Advertenties
Recent:

Weg met het symbool der ongelijkheid!

De hoofddoek. Ik durfde er niets van te zeggen in de bloeitijd van het Multiculturalisme, de hoogtijdagen van de policors, de epoque van De Grote Tolerantie. Ruim denken, accepteren, bewonderen, zwijgen. Zo ging dat. Maar die tijd is voorbij. Ik ga er wat van zeggen.

Opofferen
Weg met de hoofddoek! En de çarsaf. Dat laatste woord kende ik nog niet, maar google het maar eens, dan komen er 50 shades of moslim-dementors op je af,  vrouwen die zich opofferen voor de man, onder het mom van het geloof. In de Koran staat: ‘En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij hun schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan…...’ (24:31) . In de Koran wordt ook de man gewaarschuwd om zijn lustgevoelens fatsoenlijk in toom te houden (24: 30).

Moslims moeten dus ‘zedig’ zijn. Maar de hoofddoek verlegt de verantwoordelijkheid daarvoor helemaal naar de vrouw, zegt  Ayaan Hirsi Ali : ‘Met de hoofddoek wordt de vrouw verantwoordelijk gemaakt voor de seksualiteit van de man. Zij moet thuisblijven, zij moet haar levensstijl aanpassen aan de man om te voorkomen dat híj gevoelens van wellust krijgt en zijn controle verliest.’

Ongelijkheid
De hoofddoek laat zien: hou de vrouw eronder. De hoofddoek is dus allereerst een uiting van ongelijkheid, van discriminatie, van anti-gelijkwaardigheid. Van het tegenovergestelde van artikel 1 van de Grondwet dus:  ‘Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.’ Dit is een van de drie pijlers van de Nederlandse samenleving: gelijkwaardigheid. Daar mag niemand aankomen. Behalve moslimmannetjes en -vrouwtjes dan.

Je kunt hoog springen of laag springen, maar de hoofddoek discrimineert. De moslimhoofddoek maakt onderscheid naar geslacht en geloof. Wat zeg je? Onderscheid? Dat mag niet! Bel het Centrum Antidiscriminatie! Doe aangifte! Luid de noodklok! … Nee hè? Dat durft niemand. Want geloof is heilig. Terwijl emancipatie gewoon wel de nek mag worden omgedraaid.

Grondwet
Dat de vrijheid van godsdienst het mogelijk maakt om openlijk tegen artikel 1 van de Grondwet in te gaan is een schandaal. Juridisch zal de vrijheid van hoofddoek wel behoorlijk dichtgetimmerd zijn, dat wil ik geloven. Ik ben geen jurist. Ik ben columnist. Ik vind het onaanvaardbaar.

“De vrouwen willen het zelf!”. Maar ik wil het niet!  Ik accepteer niet dat de moeizaam verworven vrouwenrechten in Nederland, verankerd in de Grondwet, zomaar te kakken worden gezet door religieuze opofferige kwezels die hier de vrouwenonderdrukking door de islam komen promoten.

Indicator
En er is nog meer aan de hand: recent Berlijns onderzoek van hoogleraar Koopmans toont aan dat de hoofddoek zelfs een indicator is voor radicalisering. Koopmans’ bevindingen liegen er niet om, ook waar het gaat om de arbeidsmarktparticipatie en emancipatie. Het hoofddoekje deugt niet.

Vrijheid van godsdienst. Heiliger dan heilig. Je zou er jaloers van worden. Verdomme, wat wou ik dat vrouwenemancipatie ook een godsdienst was. Dan konden we iedereen die ons belemmerde, iedereen die ons geloof te kakken zette, iedereen die ons wilde terugvoeren naar de middeleeuwen linea recta voor de rechter slepen.

Maar ja. Het is geen godsdienst. Het is de Grondwet maar.

Foto: davidrozing.photoshelter.com

Advertenties
About YorienvdH (43 Articles)
Taaljuf. Schrijfcoach. Strenge redacteur. Volgens sommigen een chagrijn. Voor het Vrije Woord. Beledigen moet kunnen! Columnist bij OpinieZ.

11 Comments on Weg met het symbool der ongelijkheid!

  1. Nederland cq het westen is veel te meegaand geweest en islamitische gewoontes gepamperd. Het straatbeeld is daardoor ernstig verstoord door vrouwen gekleed in én een broek én een jurk met lappen en dat alles getooid in een grote hoofddoek. Heel anders dan Surinaamse en Antilliaanse dames, die zich graag laten zien in vrolijke kleurige gewaden en zich daar héél soepel in bewegen op de klanken van Caraïbische (ketel)muziek. Niks met afgewende blik: nee volop in het leven en feestend om alles wat hun ten deel is geworden.

  2. ik denk dat je het niet goed gelezen hebt!

  3. De doek maakt niet alleen onderscheid naar geloof maar ook nog naar vrije (moslim) vrouwen en moslim-slavinnen.
    Verderop in datzelfde vers 24:31!
    De verzen 33:59 en 24:60 zijn interessanter dan dit vers.
    33:59 is niet duidelijk over het type sluiering dat voorgeschreven wordt maar wel over het waarom: onderscheid maken.
    24:60 is van de sluier-verzen in mijn ogen de meest misselijkmakende
    Zie verder: http://www.islamofobie.nl/index.php/blog/meer/de_bedoeling_van_de_mohammedaanse_sluiering_discriminatie/

  4. Het hele rijtje van woorden die we eerst toelieten in onze taal als tolerantie, ongelijkheid, discriminatie, enz, doet ons nu zelf de nek omdraaien en wordt steeds vaker tegen ons gebruikt. Dus het omkeerpunt is bereikt dat we dit niet meer accepteren en hoe meer de overheid toelaat hoe opstandiger wij zullen worden omdat onze verworvenheden, ons sociaal systeem en onze maatschappelijke normen en waarden om zeep worden geholpen. Hebben jullie het nog niet door? Het hele politiek correcte systeem is bezig ons …..de oorspronkelijke bewoners, burgers van Nederland mijn Vaderland te vernietigen door het toelaten van de Islam.

  5. Ik denk dat feministen dit niet wilden, je zult waarschijnlijk al die lui bedoelen die vrijwilligerswerk doen om hun goede wil te tonen, dat zijn andere lui dan feministen, ik denk dat die doelgroep eerder in het vakje van de Groene en Groen Links horen.

  6. Een hoofddoek binnen de islam zegt tegen mannen: jij bent een potentiële verkrachter/aanrander. En ik wens zo niet gezien te worden. Daarom dus verbieden of een enkeltje met Opzouten Airways.

  7. Niet zo onzinnig. Daar is het anti-discriminatie beginsel vastgelegd dat juist door moslims en regressief-links uit de kast wordt getrokken als het om een hoofddoek-verbod gaat.

  8. Het begint aardig met een quote van Hirsi Ali maar daarna loopt het volledig in de soep met een onzinnige verwijzing naar artikel 1 van de grondwet, alsof het dragen van een hoofddoek, legging of mijter daar iets mee te maken heeft.

  9. Ik geloof dat je de echte feministen over een kam scheert met de moderne Bart Smit- en gender-wc-feministen. De eerste groep heeft hard voor de gelijke behandeling gevochten en met succes. De tweede groep pakt onzinnige issues op en is blind voor de vrouwenonderdrukking in de islam. De auteur behoort tot de eerste groep,

  10. Iedereen heeft het recht om ongelijk te willen zijn. Maar dan niet zeuren dat je als ongelijke wordt behandeld.

  11. Wat zit je nou te klagen, dit hebben jullie feministen zelf gewild met je welkom leuzen. En er komen er in de loop van jaren nog honderdduizenden bij door meer migranten en geboortes. Dit hou je niet meer tegen, doe maar vast een hoofddoek op.

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: