Waarom moslims niet de nieuwe Joden zijn

In het huidige maatschappelijke debat heb ik het al een paar keer voorbij zien komen: moslims zijn de nieuwe Joden. Een evidente verwijzing naar de jaren ’30 en ’40 van de vorige eeuw.

Net als Joden toen, zouden moslims nu de zondebokken zijn voor welhaast alles dat er fout gaat in het Avondland. Een redenering die op steeds meer goedkeuring kan rekenen bij veel mensen. Hoewel ik de manier van denken kan begrijpen, wil ik respectvol doch beslist duidelijk maken dat ik deze manier van redeneren niet steun.

Ten eerste wordt de huidige positie van en de sfeer met betrekking tot moslims vergeleken met die van Joden aan de vooravond van de Holocaust. Nu ben ik de eerste die zal toegeven dat moslims bepaald niet alom bejubeld worden in ons kikkerlandje. Er komt wel degelijk flink wat discriminatie jegens moslims voor.

Afgewezen sollicitaties omdat je een exotische achternaam hebt, altijd maar weer je ID moeten laten zien als je Oom Agent tegen het lijf loopt, steevast “willekeurig” gecontroleerd worden op luchthavens, argwanende blikken en opmerkingen zonder directe aanleiding, noem maar op. Stuk voor stuk zaken die het bloed onder eenieders nagels vandaan zouden moeten halen.

Je kunt je geloof of ideologie veranderen,
maar je etniciteit niet

Om dit echter gelijk te stellen met een Kristallnacht of de rampzaligs situatie daarvóór en daarna is absurd. Het Joodse volk heeft vóór de jaren ’30 al eeuwenlang talloze keren te maken gehad met pogroms en andere ontberingen die de huidige vormen van discriminatie doen verbleken.

Daarbij is veelzeggend dat de Joodse gemeenschap in het Getto van Warschau tijdens de Holocaust aanvankelijk zelfs besloot zo goed mogelijk met de Duitse autoriteiten mee te werken, omdat de pogroms van de decennia daarvoor nog relatief vers in het geheugen lagen. Nee, u leest het goed.

Tijdens de Holocaust werd de situatie door de Joodse gemeenschap in het Getto van Warschau aanvankelijk gerelativeerd, omdat de herinneringen aan nóg slechtere tijden te vers waren. Je verzint het niet, achteraf terugkijkend.

Ten tweede heeft felle kritiek op de Islam misschien op het eerste gezicht iets weg van het antisemitisme uit de vorige eeuw, maar er is een fundamenteel verschil. Je uitspreken tegen een geloof heeft een hele andere lading, dan je uitspreken tegen een etniciteit. Het aanvallen van een geloof kan leiden tot een inhoudelijke discussie. Het aanvallen van een etniciteit kan dat niet, want het is per definitie een ad hominem jegens een hele etniciteit. Je kunt je geloof of ideologie veranderen, maar je etniciteit niet.

We hebben nota bene ons “eigen” Christendom helemaal murw bekritiseerd

Tevens heeft het bekritiseren van een religie of ideologie in mijn ogen historisch juist vaak geleid tot een verbetering van de stand van zaken in Europa. Het heeft de kerk het monopolie op de waarheid ontnomen en geleid tot secularisatie. Kritiek op de islam is dus geen kwestie van discriminatie tegen moslims.

We hebben nota bene ons “eigen” Christendom helemaal murw bekritiseerd. Was dat discriminatie tegen Christenen? Lijkt mij niet, eerder een zege van het gezonde verstand. Was dit niet gebeurd, dan waren winkels op zondag nog vrolijk dicht, en kon je nog een plekje in de al dan niet bestaande hemel aanschaffen met wat aflaten en Avé Maria’s.

Discriminatie tegen moslims is een realiteit en ik vind dat deze bestreden moet worden. De vergelijking met de jaren ’30 en ’40 van de vorige eeuw getuigt echter eerder van een gebrek aan historisch besef en logisch denkvermogen, dan dat het zinvol bijdraagt aan het maatschappelijk debat.

Foto: wijblijvenhier.nl

Advertisements

14 thoughts on “Waarom moslims niet de nieuwe Joden zijn

  1. Li Mel

    Maar een ding doen de Joden niet! ze bestreden je stellingname / critic niet met wapens! Ah een klein verschil, maar toch…

  2. FaabXJR (@FaabXJR)

    Waarom zou je een barbaarse achterlijke anti-westerse ideologie niet mogen afwijzen? Waarom mag je mensen die deze ideologie fanatiek aan hangen niet afwijzen? Ik reken moslims niet af op de gruwelijkheden die uit naam van hun doctrine worden gepleegd door individuele aanhangers, maar wel op het niet even fanatiek afwijzen van deze weerzinwekkende daden, zoals men die levenshouding belijdt en het trachten te verspreiden hiervan, met bijbehorende beperkingen voor in vrijheid levende Westerlingen. Het walgelijke sentiment dat men tracht op te roepen door zich proberen te identificeren met een bevolkingsgroep die men het liefst zelf alsnog uitroeit, door te refereren aan de Holocaust, is schandalig en ziekelijk. Maar wel slim. Je speelt in op een nog altijd sluimerend schuldgevoel, o.a, met het soepele verstrekken van keurig gedocumenteerde gegevens van Joodse inwoners van Nederland door de toenmalige ambtenarij nog in het achterhoofd. Dat nooit meer. Maar komt dit uit mohammedaanse kringen zelf, of is deze tactiek aan de hand gedaan door faciliterende medemensen? De term Islamofobie is ook zo’n tactiek om kritiek op de islam in een maatschappelijk onaanvaardbare hoek te krijgen en daarmee trachten te verstommen.

  3. Asher

    Generaliseren is menselijk natuurlijk. Het wordt alleen dubieus als in de generalisatie een complete bevolkingsgroep dezelfde negatieve eigenschappen of hetzelfde negatieve gedrag wordt toegedicht, alsof het een gelijksoortig geheel is en er geen individuele variaties zijn.

  4. eric

    Mijn excuus, dan heb ik uw woorden verkeerd opgevat. Maar gelden uw woorden dan niet voor veel meer? Zoals “de Nederlanders”, “de korfbalscheidsrechters” etc? Generaliseren zit de mens in het bloed. Het maakt het leven overzichtelijker.

  5. Asher

    Dat zeg ik niet. Je legt me woorden in de mond. Ik zeg dat antisemieten het altijd hebben over “DE Joden”, alsof het 1 coherente groep is met hetzelfde standpunt, dezelfde agenda etc.

  6. eric

    Dus “de moslims” mag wel, maar “de joden” mag niet? Dank je wel voor zulk een snelle bevestiging van mijn standpunt.

  7. Eric

    Het niet goed tegen kritiek kunnen is niet specifiek Moslim-gebonden hoor. De Joden kunnen er ook wat van. 1 woord van kritiek, en je bent ineens anti-semiet in hun ogen. Net zozeer je islamofoob bent wanneer je kritiek uit op de Islam.

  8. Johan

    Joden waren slachtoffers, moslims zijn vaak dader (zie alle aanslagen van de laatste 20 jaar, zie Opsporing Verzocht, zie de inhoud van onze gevangenissen, zie alle landen waar de poep de ventilator raakt).
    Dat is het 1e verschil.
    Het 2e verschil is dat Moslims in de praktijk niet of zeer slecht tegen kritiek kunnen, zie de reactie op cartoons of op een kritische opmerking. Daarom hebben ze het woord islamfoob uitgevonden. Vreemd dat ze dan de FNV b.v. niet werkgeversfoob noemen, of Pechtold Wildersfoob.
    Het 3e verschil is dat de Joden autochtone inwoners waren, en hun eigen normen en waarden niet opdrongen aan anderen; veel moslims in W-Europa zijn immigranten, of leven nog als immigrant; en staan uit eigen keuze met hun rug naar onze samenleving.
    En tot slot: religie is net als politiek een eigen keuze, en het is een idee. En een idee of een keuze mag je bekritiseren.

  9. Riet van Don

    Als moslim ben je aanhanger van een religie. Iedereen kan zich daarbij aansluiten, dus ook blanke Europeanen. Als ik als blanke Europeaan aanhanger van de Islam zou zijn, staat mij dat niet bij mijn sollicitatie in de weg. Ik zal niet daarvoor gediscrimineerd worden.
    Maar de Islam heeft aanhangers onder vele volken en rassen. Het is eerder een volk of ras dat gediscrimineerd wordt. Het is wat kortzichtig in dit stukje om te generaliseren dat alle moslims gediscrimineerd worden. Ik geloof niet dat bv een Indonesische of Indiase moslim zo snel gediscrimineerd zal worden bij een sollicitatie. Het zijn eerder de Arabieren met hun godsdienstfanatisme en sharia aanhangers

  10. Asher

    Wat een onzinnige stellingname. Op elke ideologie, religie, opvatting en mening mag in een vrije samenleving kritiek worden uitgeoefend. Dat heet vrijheid van meningsuiting. Dus dat geldt ook voor kritiek op de islam. Dat heeft NIETS te maken met het discrimineren of beledigen van moslims. Als een moslim zich beledigd voelt door kritiek op zijn godsdienst, is dat gewoon pech. Net zoals dat geldt voor welke andersgelovige dan ook. Kritiek mag altijd. Leer er maar tegen te kunnen.

  11. anoniem

    Een persoon kiest ervoor om moslim te zijn/worden/blijven.
    Als zijn of haar religie wordt aangevallen/bekritiseerd hoeft dat inderdaad niet altijd discriminatie te zijn, dat is afhankelijk van wat er wordt gezegd.

    Wel is het zo dat discriminatie tegen iets waar je zelf voor kiest (moslim zijn) net zo erg is als discriminatie tegen iets waar je niet voor hebt gekozen, denk daarbij aan huidskleur of geslacht. En in dit artikel merk ik dat jij onderscheid maakt tussen deze 2 voorbeelden die ik net heb gegeven. Dat is niet netjes.

    Vergeet ook niet dat mensen als Wilders (ik neem hem even als voorbeeld) zeggen dat ze een hekel hebben aan de islam maar geen hekel hebben aan moslims, puur wegens juridisch oogpunt, je kan zo niet aangeklaagd worden. Bovendien zijn moslims en islam 1 geheel.
    Islam en moslim zijn kan je niet als gescheiden zien.

    Een racistische aanval op de islam is een racistische aanval op moslims.

Comments are closed