkaar te houden, maar we moeten de zaken niet omdraaien.
De gezondheidszorg is er voor ons niet andersom!
Wij betalen met z’n allen een lieve duit aan deze sector en wij mogen dus van hen verwachten dat ze er zijn wanneer we ze nodig hebben.
Zonder patiënten geen gezondheidszorg maar die hoeft zich daar geen zorgen over maken. Wij in de gedaante van een patiënt wel. En ik heb liever niet bij mijn bed een overspannen arts/verpleegkundige die op laatste krachten mij behandeld. Wij betalen veel geld aan verzekeringen maar die verpleegkundigen aan onze bedden zijn mensen zoals u en ik en zeker niet overbetaald. En zij hebben ook direct met overlijdens te maken wat nog extra krachten vergt ook als is het de zoveelste. En zij zijn er met te weinig. U als werknemer zou dat ook niet willen dat men van u meer eist dan u kunt leveren.
Zou u voor een applaus ook meer leveren?
Vanuit menselijk oogpunt heeft u natuurlijk een punt, maar wie zijn er verantwoordelijk voor deze misstanden op de werkvloer? Dan komen we weer uit bij de incapabele overheid.
En het is dan ook de overheid die op deze misstanden zou moeten worden aangesproken, niet de Nederlandse bevolking.
Het is net als dat je in een restaurant smerig eten krijgt voorgeschoteld en dat de gerant vervolgens aan je vraagt of je wel heel aardig tegen de serveerster wil blijven omdat zij er ook allemaal niets aan kan doen..
Dat is ook weer de zaken omdraaien..
Voor de enorme hoeveelheid geld die de Nederlandse belastingbetaler jaarlijks op tafel legt, dient hij te kunnen beschikken over een uitstekende gezondheidszorg.
En als dat dan inderdaad niet het geval is, dan is het zeer misplaatst om aan de bevolking te vragen om hier maar (gedeeltelijk) van af te zien.
Vooral de verpleegkundigen hebben het echt moeilijk en zij krijgen geen cent bij maar applaus. De artsen kunnen over het algemeen niet klagen, specialisten verdienen goed. En dat er in tijden van een epidemie geen personeel bijkomt is van de gekke en dat is de schuld van de politiek die voor een kwartje op de eerste rang wil zitten. En als iemand het moet betalen dan is het de klant wat vroeger patiënt was. Hetzelfde met het vaccin, het moest de goedkoopste zijn en goedkoop blijkt meestal miskoop en vooral nu met al die ellende een volgende vertraging veroorzaakt. En de klant met de werknemer moeten het goedmaken en natuurlijk is dat fout. Want al die geld die overblijft gaat in bodemloze putten terecht. Maar in uitzonderlijke tijden moeten wij toch aan de medemens denken als een ander het niet doet. En de kiezer moet voor een betere regering zorgen wat met dit systeem van formatie praktisch onmogelijk is.
Ja, vraag me niet op welke manier het zou moeten, maar wat mij betreft zou allereerst eens bij de msm de bezem er doorheen moeten:
Nu gisteren of eergisteren weer zo’n “idyllisch” artikeltje in het Noordhollands Dagblad: Lachend, leuk gezinnetje op de begeleidende foto,, tevreden Papa, tevreden Mama, tevreden kindertjes, die allemaal zoooo blij waren, dat de lockdown tenminste “rust” in hun leventjes had gebracht; hoefden ze tenminste niets meer, bijvoorbeeld ook niet naar een ‘verplichte’ verjaardag of iets dergelijks…
Oh ja: En ze waren nog wel zo eerlijk om te vermelden, dat ze een flinke tuin hadden om zich in te vermaken…
Misschien toch niet zo verstandig, die eerlijkheid, want het eerste, wat mij inviel was, botweg gezegd: “Val dood, stelletje egoïsten…”
Maar wat moet je nou met dergelijke ‘deugstukjes’ in de krant? Dat had de pers vanachter het IJzeren Gordijn, vóór 1989, ze immers niet verbeterd! Fijne ontwikkeling!
Ten eerste wil ik Inez graag bedanken voor wederom een fantastisch artikel.
En tja dat klinkt natuurlijk hartstikke leuk, dat geweld nooit de oplossing kan zijn tussen mensen die in staat zijn tot intelligente communicatie. Maar is de overheid daar nog wel toe in staat? Voor een ieder die niet het overheidsnarratief wenst te volgen staan er inmiddels weinig middelen meer open om hier tegen in te gaan. De rechterlijke macht is steeds meer gecorrumpeerd en wordt steeds meer kritiekloos richting de overheid. Daar hebben we allemaal inmiddels wel in meer of mindere mate ervaring mee. Verder is de journalistiek geheel dood en kan tegenwoordig worden gezien als het ministerie van propaganda van de overheid.
Demonstreren gaat ook niet meer zonder door onze politiemacht zwaar mishandeld en vernederd te worden.
Dus welke opties zijn er nog over?
Ik heb alle begrip voor de kerkgangers en ik geef ze groot gelijk dat ze op enig moment een grens trekken, tot hier en niet verder.
Laat die mensen inderdaad met rust en in hun waarde hoernalisten van Nederland!
Overigens vindt onze overheid helemaal niet dat geweld zo vreselijk en te allen tijde verwerpelijk is, anders zouden ze geen vreedzame burgers mishandelen.
Goed stuk Ines, Mijn vrouw en ik laten ons ook niet prikken, verleden jaar Mei, werd er al gezegd “het vaccin gaat ons uit deze crises halen”, hoe konden ze zoiets beweren op zo een vroeg tijdstip, dat maakte het voor ons verdacht en dat versterkt je erin om de boel in de gaten te houden, temeer ik al op de hoogte was van de 17 doelen van de VN en het WEF, als vervolgens artsen, die met een cocktail van medicijnen, mensen van de IC konden houden, de inspectie op hun nek krijgen en op alle mogelijke wijzen worden dwars gezeten, toen was het voor ons duidelijk, dit is een verdienmodel voor de Bigfarma maffia en een uitrol van de Great Reset, gaan wij niet aan meewerken.
Prachtig geschreven Ines. Maar ‘ze’ hebben pech, ik zwijg niet!!
Ik moet hoognodig van mijn luie gat afkomen en naar het Malieveld gaan. We moeten dat massaal doen. De opkomst is steeds groter, maar nog lang niet groot genoeg. Ik woon in het oosten en dat maakt het lastiger, maar niet onmogelijk. Probeer mensen in je omgeving te charteren en ga samen. Maar kom! Alleen de massa gaat ons helpen om dit levensbedreigende probleem van een corrupte overheid om te keren. Vergeet niet, wij zijn met veel meer en dat kan zelfs de ME op een gegeven moment niet meer overzien. Laat staan dat ze dat aan kunnen.
Uw reactie is verwijderd wegens overtreding van onze spelregels. Zie:: https://opiniez.com/opiniez-reactie-spelregels/
Uw reactie is verwijderd wegens overtreding van onze spelregels. Zie:: https://opiniez.com/opiniez-reactie-spelregels/
Ik denk zelf dat Baudet dichter bij de waarheid zit, dan het Linkse Rutte Kartel.
Leugens en bedrog zijn het handelsmerk, van het Linkse Rutte Kartel.
Prachtig toch zo’n opeen stapeling van miskleunen en leugens bij het totaal mislukken van het vaccineren.
Rutte en de Jong wat maken jullie er een K….re zooi van.
Beste Ines, laat me je uit de droom helpen. Ploumen heeft gewoon de gelegenheid te baat genomen om protestantse christenen te bashen. Dat is de favoriete hobby van socialisten, liberalen, communisten, en weet ik wie allemaal nog meer. Ik ken de PvdA en de VARA niet anders, en ik ben bijna 60 jaar.
Van Wim Kan tot Youp en hoe heet die magere betweter met zijn huis in Ierland: ze lusten er wel pap van. Dat is de enige reden.
En als je wilt weten hoe dit soort dingen ontstaan, lees dan eens dit Twitter draadje. Van een niet christelijke journaliste:
https://mobile.twitter.com/JolynvdGarde/status/1376189899334942722
verder niets dan lof voor je artikel. Geheel en al eens.
Het is niet verrassend dat de socialisten(communisten) tegen de kerk aanschoppen. Paradoxaal is dat zij het wel voor de moslims opnemen die de islam niet bepaald laten vallen maar juist op orthodoxe wijze beleven. Socialisten hebben een Janus kop.
1/2 Nee, dat is slechts ogenschijnlijk paradoxaal. Als je beter kijkt, dan ga je zien wat er achter zit.
Ditzelfde verschijnsel doet (deed?) zich voor bij de opkomst van de ‘revolutionairen’ in de jaren zestig. Het leek alsof zij de hierarchische structuren wilden afbreken en volledige democratie nastreefden. Maar uiteindelijk bleek dat ze vooral het eerste graag wilden, zodat ze daarna hun éigen hierarchische structuur konden opbouwen, met henzelf aan de top van die hiërarchie. Dat is in feite het verhaal van D66 in een notendop.
Dit principe zien we ook bij het christen-bashen van de genoemde stromingen. Heel mijn leven heb ik meegemaakt hoe (met name) protestanten als op zijn minst een klein beetje, (maar hoe strenger in de leer hoe meer) gestoord worden bekeken. Vooral het ‘achterlijke’ van zwarte kousen, naar de kerk gaan met hoedjes op, etc. etc. kon niet vaak genoeg genoemd worden. Hele theaterprogramma’s dreven er op. En wat voelde dat warm en samenbindend, als ‘verhevenen der aarde’ in de theaterzaal gezellig lachen om die achterlijke stumperds. Maar over de achterlijkheid van de moslims hoor je ze niet.
Integendeel, dat is toch zo leuk, die ‘andere’ cultuur. In Staphorst werd je in de jaren zestig op een kar door het dorp gereden als je seks voor het huwelijk had gehad. Nederland was te klein. Inmiddels is eerwraak ons land binnengekomen. Ik kan me er nauwelijks ophef over herinneren. En wat erger is: dat rondrijden op die kar is sinds de jaren zestig nooit meer voorgekomen. Maar de eerwraak: die is niét gestopt en neemt juist toe! Maar het blijft stil…
Dat lijkt paradoxaal ja. Tot je beseft waar het om gaat: het gaat in beide gevallen om onderwerping. Jazeker, socialisten en communisten hebben behoefte aan onderwerping.
De “verworpenen der aard”. Daar komt alles wat links is graag voor op. Uiteraard wél op hun eigens socialistische voorwaarden. Bij gebrek aan de zielige en gedweeë arbeider heef men zich op de zielige gastarbeider gestort en is daar nooit meer mee opgehouden. De linkse domkoppen zien echter nog steeds niet dat zijzelf binnen afzienbare tijd die verworpenen zullen zijn.
helemaal waar, niets toe te voegen.
2/2 Dat lijkt paradoxaal, een Janus-kop. Maar dat IS het niet. Er zit nl. een gemeenschappelijke bodem onder socialisme, communisme en islam: zij bieden allemaal geborgenheid aan de mens. Ogenschijnlijke geborgenheid uiteraard, tegen een hoge prijs. En bij de islam op een andere manier dan bij het socialisme / communisme, inderdaad. Maar ze bieden het, allemaal. Met een variant op een bekend gezegde van Jezus: “Kom bij ons, allen die bang zijt, en wij zullen over u heersen.” Exact wat we vandaag zien gebeuren.
De angst voor het leven, voor de bedreiging van het leven door de ander, door de natuur – daarop wordt ingespeeld door zowel islam als socialisme als communisme. Compleet met Verlossers. Ik heb het altijd fascinerend gevonden hoe met name de PvdA (en ook bij de Vara zag je dit verschijnsel) behoefte had aan iconische figuren. Die zijn er al aardig wat geweest: te beginnen met Drees, en natuurlijk Den Uyl, Wim Kok. Om die figuren hing altijd een sfeer van ‘aanbidding’ door de ‘gelovige arbeider’. En als zo iemand dan van het toneel verdween, dan moest er ook snel een nieuwe komen. De behoefte aan een verlosser. Stalin en Lenin, Mao en Che Guevara, Fidel Castro. Ook intellectuele nederlanders kregen er niet genoeg van: Rosemöller, Mulisch e.v.a. konden geen slecht woord over deze moordenaars en dictators horen. Over wappies gesproken…
Nee, de islam is geen bedreiging voor de verlichte ideoloog. Hij herkend er wat in. Een menselijke oplossing voor de angst.
Links knijpt het oogje dicht voor de geloof van de islam omdat het zucht naar macht hun verbindt met liefst een grote leider die zij kunnen verheerlijken. En angst aanjagen om die vast te kunnen houden. Ik ben het met u eens.
Die mondkapjes werken voor geen meter maar staan als symbool voor dat we onze kop moeten houden en moeten volgen.. wie er nog niet inziet dat het volledig misgaat hier in Nederland heeft een gigantisch boord voor zijn kop.
Heel goede column, of hartekreet. Het is zeker waar dat er iets HEEL vreemds aan de hand is in de wereld, maar zeker in Nederland.
Er zijn hele rare politici aan de macht….mensen als Sigrid Kaag en Rob Jetten en Rutte die steeds arroganter wordt……. Inderdaad Ollongren maakte een blunder van jewelste en dat rare mens van Jorritsma heeft ook geen verstand dat ze haar handtekening zet onder dat smoes excuus. Het is hen duidelijk opgedragen dit zo te doen om de echte dader van die opmerking over Omtzigt uit de wind te houden. De Nederlandse politiek is een enorme beerput.
Was het een blunder van Ollongren, of was het iets anders?
Daar ben ik ook nog niet uit. Blunder of uitlokken
Na gisteren kunnen wij aannemen dat het geen blunder hoefde te zijn. Rutte wil Omtzigt weg hebben om met CDA door te kunnen. Kaag wil Rutte zijn plek hebben. Ollongren laat dus de aantekeningen zien want dan krijgt Rutte een probleem. Rutte wil aantekeningen niet openbaar maken maar alleen scannen op de naam Omtzigt. Met Kaag is er een slang in het parlement gekropen wat kiezers kennelijk willen. Vandaag zal blijken of Rutte een sterkere slang is.
.
Heel goed en keurig omschreven hoe het gevoel van de meerderheid van de bevolking of te wel burgers onderhands wel zou moeten zijn.
Het is in ieder geval mijn gevoel en van mijn omgeving, tenminste mijn vrienden. In mijn werkomgeving mag het niet gezegd worden dus zeg ik er daar maar niet te veel over.
Goed artikel Inez.
Ik ben geen voorstander van geweld en de manipulatie en indoctrinatie die nu plaats vindt. Helaas heeft het verleden bewezen dat geweld de laatste oplossing is als mensen (groepen) dusdanig in het nauw worden gedreven dat ze als laatste redmiddel geweld gaan gebruiken. Het is niet de vraag of er geweld wordt gebruikt maar wanneer er geweld wordt gebruikt. Maar dit is precies de tactiek die de huidige regeringen onder leiding van de VN, WHO en WEF aan het toepassen zijn. Zaai verdeeldheid, angst, beperkingen, niet meer nadenken enz. Dit alles zal leiden tot geweld die nu al gebruikt wordt door selectief de demonstranten dusdanig hard aan te pakken die recht van spreken hebben. of het nou het boek 1984 is of een film die eerder fictie was en nu realiteit gaat worden we worden murw gemaakt ( de grootste groep) voor een groter doel.
Prima artikel weer! Maar dat journalisten enkel verslag doen klopt niet. De meesten zijn onderdeel van de vooringenomen MSM die de feiten filteren en bewerken om de juiste mening weer te geven. Dat is mede de oorzaak van het geweld tegen de verslaggevers
In de Volkskrant verscheen een mooi artikel met achtergrondinformatie over confessionele christelijk Nederland zoals in Urk.
Ik mag zelf gerekend worden tot de zeer behouden christenen, door sommigen liever als fundamentalist afgeschilderd. Toch leef ik ook midden in deze maatschappij.
Ik heb bij de Volkskrant mijn waardering uitgesproken over de evenwichtige verslaggeving in genoemd artikel.
Van de redacteur kreeg ik een persoonlijke reactie, die eveneens bijzonder goed bij mij overkwam. Kijk zo ga je met elkaar om, met begrip voor elkaars keuze. Zelfs als je een radicaal andere mening hebt. Deze journalist Sander van Walsum heeft meer begrepen van de samenleving en omgangsvormen, dan menig politicus en veel van zijn collega’s. We moeten ons niet laten ringeloren door een omhoog gewaaid onderwijzer en een MP, die niet aan waarheidsvinding doet. En tot slot nog dit. Geweldadig reageren op acties is niet juist, maar het uitlokken en vervolgens alleen die kant kiezen, zoals de meerderheid van de politici en media deden, is minstens even onjuist.
Mooi gesproken (of beter: geschreven). Uw laatste zin doet mij denken aan de in mijn ogen steeds dieper wegzinkende CU voorman, Gert Jan Segers. Hij vond het nodig om ‘palmzondag’ te tweeten hoe slecht dit gedrag wel niet was. Geen woord van begrip voor hen die hij, naar ik vermoed, niet zou durven weigeren zijn ‘broeders en zusters’ te noemen. Hij heeft geen idee schijnbaar van wat er allemaal aan vooraf zal zijn gegaan. ‘Ga heen en wordt warm’ kon er nog niet vanaf.
Ik zou willen dat kamerleden zich net zo druk maken over politie die met busjes op burgers inrijden, maar dan hoor je niemand.
Zolang u maar zwijgt, komt dat helemaal goed.
Helemaal juist. Zwijgen als het graf, de plek waar ze ons willen hebben.
Het nieuwste wat wordt geopperd in de media, is het plan voor een Corona heffing, via de belastingen te innen.
Dit is gewoon een van de slinkse maatregels van het Linkse Rutte Kartel.
Bedankt kiezers op de VVD en D’66.
Denk maar aan wat Bruce Springsteen zei in 1985 bij zijn optreden voor het nummer “War”: “Blind faith in your leaders or in anything will get you killed.” Dat is de spijker op de kop, helaas vergeet iedereen het verleden.
Inmiddels geloofd Bruce in Joe Biden. Over ‘blind’ gesproken…
Touché.
Het komt door de hond van Biden. Dan geloof je alles.
Dat Ploumen gebukt gaat onder een groot gebrek aan empathie voor wat onder de bevolking leeft lijkt mij een gotspe.
Immers, recent vond ze nog dat Christelijke scholen veel te ver gaan in hun afwijzing van het gendergedram.
Nee, Ploumen haat de kerk.
Ploumen leeft met haar totaal weggevaagde partijtje in een droomwereld, maar dat wil niet zeggen dat ze niet veel kwaad aan kan richten.
Ploumen is verstikt in haar eigen bubbel hoe de wereld er uit ziet. . Treurig vrouwke . Maar laat maar zitten. Deste eerder is de P.vd.A verdwenen
Zeker haat ze die. En verder heeft ze eigenlijk bijzonder weinig in haar mars. Een partij tijgerin. Beloond met het voorzitterschap voor trouw aan de partij. Ik zet er wat op dat ze bij de volgende verkiezingen weg is.
Als het land werkelijk in een crisis is, is het dan niet enorm belangrijk dat het land een goed bestuur heeft. Waarom is onze regering en het OMT dan nog niet “gevaccineerd”??? Zelfs nu ze besmet getest zijn worden ze niet gevaccineerd. Marion Koopmans bezoekt zelfs het hol van de leeuw, dat je zonder “vaccinbewijs” niet in of uit komt. Op foto’s is te zien dat ze zich daar gedragen alsof er niets aan de hand is. Geen mondkapjes, koppen bij elkaar en handen schudden. Dit alles bewijst toch wel dat er eigenlijk niets aan de hand is.
Beste Ines,
Je hebt natuurlijk gelijk maar als we elke omhooggevallen nitwit zoveel aandacht gaan geven dan hebben we daar een dagtaak aan en nog erger het geeft die lieden nog enig belang dat deze niet verdienen.
Ik kan niet voor anderen schrijven maar ik trek mijn eigen plan en accepteer geen enkele beperking van mijn vrijheid.
Ik grijns niet maar sla verbaal keihard terug als ik dat nodig vind. Zwijgen moeten we dus juist niet doen. Accepteer nooit de grote bek van iemand die door ons en voor ons op zijn of haar positie is terechtgekomen.
Over de rol van de media in het huidig vacuüm van het verstand daarover kan ik kort zijn. De journalisten als soldaten van die MSM maken misbruik van die chaos situatie die deze mede hebben helpen ontstaan. Eenzijdige en gekleurde berichtgeving gebracht op die manier welke het meeste geld in het laatje bracht ( kijkcijfers en oplagecijfers) hebben gemaakt dat die MSM niet meer worden vertrouwd. Dat journalisten in het uitoefenen van hun vak op een wijze die door bovenstaande werd opgelegd er wrijvingen ontstaan mag duidelijk zijn. Het is dan hypocriet daarover krokodillentranen te gaan huilen. De journalistiek mag de hand eerst eens in eigen boezem steken alvorens te gaan klagen over zoveel weerstand.
En tot slot wat doen wij. Wij hebben kunnen kiezen en met dat resultaat zullen we het de komende jaren moeten doen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat wij ons alles zullen laten welgevallen. Nee we zullen veel mondiger moeten worden en ons zeker niet de mond laten snoeren. Wij zijn en blijven de baas over onze volksvertegenwoordigers.
U hoefde niet voor mij te schrijven, maar u heeft het trefzeker gedaan. Chapeau!!
Mijn gevoel bij die uitgelokte. agressie bij die kerk in Krimpen is vooral;’’hoe is het mogelijk dat wij het als maatschappij vandaag de dag afkeuren dat vreedzame mensen met eenzelfde geloofsovertuiging bij elkaar willen komen voor zingeving’’. Dit is pure dictatuur!
Helemaal mee eens, niets aan toe te voegen.
Zo, wat een goed artikel. Helemaal mijn gevoel.
Ook ik ben een kerkganger, en mijn hart bloedt omdat we gedwongen worden om zo’n leugenkapje op te houden als we lopen. Pas af te zetten als we zitten.Daarnaast mogen we niet zingen; waardoor mijn vreugde ingeperkt wordt.
Voor wat?? Een virus dat een ifr van 0,23 % laat zien.
Tot overmaat van ramp hangt ” het zwaard van Damocles” boven ons hoofd, want we hebben steeds een bedreiging dat we fysiek niet meer samen mogen komen.
Leven wij nog in een vrije land? De vrijheid van woord is door fatwa’s onmogelijk en de fatwa’s worden ondersteund door politieke correctheid. Een schrijfster zoals Gül kan niet meer vrij schrijven over de islam. Het geeft weer dat de godsdienst regeert en niet de politiek, godsdienst fanatisme staat boven de politiek.
Deze springt over van de islam op de orthodoxe christendom. De scheiding van kerk en staat bestaat niet meer. Alles wat stond voor verlichting wordt afgebroken nu ook dankzij de corona regels als neveneffect. Als het licht dooft zal de donkere periode herleven. De scheiding van de kerk en staat is een farce als de regering verschil maakt tussen samenkomst van de mensen tijdens een demonstratie en het samenkomen in de kerk. Orthodoxe geloof wint het en het is eender van welke hoek deze komt, islam of christendom. De politiek is niet eerlijk met empathie gevoelens. Maar waar blijft de empathie van de gelovigen zelf jegens de medische wereld die oververmoeid raakt. Zij zullen tenslotte graag hun hulp gebruiken terwijl zij voor mogelijk extra werk zorgen. Een epidemie raakt niet alleen de persoon maar de hele groep. Dus denk aan de ander dat is toch de mensenliefde? Het vaccineren is vrijwillig maar niet vaccineren is juist een steun aan deze vastgeroeste orthodoxe geloof. Te weinig gevaccineerde mensen zorgen voor de vrije spel van het virus. En dat zorgt voor overbelaste ziekenhuizen en het staken van reguliere zorg die extra slachtoffers eist. Voor de farmaceutische industrie is de corona een zegen. Maar dat geldt ook voor elke andere medicijn waar zij veel aan verdienen. Hoe dan ook is de vaccin een welkome hulp want deze virus zal ons nog lang dwarsliggen. De griep virus is uit, de corona is in.
Daar gaan we weer. Dankzij uw gebrek aan analytisch vermogen heeft ‘de godsdienst’ het weer gedaan. Is het nou echt zo moeilijk te begrijpen dat ELK MENS op deze aarde een stelsel van aannames heeft waar hij in geloofd, en waarop hij vertrouwd? Ja, óok socialisten en communisten (die hadden er trouwens ook nog hun Verlossers bij ook al waren dat keiharde moordenaars) en ja, óok liberalen. En atheisten.
En ja, ook geloven dat er NIETS is is een geloof. Onbewijsbaar. Net zo min bewijsbaar als dat er een God is. Wat overigens niet wil zeggen dat de aanwijzingen dat er WEL ‘iets’ is voor het oprapen liggen, en tekenen dat er niets is… tja, die zijn er gewoon niet. Dat is trouwens ook logisch, want iets dat er niet is laat weinig aanwijsbare sporen na denk ik.
Ik ga niet mijn analytisch vermogen beoordelen maar met mijn goed verstand neem ik het een en ander waar. En dat betreft hier de dikke spoorafdruk die godsdienst op onze samenleving heeft. Men sluit parken om een massa mensen te voorkomen maar grijpt niet in als al die mensen zich in een kerk verzamelen. Ik ontneem niemand zij geloof maar ook geloof moet een plaats maken voor iets anders als het nodig is. Dat al deze mensen zich in geestelijke nood bevinden is geen excuus. Denk aan al die overwerkte verpleegsters die niet zomaar mee kunnen stoppen. Die bevinden zich ook in een geestelijke nood die niet geholpen wordt van bovenaf maar hier met beide benen op aarde. Die mensen hebben wij allemaal nodig dus laten we wat meer met hun voelen en niet egoïstisch zijn voor eigen goed gevoel.
Uw reactie is verwijderd. Wegens voortdurende schending van onze spelregels is uw account geblokkeerd. Zie: https://opiniez.com/opiniez-reactie-spelregels/
Vergeet aub niet dat sommige van die verslaggevers zuigertjes zijn.
Porren in dit soort situaties help ook niet.
Door en door corrupt en het dan ook nog niet eens willen inzien hè dat geloof je toch gewoon niet!!!
https://www.at5.nl/artikelen/208148/justitie-eist-9-maanden-cel-tegen-oud-politiechef-ad-smit-hij-was-een-ware-ticketmachine
Engelsen hebben een gepast spreekwoord ´Dutch courage´. Geeft de essentie van een volk weer.
Beste Ines : Dank voor dit artikel. Het geeft uitstekend weer wat ik ook diep in mijn hart voel, en waar ik ( nog ) geen uitlaatklep voor heb. Ik vraag mezelf wel eens af, draaien we dan zo “ de Europa dictatuur in “ ( SWAP)
Wees maar blij mw Ines van Bokhoven dat u kennelijk nog de tijd hebt om te wachten met vaccineren, tot de normale proefperiode van het vaccin gehaald is.
Ik ben 76 en wil nog het eea reizen voor het niet meer gaat of dat ik ineens overlijdt.
Ik laat mij dus wèl vaccineren. Over 2 weken ben ik aan de beurt.
Ik vind het best eng, want ik heb nog nooit een griepprik genomen. Ik kreeg ook zelden tot nooit griep.
Maar ik ben al een dik jaar, van die weinige jaren die mij nog resten, kwijt. Ik neem het risico.
Iedereen zit in een andere situatie en maakt andere, daar op afgestemde beslissingen.
Wat betreft de regerende “hooghartigheden” sta ik geheel achter uw heldere mening!!
En dat vaccinatie paspoort gaat er vast en zeker komen!!
Netty ik zit net naar nieuwslezer Jan de Hoop te kijken en die verteld dat de wetenschappers denken, dat het vaccineren niet effectief is, ivm het muteren van het virus.
Wat wel heel belangrijk is, is dat het Linkse Rutte Kartel wordt vervolgt voor de afbraak van onze zorg.
Ik geloof als boreling van voor de tweede wereldoorlog niets van deze gecreëerde angsthype, griep is iets en Corona is iets.
Ik heb mij wel laten vaccineren omdat ik in mijn familie niet als die eigenwijze Opa te boek wil staan, maar ik geloof er nog steeds niets van deze angsthype van Rutte.
Inderdaad Rutte heeft ook van mij, een groot jaar van mijn leven afgenomen.
Beste HJ bedankt voor uw reactie. Maar je kunt je de hele dag gek laten maken door iedereen die momenteel kennelijk verstand van Corona en vaccineren heeft. Ik heb gewoon mijn eigen beslissing genomen, zoals u de uwe. Daar sta ik, om eigen belangrijke redenen, geheel achter!
Was ik 20 jaar jonger geweest, had ik anders besloten. Zo simpel ligt het.
Schijnt voor sommigen erg moeilijk verteerbaar te zijn, zelf denken, gezien al die minnetjes die ik heb gekregen.
Waarom die minnetjes? Omdat jullie vinden dat Netty beter een andere keuze kan maken? Of Netty zich laat inenten is een persoonlijke keuze, daar hebben wij NIETS mee te maken. Roepen om vrijheid in woord en handelen, en vervolgens een andere mening de maat nemen? Willen jullie de andere miljoenen (toekomstig) gevaccineerden (zoals H.J.) ook even jullie waardeoordeel opplakken? De bevestiging van je digitale superioriteit staat weer in je schermpje. Kun je nu weer trots zijn op jezelf?
Over die minnetjes ben ik het volkomen met je eens. Over persoonlijke keuze niet. Ik kan mij heel goed vinden in de overweging van Netty. Ook ik zou nog een paar keer in het buitenland willen vertoeven. Dit kan alleen nog als ik straks een vaccinatiepaspoort laat zien. Dus moet ik kiezen tussen niet vaccineren en nooit meer het land uit kunnen of wél vaccineren en de nodige eventuele gezondheidsrisico’s lopen.
Welke keuze ik ook maak, beide zijn voor mijn gevoel opgedrongen “keuzes”.
Dat het een opgelegde keuze is klopt. Het is een persoonlijke keuze in die zin dat iedereen zelf een afweging mag maken tussen alle opties. De een wil graag reizen, de ander wil graag naar een festival of een terras. Allemaal persoonlijke overwegingen die leiden tot een keuze. Het kiezen zelf mag dan wel afgedwongen zijn, maar welke keuze je maakt is persoonlijk. Die keuze komt voort uit je overtuigingen en principes.
Ikzelf kies ervoor om geen medische handelingen te laten uitvoeren n.a.v. de corona-facade. Dus ik laat me niet testen (= mijn data en DNA laten verhandelen) en niet vaccineren (= meedoen aan een medisch experiment). Ik zal ook geen medische handeling ondergaan om te bewijzen dat ik eventueel al corona heb gehad. Ik zal dan ook voorlopig geen geldig coronapaspoort bezitten, daarvoor is namelijk 1 van de 3 voorgenoemde medische ingrepen vereist. De keuzes die ik maak hebben mogelijk verstrekkende gevolgen, die neem ik voor lief. Ik durf buiten de boot te vallen.
Wat me wel enorm helpt is dat ik mijn leven dusdanig vormgegeven heb dat ik deze keuze KAN maken. En dat ik bereid ben anders te gaan leven. Dat geldt zeker niet voor iedereen, daar ben ik mij terdege van bewust. Bij iedereen is de afweging anders en zijn de beweegredenen anders. Daardoor zullen de keuzemogelijkheden voor veel mensen beperkter zijn.
Iemand zich al eens afgevraagd, waarom we voor deze keuzes worden gesteld, is volgens mij toch het gevolg van de wereldwijde hysterie rond dit virus, als we accepteren dat het leven voor corona net zo gevaarlijk was als nu en ons niet gek laten maken door de elite en hun omgekochte media, dan had er van een vaccinatiepas geen sprake geweest, dus weg met die angst en gewoon weer normaal gaan doen, is in 2009 ook gelukt met de Mexicaanse griep, weet u nog.
Klopt beide keuzes zijn ook opgedrongen, zo zie ik het ook. Ik heb gekozen voor mijzelf en dat heeft alles met mijn leeftijd te maken. Maar uiteindelijk zou ik mij later óók laten vaccineren, want ik moet er niet aan denken om nooit meer in het buitenland te kunnen komen. Ik ben het vaccinatie paspoort alleen maar een stapje voor, omdat ik haast heb.
Deze kwestie gaat veel verder dan wel of niet laten vaccineren, vrees ik.
De Dertien dank u wel. Gezien al die, onverwachte, minnetjes kan ik best een steuntje gebruiken. Het enige wat ik eigenlijk wilde, was het thema wat nuanceren.
Beste Netty, ik denk dat wij voorde vaccinatie net zo bang hoeven te zijn als voor een bijensteek. Die is voor sommige mensen fataal maar de meeste overleven. Sinds mijn jeugd toen ik om de haverklap ziek lag met griep ben ik waarschijnlijk immuun voor geworden want sinds mijn twintigste heb ik nooit meer griep gehad. Toch haal ik al jarenlang de griepprik want ook die virus muteert door. Overigens zonder enige bijwerkingen. Ik ga ook binnenkort voor de covid prik en heb geen nare gedachten over. Misschien veranderen wij over enige jaren in zombies maar waarschijnlijk niet. De farmaceutische industrie blijkt ook snel te kunnen werken want die is voor hun een goudmijn maar voor ons goud waard.
Kijk ik herken mij als ervaren ex imker en in het bezit van een opgebouwde allergie tegen de prik van de honingbij, ik loop daarom loop altijd met een stripje Prednison en een prikpen op zak, ieder jaar vervang ik deze attributen.
Maar waarom ik de opgedrongen vaccinatie voor Corona ga halen, zit in het fijt dat de vriendjes en vriendinnetjes op bv de soos allemaal zijn gevaccineerd en voor mij waarschijnlijk geen plaats meer is op de soos als ik niet gevaccineerd ben.
Er zou toch (aangenomen motie in TK) geen dwang en ook geen drang zijn om je te laten vaccineren (met een ‘vaccin’ in de traditionele betekenis van het woord geen vaccin is). . En nu lees ik hierboven allerlei redenen waarom mensen zich gedrongen voelen om zich te laten te ‘vaccineren’.
Het grappige is dat ze tegelijk hoog opgeven van hun keuzevrijheid. Maar wie een beetje vrijheid inlevert om een beetje veiligheid te verkrijgen (of weer iets te mogen), verdient geen van beide en zal ze ook allebei verliezen. Trouwens als we ons moeten laten vaccineren voor vrijheid, worden we onderdrukt.
Het is zo simpel Wim er is helemaal geen keuze vrijheid.
Alles wat er in Nederland na 1954 gebeurd is geregisseerd door een bepaalde groepering, de laatste jaren vooral in deze nieuwe eeuw, is de vrijheid beetje bij beetje afgenomen en weet je Wim, de ophokverplichting en de spertijd zijn het beste bewijs.
Vrijheid van vaccinatie is NOOIT de bedoeling geweest van Rutte en Co.
Ik denk niet dat u ook maar iets van mijn ontboezeming hebt begrepen. Ik heb een keuze gemaakt, net zoals u dat ook doet.
Als ik uw reactie lees, krijg ik het idee. Ik kan het alleen goed doen, als ik doe wat u betoogt.
U voelt zich dus gedwongen om uitsluiting te voorkomen. Ik benader het anders. Er is iets gekomen op de markt wat kan voorkomen of in ieder geval helpen om de ziekte te voorkomen of weerstaan. Dat doe je puur voor jezelf want het staat niet vast dat het ook het doorgeven van de virus kan voorkomen, in tegendeel. Als iedereen gevaccineerd is zou iedereen veilig moeten zijn totdat het vaccin het aan kan.
Hoe is het overigens met de bijen, nog steeds bedreigde soort? Er wordt niet veel over geschreven.
Beste Netty,
Uiteraard maakt u zelf uw afwegingen. Vanzelfsprekend, zou je zeggen, maar daar zit nu juist de crux. Je mag van deze overheid geen eigen keuze maken. Immers als je afwijkt van wat zij willen, dan krijg je beperkingen opgelegd. En de argumenten zijn onzuiver. Er is geen enkele aanwijzing, dat je na injectering (niet een prikje) niet meer besmettelijk bent, of niet meer besmet kunt worden. Wellicht ben je minder vatbaar, hoewel dat vanwege de mutaties steeds onzekerder wordt. Het aantal positieve tests wordt abnormaal gestimuleerd door ook gezonde mensen te testen. Elke respectabele viroloog kan bevestigen, dat elk mens vele bacteriën met met virussen bij zich dragen. Stel men zou net zo intensief gaan testen op de pest, of lepra of welke enge ziekte dan ook. We zouden echt gaan schrikken. Gelukkig zijn de meeste mensen er niet vatbaar voor, indien je immuun systeem goed werkt. Bovendien, af en toe even ziek worden, brengt je lichaam weer in balans.
Onderschat ik daarbij de risico’s van welk virus dan ook? Natuurlijk niet. Het is en was en zal altijd slachtoffers maken, maar moeten we ons leven dan echt inrichten gebaseerd op angst en niet meer als sociaal wezen functioneren. Nee, ik ben geen wappie. Dat is iemand die alleen maar nababbelt wat anderen beweren. Goh, wie doen dat toch op de persconferenties?
Ik doe het ook puur voor mijzelf. Wat anderen doen en vinden is hun goed recht.ik doe het mijne.
Dat er een vaccinatie paspoort gaat komen staat als een paal boven water, al doet het Rutte gepeupel net alsof Nederland het nog niet zeker weet. Dat spel kennen wij. (geen cent naar de Grieken etc)
Maar een passie drijft mij naar het buitenland. Gezien mijn leeftijd heb ik haast en heb ik al een jaar, 2020, verspilt.
Ik heb de keuze dus puur voor mijzelf gemaakt.
Ik denk, dat u hier goed over hebt nagedacht en zo hoort dat ook. Je maakt de keuze voor jezelf, niet voor anderen. Die drogreden probeerde ik weg te halen. Welke argumenten u verder belangrijk vindt, is uw keuze en niet die van het kabinet, dat was de kern van mijn betoog. Anderen in gevaar brengen door roekeloos gedrag, is nooit goed, maar in het licht het artikel; dan doen de kerkgangers in oa Urk ook niet.
Veel plezier met uw reisvoornemens.
Ik respecteer uw keuze. Het is jammer dat er maar twee smaken zijn: vaccineren en een paspoort met vrijheden, niet vaccineren en met beperkingen moeten leven.
Zo lang we slechts die twee keuzes hebben, zou het fijn zijn als ieder de bewuste keuze van de ander respecteert. Helaas zie ik veel tweespalt en van diegenen die voor vaccinatie kiezen het verwijt dat ongevaccineerden egoistisch zijn en de volksgezondheid zullen schaden omdat door hen (ons, ook ik zal zo lang mogelijk ongevaccineerd blijven) de zo gewenste vaccinatiegraad niet wordt gehaald. Dat zij geen ziekenhuisbehandelingen mogen krijgen en al helemaal geen ic-bed.
We worden door het vaccinatie-narratief tegen elkaar opgezet, zoals ook blank tegen kleur, arm tegen rijk, jong tegen oud, praktisch tegen theoretisch opgeleid, religieus tegen religieus en atheist, vtouw tegen man tegen overige genders. Verdeel en heers, opdat wij het werk voor de elite en politiek zullen opknappen.
Laten we ons niet tegen elkaar laten uitspelen. Ik snap uw argumenten en geef u groot gelijk. Ik hoop dat anderen mijn argumenten om niet te vaccineren ook willen snappen en respecteren. Verder hoop ik dat u straks nog een hele poos van reizen en andere vrijheden kunt genieten. Het is u gegund.
Uw opmerking in een eerdere reactie op dit artikel heeft u de ‘minnetjes’ bezorgd denk ik. U sloot af met ‘Dat vaccinatiepaspoort dat gaat er vast en zeker komen’. Als je uw hele reactie niet goed leest, dan kun je die zin opvatten als dat u daar blij mee bent – ofwel een voorstander van het paspoort. Daarom kreeg u die hoeveelheid ‘minnen’. Maar die mensen hebben u niet goed gelezen. Het is duidelijk – in deze reactie hier nog meer – dat u dat helemaal niet fijn vind.
Ik wens u veel reisplezier, waar u ook heen gaat (ongetwijfeld niet naar Griekenland).