Advertenties

De boze en de verheven mens

Hoe Links de aanval op een Joods restaurant vergoelijkt

Foto: screenshot RTL Nieuws door Redactie OpinieZ

”Zo zie je maar dat de ondoordachte uitspraken van de leider van de vrije wereld direct gevolgen hebben.” Zo tweet Reinier van Dantzig, fractievoorzitter en lijsttrekker van D66 Amsterdam. Dit naar aanleiding van de aanval gisteren door een man met een Palestijnse vlag op een Israëlisch restaurant in Amsterdam.

Achter deze uitspraak zit een gedachtenwereld die veel zegt over Reinier en typerend is voor zoveel mensen van progressieve persuasie.

Boosheid

Ten eerste lijkt Reinier rekening te houden met een vat van boosheid wat op ieder moment kan ontploffen als het spreekwoordelijke korte lontje is ontstoken. Deze boosheid moet gemanaged worden, zo denkt de D66’er klaarblijkelijk. Er moet vooral niets gezegd worden wat zou kunnen leiden tot gemanifesteerde boosheid. Loop op uw tenen en hou rekening met de boosheid van de ander. En oh wee, als je de boosheid wel opwekt, want dan heb je het toch echt zelf gedaan.

Bescherming

Niet alleen is er ook de boosheid, maar ook de boze mens. Reinier is er kennelijk van overtuigd dat de boze mens niets kan doen om de uiting van boosheid tegen te houden. De boze mens kent geen wilskracht, hoeft zich ook niet aan de regels van de maatschappij te houden. Immers, de boosheid is iets waar die primitieve mens niets aan kan doen. De boze mens is moreel zwak en moet door ons in bescherming genomen worden. We zullen moeten accepteren dat de boosheid er is en ons best moeten doen om het niet op te wekken door ons handelen.

Twee maten

Sam Harris noemde dit ooit ‘the soft bigotry of low expectations’, een vileine vorm van racisme, waarbij je de ander niet in staat acht om moreel verheven te acteren. Het maakt dat je met twee maten gaat meten; één voor de mens die moreel wikt en weegt, over wilskracht beschikt en offers brengt om plaats te maken voor de gevoelens van anderen. De ander, voor de mens die gedreven wordt door interne lusten en boosheid, die geen controle heeft over zichzelf en waarover gewaakt moet worden.

Emancipatie

Theo Hiddema veroorzaakte een rel met zijn ‘trotse, fiere neger’, maar waar hij op doelde is niets minder dan de volledige emancipatie van de tweede categorie. De emancipatie van de mens die haar eigen lusten niet in bedwang zou kunnen houden, niet voor zichzelf op zou kunnen komen, niet voor zichzelf zou kunnen zorgen. Hiddema raakt een gevoelige snaar en het zou me niet verbazen als in menig huiskamer de ‘zwakke mens’ kraaide van plezier bij deze bevestigende woorden. En terecht, want Theo Hiddema is hier de ware feminist, één die de zogenaamde feministen van onze tijd te schande maakt.

Perfide

Een perfide bij-effect van het waken over de boosheid van de zwakke mens, is dat mentale afstemming nodig is op de gedachtenwereld achter de boosheid. Net als dat mensen in een organisatie of een club zich mentaal afstemmen op hun leiders, zo stemt de verheven mens zich mentaal af op de boze mens. Dit maakt dat men zich het gedachtegoed van de boze mens eigen maakt en hier begrip en sympathie voor verkrijgt.

En zo kan het gebeuren dat de leiders van Nederland, verheven boven de boze mens, uiteindelijk zijn dienaars worden in de uitvoering van zijn wil.

In het hoofd van de verheven mens is het verhaal klip en klaar:
“de Israëlische eigenaar van het restaurant, duidelijk onderdeel van een kwetsende groep, ondergaat zijn terechte straf aan de hand van een boos mens. Hadden de joden in plaats van samen te spannen met de kwaadaardige Trump, maar meer rekening moeten houden met de gekwetste gevoelens van anderen. Eigen schuld, dikke bult.”

© OpinieZ.com 2017. U kunt dit artikel delen via de knoppen onder de advertenties.

De OpinieZ-artikelen van Robert Bor kunt u ➡️ hier vinden.
Twitter: @Robert_Bor

Advertenties
%d bloggers liken dit: