Advertenties
Recent:

In de Rap is de vrouw een sexslavin

In de tram zit Joep zich te ergeren aan de lekkende oordopjes van een tienermeisje dat het gevloek in haar oren blijkbaar zo cool vindt dat ze het graag met de hele wereld wil delen. Boze-jongetjes-rijmelarij noemt hij het; oftewel rapmuziek waarin vrouwen voor bitches en hoes (whores) worden uitgemaakt en vooral ook aangespoord worden zich als zodanig te gedragen.

De Zwarte Pietendiscussie is tegenwoordig een jaarlijks terugkerend ritueel waar we niet meer zonder zouden kunnen. Wat zouden DWDD en Pauw in hemelsnaam nog moeten programmeren in het najaar zonder deze heerlijke nieuwe traditie? Aan tafel blanke voorstanders van een zwarte Piet die oude tradities menen te moeten bewaken met hun leven middels verwijzingen naar het glorieuze verleden van ons land. Tegenover hen donkere Nederlanders die onder ieder Pietenpak een compleet slavernijgeschiedenisboek tevoorschijn weten te toveren met het argument dat Zwarte Piet een “negatief stereotype is dat een stigmatiserend beeld van zwarte mensen schetst”. Welke kant van de tafel men ook aanhangt, het hele gebeuren biedt vanaf september tot aan pakjesavond ieder jaar weer “kostelijk” vermaak.

Maar waar zijn de felle protesten als het gaat om de stigmatiserende, vrouwonvriendelijke songteksten uit de rapcultuur? In deze, van oorsprong donkere, muziekstroming worden vrouwen niet zelden als gebruiksvoorwerp neergezet. De songteksten worden ondersteund door videoclips waarin met goud behangen jongetjes moeilijke gezichten trekken die voor uitermate cool moeten doorgaan terwijl ze omringt worden door een hele schare vrouwen in nauwelijks verhullende kleding. Soms slaan de heren daarbij de dames goedkeurend op de billen en worden bewegingen met het onderlijf gemaakt, die weinig tot de verbeelding overlaten. Bij voorkeur kleden en gedragen de vrouwen zich als gewillige pornosterren. Op weg naar school luisteren onze meisjes naar teksten over bitches en wat die bitches allemaal moeten doen om de heren te pleasen.

Waar zijn de heldhaftige tafelheren en dames nu? Waarom niet op de barricades wanneer meisjes en vrouwen worden neergezet als seksslaven? Waar zijn de discussies over cultuur versus stigmatisering en traditie versus een nieuw tijdperk? Blijkbaar is slavernij van tweehonderd jaar geleden belangrijker dan vormen van slavernij in het heden.

Uit onverwachte hoek meldde zich onlangs een nieuwe koene ridder in de strijd tegen de rapbitch: Koning van de rap Snoop Dog himself. In een interview met Sky News gaf hij aan met de jaren anders naar vrouwspersonen te zijn gaan kijken. Hij heeft nu zelf een dochter, houdt van zijn vrouw en heeft zowaar respect gekregen voor zijn moeder en oma. Wel een beetje jammer dat hij uitsprak totaal geen spijt te hebben van “oude” teksten als: “Bitches ain’t shit but hoes and tricks…Lick on these nuts and suck the dick” en “You got to put that bitch in her place…Even if it’s slapping her in the face.”

Het was mooi geweest wanneer zijn lieftallige vrouw een paar dagen na deze uitspraak keurig gekleed naast hem had gestaan en het volk had verteld dat Snoop een beetje dom was geweest. Maar ja, niet overal zijn nou eenmaal zulke mooie tradities.

Advertenties
About Claudia Helsloot (4 Articles)
Tekstschrijver, columnist.

2 Comments on In de Rap is de vrouw een sexslavin

  1. Flauwe vergelijking…appels/peren?
    Dus ….bij de tegenwerpingen op zp kan alleen de reactie komen …..en dit dan …en dat dan…? Alles wat er maar bijgehaald kan worden om het maar niet over het daadwerkelijke issue te hebben. Als je het dan over Rap wil hebben zou het je sieren te kijken naar de ontwikkeling hiervan.
    Krs1 …Grandmaster Flash &the furious5 ?
    Maatschapijkritische raps? Kunt je afvragen welke grote maatschapijen dit soort vrouwonvriendelijke raps promoten toen het grote geld begon te komen……daar artiesten tegenwoordig “gemaakt” worden en gebroken als ze niet desbetreffende agenda volgen……kijk dan misschien eens naar hoe het vergaan is met Mos Def nadat hij niet meer in het straatje paste ?
    Dus …wil je iets toevoegen aan de zp discussie is een “ja maar hun doen het ook ” een kleuterargument wat kant nog wal raakt.

  2. Kijk, da’s nou een mooi blog, want het bracht me op een gedachte die ik zelf nog niet eerder had. Het past ook zomaar het ‘frame’ waarmee mensen als Gario kunnen worden verklaard.

Reacties zijn gesloten.