Advertenties
Recent:

Zionistisch complot tegen Egyptische film

Egypte is het land van de doldwaze antisemitische complottheorieën. Wie zich daar een beeld van wil vormen, moet maar eens Memritv.org bezoeken. Maar toch blijft het elke keer weer verbazen hoe ontwikkelde, eigentijdse Egyptenaren zomaar opeens vrij en onbevangen de meest krankzinnige antisemitische waanideeën de ether in kunnen werpen. Dit is wel een heel bijzonder voorbeeld uit MEMRI’s rariteitenkabinet.

Hoe maak je een bruggetje van ISIS, via de historische noodzaak van het islamitisch verbod op afvalligheid, naar vervelend filmpubliek in Cannes dat de ontvangst van Egyptische films verpest door vroegtijdig de zaal verlaten. Juist ja: de Joden!

ISIS is volgens een van de beroemdste Egyptische filmregisseurs Khaled Youssef natuurlijk niet OK, maar je kan die Europeanen blijkbaar niet aan hun verstand brengen dat Islam geen terroristische godsdienst is. Je moet natuurlijk wel begrijpen wat de oorspronkelijke reden is van de doodstraf op afvalligheid.

Want in die begindagen van de islam had je volgens Youssef allemaal Joden die zich in bosjes bij de islam aansloten, daar een beetje opportunistisch rondshopten en de islam na een paar dagen weer verlieten om zo het geloof te ondermijnen. Dat doen de Joden volgens hem vandaag de dag nog steeds, maar dan met Egyptische films op internationale filmfestivals.

Want ze kopen tijdens het Cannes filmfestival alle kaartjes van zijn films op, om dan tijdens de voorstelling voor de ogen van de aanwezige pers in groepjes van twee, drie of vier de zaal te verlaten. Zodat er aan het eind van de voorstelling bijna niemand meer in de zaal zit. Net als in de begindagen van de islam.

Met dat verschil dat er in de islam passende maatregelen zijn getroffen voor vroegverlaters; de doodstraf voor afvalligheid. Misschien is het ook een idee om zo een volgende internationale flop van een Egyptische film te voorkomen.

Khaled Youssef is niet zomaar iemand. Hij is een van de meest vooraanstaande filmregisseurs van Egypte van dit moment. Ooit de rechterhand van de vader van de Egyptische cinema Youssef Chahine, maakt hij nu films met Arabische sterren zoals de Libanese Haifa Wehbi. Hij staat er om bekend heikele sociale onderwerpen niet uit de weg te gaan en is vaak te zien op de grote internationale filmfestivals. Dat kan je van Nederlandse regisseurs bepaald niet zeggen.

Pikant is zijn recente betrokkenheid met de nieuwe militaire machtshebbers. Na de val van Moebarak schreef hij mee aan de nieuwe Egyptische grondwet en tijdens de protesten die het eind van Morsi inleidde was hij verantwoordelijk voor de foto- en filmopnames vanuit de legerhelikopters om de massaliteit van de protesten nog eens extra te benadrukken.

Vorig jaar is hij door President Al-Sisi aangewezen tot lid van de prestigieuze Adviesraad van Wetenschappers en Denkers der Egyptische natie die op niet-traditionele wijze richting aan haar toekomst moet geven. Wie weet hoort het verplicht uitzitten van Egyptische filmvoorstellingen tot de aanbevolen maatregelen.

Het interessante is dat Khaled Youssef in wezen de Islam met een slechte film vergelijkt waarvan de bioscoopdeuren op slot zitten, zodat het publiek de zaal niet voortijdig kan verlaten en dag in en dag uit dezelfde voorstelling moet blijven ondergaan.

Advertenties
About Ruben Gischler (32 Articles)
Documentaire en programmamaker. Arabisch gestudeerd en afgestudeerd op de "moderne" geschiedenis van het Midden Oosten
%d bloggers liken dit: